Keynote spreker, Duitser en grafisch e-businesss specialist Bernd Zipper, was duidelijk: er is nog plaats naast de zeer grote grafische e-businessbedrijven voor nieuwkomers met de juiste (niche) producten of voor sterke lokale spelers. Daarvoor moet een bedrijf wel durven te transformeren en bereid zijn elke dag bestaande modellen in vraag durven stellen. De grote online spelers willen iedereen graag doen geloven dat de markt volzet is, maar dat is ze niet. Er zijn genoeg voorbeelden van nieuwe succesrijke initiatieven die dat tegenspreken.

De Duitse top 5 online spelers realiseerden een gezamenlijke omzet van 1,47 miljard euro in 2017. De totale omzet in grafische e-business bedroeg dat jaar 7,5 miljard euro in de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, het studiegebied van Zipper). De omzet voor 2018 wordt geschat op 7,85 miljard euro of een groei met 4,7 % in die DACH-landen. B2B (gesloten portaalsites) is groter dan B2C (open webshops). In de omzetcijfers zijn de verkoopcijfers van alle soorten bedrukte producten opgenomen die online worden besteld: fotoboeken, textiel, promotionele artikelen, print, enz. Het traditionele verkoopmodel staat zwaar onder druk. Wie een zekerder toekomst wil, zal mass customization hoog op het prioriteitenlijstje moeten zetten, zegt Zipper. En labels en verpakkingen worden 'megasellers' in de grafische online business.

Een zelfde verhaal over groeipotentieel was te horen bij Lionel Soccal van Google Belgium. Slechts 41% van de KMO retailshops is online, 59% is dat nog niet. Nochtans spenderen consumenten voor ze tot een aankoop overgaan, steeds meer tijd in de digitale wereld om zich grondig te informeren. Soccal zei dat bedrijven zich dringend moeten afvragen of ze wel 'future proof in digital' zijn. Personalisatie is ook hier het orderwoord (persoonlijke promoties, inhoud op maat, productaanbevelingen, enz.). One fits all is een relikwie uit het verleden.

De Italiaan Guiseppe Prioriello is eigenaar van de web-to-pack software Packly, waarmee on the fly en in de browser verpakkingen kunnen gecreëerd worden. Packly is een SaaS-oplossing die bijvoorbeeld via een API in de eigen website kan geïntegreerd worden. Packly is een antwoord op de vraag naar de creatie van verpakkingen online. Labels en verpakkingen vinden nu ook hun weg naar de online marktplaatsen.

De Nederlander Wouter Haan, eigenaar van de online drukkerij Simian (Reclameland, Drukland en Flyerzone) bevestigde de stelling van het enorme groeipotentieel met online print. Het bedrijf groeide van mei 2016 tot mei 2018 van 65 naar 125 medewerkers en van 500 naar 1500 orders per dag. Haan denkt in 2020, 200 medewerkers tewerk te stellen en 2999 orders per dag binnen te halen. Simian kocht recent 25.000 m² bedrijfsterrein bij. Het brengt het totaal op 35.000 m². De gemiddelde leeftijd van de medewerkers bedraagt 32 jaar. Het zijn indrukwekkende groeicijfers wanneer ze worden vergeleken met die van traditionele grafimediabedrijven. En een bijkomende vaststelling: Haan heeft zoals vele andere online drukwerkondernemers geen verleden in de grafische sector.

Er waren nog meer sprekers maar daarover berichten we uitgebreider in Grafisch Nieuws 6.

Keynote spreker, Duitser en grafisch e-businesss specialist Bernd Zipper, was duidelijk: er is nog plaats naast de zeer grote grafische e-businessbedrijven voor nieuwkomers met de juiste (niche) producten of voor sterke lokale spelers. Daarvoor moet een bedrijf wel durven te transformeren en bereid zijn elke dag bestaande modellen in vraag durven stellen. De grote online spelers willen iedereen graag doen geloven dat de markt volzet is, maar dat is ze niet. Er zijn genoeg voorbeelden van nieuwe succesrijke initiatieven die dat tegenspreken.De Duitse top 5 online spelers realiseerden een gezamenlijke omzet van 1,47 miljard euro in 2017. De totale omzet in grafische e-business bedroeg dat jaar 7,5 miljard euro in de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, het studiegebied van Zipper). De omzet voor 2018 wordt geschat op 7,85 miljard euro of een groei met 4,7 % in die DACH-landen. B2B (gesloten portaalsites) is groter dan B2C (open webshops). In de omzetcijfers zijn de verkoopcijfers van alle soorten bedrukte producten opgenomen die online worden besteld: fotoboeken, textiel, promotionele artikelen, print, enz. Het traditionele verkoopmodel staat zwaar onder druk. Wie een zekerder toekomst wil, zal mass customization hoog op het prioriteitenlijstje moeten zetten, zegt Zipper. En labels en verpakkingen worden 'megasellers' in de grafische online business.Een zelfde verhaal over groeipotentieel was te horen bij Lionel Soccal van Google Belgium. Slechts 41% van de KMO retailshops is online, 59% is dat nog niet. Nochtans spenderen consumenten voor ze tot een aankoop overgaan, steeds meer tijd in de digitale wereld om zich grondig te informeren. Soccal zei dat bedrijven zich dringend moeten afvragen of ze wel 'future proof in digital' zijn. Personalisatie is ook hier het orderwoord (persoonlijke promoties, inhoud op maat, productaanbevelingen, enz.). One fits all is een relikwie uit het verleden.De Italiaan Guiseppe Prioriello is eigenaar van de web-to-pack software Packly, waarmee on the fly en in de browser verpakkingen kunnen gecreëerd worden. Packly is een SaaS-oplossing die bijvoorbeeld via een API in de eigen website kan geïntegreerd worden. Packly is een antwoord op de vraag naar de creatie van verpakkingen online. Labels en verpakkingen vinden nu ook hun weg naar de online marktplaatsen.De Nederlander Wouter Haan, eigenaar van de online drukkerij Simian (Reclameland, Drukland en Flyerzone) bevestigde de stelling van het enorme groeipotentieel met online print. Het bedrijf groeide van mei 2016 tot mei 2018 van 65 naar 125 medewerkers en van 500 naar 1500 orders per dag. Haan denkt in 2020, 200 medewerkers tewerk te stellen en 2999 orders per dag binnen te halen. Simian kocht recent 25.000 m² bedrijfsterrein bij. Het brengt het totaal op 35.000 m². De gemiddelde leeftijd van de medewerkers bedraagt 32 jaar. Het zijn indrukwekkende groeicijfers wanneer ze worden vergeleken met die van traditionele grafimediabedrijven. En een bijkomende vaststelling: Haan heeft zoals vele andere online drukwerkondernemers geen verleden in de grafische sector.Er waren nog meer sprekers maar daarover berichten we uitgebreider in Grafisch Nieuws 6.