Argos Inspiration Days: kleine bezoekersaantallen voor een hoogwaardig aanbod

12/03/18 om 10:58 - Bijgewerkt om 10:57

Van 6 tot 8 maart vond de nieuwe beurs 'Argos Inspiration Days' plaats in het Brusselse museum Autoworld. De digitale druk en afwerking bij de vellenproductie stonden er centraal. Een dertigtal internationale en nationale exposanten nam aan deze eerste editie deel.

Argos Inspiration Days: kleine bezoekersaantallen voor een hoogwaardig aanbod

Ontbrak het dit nieuwe evenement dat zich een internationaal karakter wil aanmeten, aan zichtbaarheid? De bezoekers konden alvast opmerken dat het nauwelijks drummen was aan de ingang, ondanks de honderden aangekondigde inschrijvingen. "De bezoekers die gekomen zijn, waren echter wel het kruim," zegt Tony Michiels, de organisator van de beurs en de oprichter van Argos Solutions, een onderneming uit Enghien die zich gespecialiseerd heeft in o.a. vernissystemen voor drukwerk met UV-LED en Cold UV. De beurs heeft hem hoe dan ook vijf contracten opgeleverd. Als de uiteindelijke ervaring met de beurs goed is, vinden de Argos Inspiration Days om de twee jaar plaats.

De exposanten die voor deze beurs belangstelling getoond hadden, onderstrepen de gerichte inhoud en de nauwe relaties met de bezoekers. Dat maakt een kwalitatieve uitwisseling tussen de exposant en de bezoeker mogelijk - anders dan op de grote beurzen had je hier de tijd om te discussiëren. Dat was overigens de bedoeling van dit nieuwe initiatief dat op de Zwitserse vakbeurs Hunkeler Innovationdays geïnspireerd is. De Brusselse vakbeurs legde zich echter op digitale vellenoplossingen toe en niet op productiesystemen met rollen.

Tony Michiels legt uit waarom hij dit initiatief nam: "Er was nood aan een beurs waar men een volledige workflow kon zien, van de creatie van het document tot de levering. Op de Argos Inspiration Days kunnen we ook tonen dat de afwerking, zoals onze vlakbed verniseenheden, een integraal deel uitmaken van die workflow. De grote beurzen zijn duur en vergen lange verplaatsingen terwijl je niet op het bedrijf bent. Bovendien is er daar zo veel te zien dat de bezoekers niets kopen omdat ze zich verloren voelen. De grote beurzen zijn te sterk gediversifieerd en concentreren zich niet genoeg op de producten."

De bezoekers aan de Argos Inspiration Days konden wel mooie ontdekkingen doen: zowel nieuwe bedrijven als nieuwe ontwikkelingen. Peleman bijvoorbeeld maakte van de beurs gebruik om zijn nieuwe afwerksysteem voor gebonden documenten uit te brengen. Die oplossing, met de naam Vpaper, maakt het mogelijk om boeken te binden die volledig plat liggen als je ze opent. Met het oog daarop maakt de machine een dubbele vouw dicht bij de rand van elk vel. Die vellen kunnen vervolgens gebonden worden, bijv. met warme lijm (Unibind). Canon van zijn kant had een heus virtueel huis als stand waarin alle toepassingen die met de technologieën van Canon mogelijk zijn, gebundeld werden: interieurdecoratie, winkelmateriaal, verpakkingen, direct mail, enz.

Op het programma stonden ook nog lezingen. Een van de sprekers, Frazer Chesterman, wist het gehoor te verleiden met een aanstekelijke rede over de manier waarop de digitale druk en zijn innovatieve toepassingen in de creatieve druk geïntegreerd kunnen worden - zoals u wel vermoedde, maakte de spreker inderdaad promotie voor zijn beurs 'Pure Digital' in Amsterdam (17-19 april).

Bij de exposanten op de Argos Inspiration Days: Canon, IS Solutions, Multipress, Slimbox, Multigraf, Plockmatic, Roland, Peleman, Tecnau, Xeikon, Flint Group, Renz, Screen, Hunkeler, Lab 9, Horizon, Bibliofilm, enz.

Een gedetailleerd verslag over de beurs en de afwerkingstechnieken verschijnt in het aprilnummer van Grafisch Nieuws.