Het Global Trends rapport laat ook gedetailleerd zien dat 'print' wereldwijd herstelt van zijn dubbele uitdaging: het overwinnen van de gevolgen van de economische crisis van 2007/2008 en een antwoord bieden op de strategische shift naar digitale communicatie.

Wereldwijd zegt 42% van de bevraagde drukkerijbedrijven dat hun business in 2016 in goede economische gezondheid verkeerde, slechts 11% omschrijft zijn activiteiten als 'poor'. Dat geeft een netto resultaat van +31%. De verwachtingen voor 2017 zijn dat het netto resultaat zal toenemen tot + 46 %.

Verpakking met +39 % en functioneel drukken (industrieel/decoratie) met +34 % scoren het sterkst terwijl commercieel met 26 % en publishing met +23 % volgen. Noord-Amerika is eens te meer de sterkste regio met +49 %, gevolgd door Europa en Australië/Oceanië met +33 %, Centraal/Zuid-Amerika met + 29 %, Azië met + 20%, het Midden-Oosten met 19 % en Afrika met -3 %, de eerste negatieve netto balans sinds de jaarlijkse rapporten worden gepubliceerd.

Pauze in de groei van digitaal printen en web2print installaties

Wat verschillend is met vorige rapporten, is dat er een mogelijke groeipauze van het digitale printen als percentage van de omzet van de grafimediabedrijven is opgetreden. In 2015 rapporteerde 28 % van de drukkers dat meer dan 25 % van hun omzet digitaal was, in 2016 zijn dat nog 27 % drukkers. Inkjet is de dominante technologie voor de meeste toepassingen en stijgt van 61 % in 2014 naar 74 % in 2016. Digitaal groeit snel in het commerciële printsegment met bijvoorbeeld grootformaatprinter installaties waarvan het aantal steeg van 37 % in 2013 naar 50 % in 2016. Digitale verpakkingsdruk staat in de startblokken met 34 % van de verpakkingsdrukkers die digitaal printen aanbieden tegenover 24 % in 2014. Maar de vraag naar digitale verpakkingen verloopt onregelmatig.

Nog opvallender is de duidelijke neergang van het aantal web-to-print installaties wereldwijd: van 26 % in 2015 naar 23 % in 2016. De daling is niet universeel met een stijging in bijvoorbeeld Azië, maar in enkele regio's zoals Noord-Amerika en Australië/Oceanië is de daling uitgesproken.

Wat betreft kapitaalinvesteringen, spendeerde 42 % van de bevraagden meer gedurende de laatste 12 maanden, 11 % gaf minder geld uit. Dat brengt ons bij een netto balans van + 31 %. Wat de plannen voor 2017 betreft, zou de netto balans uitkomen op + 41 %. Voor de eerste keer was wereldwijd afwerking de belangrijkste investeringsprioriteit, van nabij gevolgd door nieuwe persen, op zijn beurt van kortbij gevolgd door prepress./workflow/MIS. Het is een teken dat automatisatie serieus wordt genomen.

Wat betreft plannen voor persinvesteringen, leidt vellenoffset de globale race gevolgd door digitale tonergebaseerde vellenprinters. Maar wat eveneens een primeur voor de rapporten is, dat elk van de vier marktsegmenten binnen de grafimedia industrie, een andere nr. 1 prioriteit op het vlak van drukapparatuur heeft.

Het Global Trends rapport laat ook gedetailleerd zien dat 'print' wereldwijd herstelt van zijn dubbele uitdaging: het overwinnen van de gevolgen van de economische crisis van 2007/2008 en een antwoord bieden op de strategische shift naar digitale communicatie.Wereldwijd zegt 42% van de bevraagde drukkerijbedrijven dat hun business in 2016 in goede economische gezondheid verkeerde, slechts 11% omschrijft zijn activiteiten als 'poor'. Dat geeft een netto resultaat van +31%. De verwachtingen voor 2017 zijn dat het netto resultaat zal toenemen tot + 46 %.Verpakking met +39 % en functioneel drukken (industrieel/decoratie) met +34 % scoren het sterkst terwijl commercieel met 26 % en publishing met +23 % volgen. Noord-Amerika is eens te meer de sterkste regio met +49 %, gevolgd door Europa en Australië/Oceanië met +33 %, Centraal/Zuid-Amerika met + 29 %, Azië met + 20%, het Midden-Oosten met 19 % en Afrika met -3 %, de eerste negatieve netto balans sinds de jaarlijkse rapporten worden gepubliceerd.Wat verschillend is met vorige rapporten, is dat er een mogelijke groeipauze van het digitale printen als percentage van de omzet van de grafimediabedrijven is opgetreden. In 2015 rapporteerde 28 % van de drukkers dat meer dan 25 % van hun omzet digitaal was, in 2016 zijn dat nog 27 % drukkers. Inkjet is de dominante technologie voor de meeste toepassingen en stijgt van 61 % in 2014 naar 74 % in 2016. Digitaal groeit snel in het commerciële printsegment met bijvoorbeeld grootformaatprinter installaties waarvan het aantal steeg van 37 % in 2013 naar 50 % in 2016. Digitale verpakkingsdruk staat in de startblokken met 34 % van de verpakkingsdrukkers die digitaal printen aanbieden tegenover 24 % in 2014. Maar de vraag naar digitale verpakkingen verloopt onregelmatig.Nog opvallender is de duidelijke neergang van het aantal web-to-print installaties wereldwijd: van 26 % in 2015 naar 23 % in 2016. De daling is niet universeel met een stijging in bijvoorbeeld Azië, maar in enkele regio's zoals Noord-Amerika en Australië/Oceanië is de daling uitgesproken.Wat betreft kapitaalinvesteringen, spendeerde 42 % van de bevraagden meer gedurende de laatste 12 maanden, 11 % gaf minder geld uit. Dat brengt ons bij een netto balans van + 31 %. Wat de plannen voor 2017 betreft, zou de netto balans uitkomen op + 41 %. Voor de eerste keer was wereldwijd afwerking de belangrijkste investeringsprioriteit, van nabij gevolgd door nieuwe persen, op zijn beurt van kortbij gevolgd door prepress./workflow/MIS. Het is een teken dat automatisatie serieus wordt genomen.Wat betreft plannen voor persinvesteringen, leidt vellenoffset de globale race gevolgd door digitale tonergebaseerde vellenprinters. Maar wat eveneens een primeur voor de rapporten is, dat elk van de vier marktsegmenten binnen de grafimedia industrie, een andere nr. 1 prioriteit op het vlak van drukapparatuur heeft.