De Creative Cloud, de online- en abonnementsversie van de Creative Suite, werd in oktober 2011 uitgebracht. Achttien maanden later kondigt Adobe aan dat het de klassieke versie uit de handel neemt en dat het resoluut van het 'productmodel' met fysische drager overstapt op het 'servicemodel' met virtuele ondersteuning.

Adobe ziet daarin voordelen voor de gebruikers: de software is altijd up to date; en alle bestanden en middelen worden tussen werkpost, cloud en draagbare terminal automatisch gesynchroniseerd. Bovendien maakt de integratie met de creatieve gemeenschap Behance het mogelijk om werk te delen en te verspreiden. Voor uitgevers zijn er nog goede redenen om op het virtuele aanbod over te stappen: ze kunnen hun terugkerende inkomsten verhogen en piraterij tegengaan.

De CS6 blijft nog enkele maanden te koop, maar zal niet meer aangepast worden. De nieuwe gebruikers moeten een abonnement op de Cloud-versie nemen, voor 61,49 € per maand (de huidige gebruikers van de Creative Suite krijgen een korting).

De Creative Cloud, die al een half miljoen betalende abonnees telt, heeft overigens een grondige verjongingskuur ondergaan - met nieuwe versies van de creatieve toepassingen van Adobe. Die krijgen nu het achtervoegsel CC: Photoshop CC, InDesign CC, Illustrator CC, Dreamweaver CC en Premiere Pro CC. Photoshop CC omvat een nieuwe functie om bewegingsonscherpte uit foto's te halen. De nieuwe, verbeterde filter haalt details en texturen naar voren, terwijl Adobe Camera Raw 8 nieuwe functies biedt om beelden recht te trekken en te perfectioneren. Illustrator CC geeft ontwerpers nu de mogelijkheid om afzonderlijke karakters te verplaatsen, het formaat ervan te wijzigen of ze te roteren.

Adobe lijkt overigens van plan te zijn om ook hardware aan te bieden. Het bedrijf heeft immers twee producten aangekondigd die nog in het ontwikkelingsstadium verkeren: Mighty en Napoleon, een digitale pen en regel met Bluetooth-verbinding waarmee je op een tabletcomputer of een smartphone ontwerpen kunt maken. Een demonstratie ervan is te zien op YouTube:

De Creative Cloud, de online- en abonnementsversie van de Creative Suite, werd in oktober 2011 uitgebracht. Achttien maanden later kondigt Adobe aan dat het de klassieke versie uit de handel neemt en dat het resoluut van het 'productmodel' met fysische drager overstapt op het 'servicemodel' met virtuele ondersteuning. Adobe ziet daarin voordelen voor de gebruikers: de software is altijd up to date; en alle bestanden en middelen worden tussen werkpost, cloud en draagbare terminal automatisch gesynchroniseerd. Bovendien maakt de integratie met de creatieve gemeenschap Behance het mogelijk om werk te delen en te verspreiden. Voor uitgevers zijn er nog goede redenen om op het virtuele aanbod over te stappen: ze kunnen hun terugkerende inkomsten verhogen en piraterij tegengaan. De CS6 blijft nog enkele maanden te koop, maar zal niet meer aangepast worden. De nieuwe gebruikers moeten een abonnement op de Cloud-versie nemen, voor 61,49 € per maand (de huidige gebruikers van de Creative Suite krijgen een korting).De Creative Cloud, die al een half miljoen betalende abonnees telt, heeft overigens een grondige verjongingskuur ondergaan - met nieuwe versies van de creatieve toepassingen van Adobe. Die krijgen nu het achtervoegsel CC: Photoshop CC, InDesign CC, Illustrator CC, Dreamweaver CC en Premiere Pro CC. Photoshop CC omvat een nieuwe functie om bewegingsonscherpte uit foto's te halen. De nieuwe, verbeterde filter haalt details en texturen naar voren, terwijl Adobe Camera Raw 8 nieuwe functies biedt om beelden recht te trekken en te perfectioneren. Illustrator CC geeft ontwerpers nu de mogelijkheid om afzonderlijke karakters te verplaatsen, het formaat ervan te wijzigen of ze te roteren. Adobe lijkt overigens van plan te zijn om ook hardware aan te bieden. Het bedrijf heeft immers twee producten aangekondigd die nog in het ontwikkelingsstadium verkeren: Mighty en Napoleon, een digitale pen en regel met Bluetooth-verbinding waarmee je op een tabletcomputer of een smartphone ontwerpen kunt maken. Een demonstratie ervan is te zien op YouTube: