Elke ochtend wanneer Charlotte van haar flat naar haar werk gaat, zet ze een koptelefoon op die haar met een andere geluidswereld verbindt en haar helpt om de eentonige tramrit door te komen. Vanochtend luistert ze naar de eerste aflevering van ' Salade Tout', een nieuwe podcast die met veel plezier de voedingstrends in België fileert. ' Salade tout' is meer dan een gewone heruitzending van een radioprogramma, het is een podcast waarvan de inhoud uitsluitend en alleen voor het internet en de mobiele apps gerealiseerd is.
...

Elke ochtend wanneer Charlotte van haar flat naar haar werk gaat, zet ze een koptelefoon op die haar met een andere geluidswereld verbindt en haar helpt om de eentonige tramrit door te komen. Vanochtend luistert ze naar de eerste aflevering van ' Salade Tout', een nieuwe podcast die met veel plezier de voedingstrends in België fileert. ' Salade tout' is meer dan een gewone heruitzending van een radioprogramma, het is een podcast waarvan de inhoud uitsluitend en alleen voor het internet en de mobiele apps gerealiseerd is. Deze nieuwe, Belgische reeks is een van de twee projecten die vorig jaar door de RTBF en de Waals-Brusselse Federatie gekozen werden na hun oproep om "jonge 'radiomakers' die op het internet verhalen op een originele manier willen vertellen, een nieuw spreidingskanaal te geven". De afleveringen van Salade Tout zijn te beluisteren via Auvio, het digitale platform van de RTBF, maar ook via de onvermijdelijke iTunes, YouTube en SoundCloud, zonder de mobiele luisterapps te vergeten. "De podcast maakt deel uit van de toekomst van de radio," verduidelijkt Jean-Paul Philippot, directeur-generaal van de RTBF. "Wat me interesseert, is een publiek bereiken dat niet noodzakelijk naar de radio luistert. Dat digital native publiek heeft misschien zelfs helemaal geen band meer met de radio, maar vraagt wel naar audioproducten. Daarom is het onze bedoeling om meer in podcasts te investeren. We moeten er een veroveringsmiddel van maken." Vandaag is de podcast een volwaardig medium geworden dat perfect bij de connected en mobiele levensstijl van de nieuwe generaties aansluit. Het audioformaat maakt het mogelijk om de lege momenten in de auto of op het openbaar vervoer te vullen, maar ook om de tijd die aan huishoudelijke klusjes of aan sport besteed wordt, te verrijken. De RTBF, de belangrijkste Belgische Franstalige leverancier van podcasts, heeft de voorbije tien maanden meer dan 9.000 podcasts online gezet, die meer dan 5 miljoen keer beluisterd werden. De podcast valt ook in de smaak bij andere spelers in het medialandschap die met audiomateriaal een nieuw publiek willen aantrekken. Hoe langer hoe meer kranten en tijdschriften, die onder een dalende verkoop leiden, tonen belangstelling voor deze nieuwe informatiedrager, vooral ook omdat de connected ruimtes in een gezinswoning toenemen. En er zijn duidelijke aanwijzingen van de interesse die de uitgeverswereld voor de podcast heeft: in december 2018 nam de groep 'Les Echos-Le Parisien' een belang in het kapitaal van Binge Audio, de eerste ' pure player' op de Franse podcastmarkt. Met een vijftiental medewerkers bereikt Binge Audio een miljoen luisteraars per maand. De grote persgroepen in Franstalig België kunnen niet achterblijven en experimenteren op hun beurt met podcasts. Dankzij het fonds Digital News Innovation van Google, dat de schrijvende pers in haar digitale omwenteling wil ondersteunen, hebben de groepen Rossel ( Le Soir, Sudpresse) en IPM ( La Libre, La Dernière Heure/Les Sports) een beurs van 400.000 euro gekregen om hun project Askinfo tot een goed einde te brengen. De twee concurrerende persgroepen hebben de ambitie om een gemeenschappelijk platform te ontwikkelen dat het mogelijk maakt om via computers, tablets, smartphone en connected ruimtes krantenbijdragen in een audioformaat te verspreiden. De persuitgevers willen het monopolie van de stem niet alleen aan de radiozenders overlaten. Ook merken zien brood in de podcasts. Sommige merken slaan de handen samen met een bestaand programma, andere durven het aan om een eigen podcast te creëren om een nieuw publiek te bereiken of om een buzz te creëren. Zoals de telecomoperator Orange die onlangs zijn eerste podcastserie Hello demain gelanceerd heeft. De producent ervan was het bureau Havas Paris. "De merken hebben het almaar moeilijker om in het dagelijkse leven gehoord te worden," stelt Julien Carette, PDG van het agentschap Havas Paris. "Podcasts stellen ons als het ware in staat om in het oor van de consument te fluisteren en om terug te keren naar een sleutelelement in ons vakgebied, namelijk verhalen vertellen. Dat is een nieuw domein waar creatieve geesten zich kunnen uitdrukken en dat bovendien dichter bij de consument aansluit dan gelijk welke andere reclamevorm." In Frankrijk, net als in België trouwens, zoekt de podcast nog naar een economisch model en heeft het moeite om adverteerders aan te trekken - ook al omdat de resultaten niet op een betrouwbare manier te meten zijn. De podcasts beginnen echter wel een plaats in te nemen in de strategische plannen van de mediabureaus, maar het gaat daarbij om veeleer zeldzame en heel gerichte acties. Eric Adelbrecht, radiomaker en adviseur van de gedelegeerd bestuurder van RTL Belgique, analyseert: "Er is een heuse paradigmaverschuiving aan de gang en de persgroepen nemen het terrein van de audio in. Het probleem blijft hoe je er geld mee kan verdienen. De technische platforms ontwikkelen echter instrumenten die het luisterbereik van de podcast in real time zullen meten." Francis Goffin, radioconsultant en speciaal adviseur van de directeur-generaal van de RTBF, stelt het nog scherper: "De markt bij ons is nog niet rijp en de adverteerders wachten omdat betrouwbare cijfers ontbreken. Er is echter wel een echte audiogolf in de Verenigde Staten en die begint ook Europa te overspoelen. We staan aan het begin van een nieuwe ontwikkeling en we merken dat die veel creativiteit vrijmaakt. De ontwikkeling van gespecialiseerde platforms en stemassistenten roept vandaag een betrouwbare omgeving rond de podcast in het leven."