"Photoshop heeft de afgelopen 25 jaar kunstenaars en designers geïnspireerd om prachtige beelden te creëren en de realiteit om te buigen middels creativiteit", zegt Shantanu Narayen, president en chief executive officer van Adobe. "Photoshop blijft de creatieve industrie herontdekken en nieuwe mogelijkheden bieden, van publiceren vanaf je desktop, filmproductie, websites ontwerpen, tot aan het creëren van mobiele apps en sinds kort ook 3D printen. De magie van Photoshop kan nu zelfs door miljoenen mensen gebruikt worden dankzij Adobe Creative Cloud."

Om deze Photoshop-mijlpaal te vieren, zal Adobe 25 van de meest creatieve beeldbewerkers jonger dan 25 jaar, die Photoshop gebruiken, een kans geven om hun werk te presenteren. Gebruikers die hiervoor in aanmerking willen komen, kunnen hun werk uploaden op Behance met de tag 'Ps25Under25'. De winnaars krijgen de kans om de komende maanden hun werk te laten zien via het Photoshop-account op instagram (@Photoshop). Winnaars mogen twee weken lang hun werk tonen aan een wereldwijd publiek. De 24-jarige Fredy Santiago, een kunstenaar en illustrator, toont als eerste zijn beelden.

Adobe lanceert tijdens The Academy Awards ook een advertentiecampagne genaamd 'Dream On' - om 25 jaar geweldig werk gecreëerd met Photoshop te vieren. De TV-reclame bevat onder andere iconische met Photoshop gecreëerde beelden die in grote films te zien zijn, zoals Avatar, Gone Girl, How To Train Your Dragon 2 en Shrek. Het spotje is hier terug te zien.

Hoe het ooit begon

Thomas Knoll ontwikkelde in 1987 een pixel imaging-programma genaamd Display. Het betrof een eenvoudig programma om grijsbalans-afbeeldingen weer te geven op een zwart/wit-monitor. In samenwerking met zijn broer, John Knoll, voegde Thomas features toe die het mogelijk maakten om digitale fotobestanden te bewerken. Het programma trok de aandacht van influencers binnen de sector en in 1989 besloot Adobe de software te licenseren en om te dopen tot Photoshop. De eerste versie werd in 1990 op de markt gebracht.

"Adobe dacht dat we per maand ongeveer 500 exemplaren van Photoshop zouden verkopen", zegt Thomas Knoll, een Adobe Fellow en co-creator van Photoshop. "Ik had nooit durven dromen dat zoveel mensen wereldwijd dit product zouden gaan gebruiken en hoe. Het is inspirerend om de prachtige afbeeldingen te bekijken die onze gebruikers creëren, te zien welke mooie carrières door Photoshop van de grond zijn gekomen en de nieuwe manieren waarop gebruikers over de hele wereld Photoshop dagelijks inzetten te aanschouwen."

"Photoshop heeft de afgelopen 25 jaar kunstenaars en designers geïnspireerd om prachtige beelden te creëren en de realiteit om te buigen middels creativiteit", zegt Shantanu Narayen, president en chief executive officer van Adobe. "Photoshop blijft de creatieve industrie herontdekken en nieuwe mogelijkheden bieden, van publiceren vanaf je desktop, filmproductie, websites ontwerpen, tot aan het creëren van mobiele apps en sinds kort ook 3D printen. De magie van Photoshop kan nu zelfs door miljoenen mensen gebruikt worden dankzij Adobe Creative Cloud."Om deze Photoshop-mijlpaal te vieren, zal Adobe 25 van de meest creatieve beeldbewerkers jonger dan 25 jaar, die Photoshop gebruiken, een kans geven om hun werk te presenteren. Gebruikers die hiervoor in aanmerking willen komen, kunnen hun werk uploaden op Behance met de tag 'Ps25Under25'. De winnaars krijgen de kans om de komende maanden hun werk te laten zien via het Photoshop-account op instagram (@Photoshop). Winnaars mogen twee weken lang hun werk tonen aan een wereldwijd publiek. De 24-jarige Fredy Santiago, een kunstenaar en illustrator, toont als eerste zijn beelden.Adobe lanceert tijdens The Academy Awards ook een advertentiecampagne genaamd 'Dream On' - om 25 jaar geweldig werk gecreëerd met Photoshop te vieren. De TV-reclame bevat onder andere iconische met Photoshop gecreëerde beelden die in grote films te zien zijn, zoals Avatar, Gone Girl, How To Train Your Dragon 2 en Shrek. Het spotje is hier terug te zien. Hoe het ooit begonThomas Knoll ontwikkelde in 1987 een pixel imaging-programma genaamd Display. Het betrof een eenvoudig programma om grijsbalans-afbeeldingen weer te geven op een zwart/wit-monitor. In samenwerking met zijn broer, John Knoll, voegde Thomas features toe die het mogelijk maakten om digitale fotobestanden te bewerken. Het programma trok de aandacht van influencers binnen de sector en in 1989 besloot Adobe de software te licenseren en om te dopen tot Photoshop. De eerste versie werd in 1990 op de markt gebracht."Adobe dacht dat we per maand ongeveer 500 exemplaren van Photoshop zouden verkopen", zegt Thomas Knoll, een Adobe Fellow en co-creator van Photoshop. "Ik had nooit durven dromen dat zoveel mensen wereldwijd dit product zouden gaan gebruiken en hoe. Het is inspirerend om de prachtige afbeeldingen te bekijken die onze gebruikers creëren, te zien welke mooie carrières door Photoshop van de grond zijn gekomen en de nieuwe manieren waarop gebruikers over de hele wereld Photoshop dagelijks inzetten te aanschouwen."