Antalis toont 'Creative Power'

19/01/15 om 00:00 - Bijgewerkt op 18/01/15 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

Met het "Creative Power" initiatief laat Antalis zien hoe de keuze voor een bepaalde papiersoort de impact van een creatief idee kan vergroten en kan bijdragen aan de effectiviteit van de boodschap.

Antalis toont 'Creative Power'

De Papercards campagne is een voorbeeld van dit initiatief. Maandelijks zullen kunstenaars laten zien hoe je papier op een creatieve manier kunt inzetten, met gebruik van verschillende veredelingstechnieken en gedrukt op verschillende papiersoorten. Iedere maand komt een andere internationale kunstenaar, illustrator, fotograaf of grafisch vormgever aan bod. Tot nu toe hebben Nine Antico, Linda Linko en Andreas Kauppi hun medewerking verleend en zijn papercards uitgestuurd, gedrukt op Curious Matter, Conqueror Wove en Rives Sensation Matt Tactile. Om de serie van 12 "kunstwerken" te verzamelen wordt bij de vierde papercard een fraaie bewaarmap meegestuurd, met blindpreeg en foliedruk, gemaakt op Rives Design 350 g/m².

Hiermee wil Antalis aantonen dat keuze voor een papiersoort niet alleen onderdeel van het productieproces is, maar van essentieel belang is voor de uiteindelijke creatieve uiting. De campagne richt zich voornamelijk op designers, merkeigenaren, event- en pr-bureaus, een groep die het belang en de mogelijkheden van papier ervaren.

Jet van der Grient, Coördinator Backselling Benelux: "In het najaar van 2014 zijn we gestart met de wereldwijde Papercards campagne. Het is het eerste onderdeel van het veel bredere "Creative Power" initiatief. Met deze campagne willen wij gebruikers inspireren en laten zien dat zij met behulp van verschillende papiersoorten en druktechnieken onderscheidend in hun werk kunnen zijn. Tijdens de komende editie van What Design Can Do zullen wij ook weer uitgebreid stilstaan bij de kracht van papier."

Kaart #4: Eline van Dam

De Nederlandse grafisch vormgeefster Eline van Dam, ook bekend onder de naam Zeloot, heeft de januari papercard ontworpen. Zeloot ontwerpt onder andere concertposters en hallucinogene t-shirts. Haar inkt- en balpentekeningen werden eerder gepubliceerd in de New Yorker.

Voor deze papercard koos zij voor Curious SKIN papier wat het geheel een neo-psychedelisch tintje geeft. Gedrukt in offset, lijken de kleuren van het papier af te spatten. Curious SKIN biedt de combinatie van matte modieuze kleuren met een sensueel gevoel.

Lees meer over: