Het NSZ bevroeg dit jaar 536 kmo's over hun gebruik van sociale media. Uit die enquête blijkt dat vandaag 42 procent van de kmo's sociale media inzetten. Een gelijkaardig onderzoek van een jaar eerder liet blijken dat toen nog maar 27 procent van kmo's gebruikmaakte van sociale netwerksites. Het NSZ verklaart dat vooral door de groeiende aandacht voor sociale netwerksites in de media.

In volgorde van belangrijkheid noemen kmo-zaakvoerders vooral Linkedin, gevolgd door Facebook, Twitter en Google+. Ze gebruiken de netwerken om rechtstreeks met klanten en prospecten te kunnen communiceren, om te helpen bij verkoop- en marketingtrajecten. Ook proberen ze zo professionele informatie in te winnen, contacten te onderhouden en zelfs witte raven op de arbeidsmarkt op te sporen.

39 procent van de kmo's is ervan overtuigd dat hun aanwezigheid op sociale netwerksites en het actief gebruik ervan noodzakelijk is voor hun bedrijfsvoering, voornamelijk dan als promotiemiddel. Tweederde van de kmo's meent dan weer dat sociale media een blijvende impact zullen hebben, terwijl het andere derde het fenomeen afdoet als een tijdelijke hype.

Het NSZ bevroeg dit jaar 536 kmo's over hun gebruik van sociale media. Uit die enquête blijkt dat vandaag 42 procent van de kmo's sociale media inzetten. Een gelijkaardig onderzoek van een jaar eerder liet blijken dat toen nog maar 27 procent van kmo's gebruikmaakte van sociale netwerksites. Het NSZ verklaart dat vooral door de groeiende aandacht voor sociale netwerksites in de media.In volgorde van belangrijkheid noemen kmo-zaakvoerders vooral Linkedin, gevolgd door Facebook, Twitter en Google+. Ze gebruiken de netwerken om rechtstreeks met klanten en prospecten te kunnen communiceren, om te helpen bij verkoop- en marketingtrajecten. Ook proberen ze zo professionele informatie in te winnen, contacten te onderhouden en zelfs witte raven op de arbeidsmarkt op te sporen.39 procent van de kmo's is ervan overtuigd dat hun aanwezigheid op sociale netwerksites en het actief gebruik ervan noodzakelijk is voor hun bedrijfsvoering, voornamelijk dan als promotiemiddel. Tweederde van de kmo's meent dan weer dat sociale media een blijvende impact zullen hebben, terwijl het andere derde het fenomeen afdoet als een tijdelijke hype.