Bernhard Schreier stond bijna 13 jaar aan het hoofd van Heidelberg. De laatste maanden werden belangrijke strategische stappen ondernomen om van Heidelberg weer een winstgevend bedrijf te maken. Bij de persenfabrikant steeg het aantal bestellingen gedurende het eerste kwartaal van het financiële jaar 2012/2013 (1 april 2012 tot 31 maart 2013) volgens voorlopige berekeningen tot 890 miljoen euro tegenover 665 miljoen euro vorig jaar. Het cijfer is het hoogste van de laatste vier jaar.

De raad van bestuur en Schreier zelf vinden dat de tijd rijp is voor verandering en nieuwe impulsen aan de absolute top van het bedrijf. Die raad van bestuur heeft unaniem Dr. Gerold Linzbach (56) als CEO van Heidelberg aangesteld. Linzbach neemt de functie op vanaf 1 september 2012. Schreier zal ervoor zorgen dat de transitie rimpelloos verloopt en begeleidt de wissel tot eind van dit jaar.

"Ik wil Bernhard Schreier bedanken voor wat hij heeft gerealiseerd aan het hoofd van Heidelberg. In zijn carrière van 37 jaar, waarvan 13 als CEO, heeft hij zijn stempel op het bedrijf gedrukt en is hij erin geslaagd de onderneming te gidsen doorheen twee grote globale economische crisissen en een structurele omwenteling van de grafische industrie. Zeer onlangs hielp hij in zeer moeilijke tijden mee aan de transformatie van Heidelberg van een traditionele persenfabrikant naar een oplossingen- en dienstenleverancier aan de print media industrie, " zegt Robert J. Koehler, voorzitter van de raad van bestuur van Heidelberger Druckmaschinen AG.

"Met Dr. Gerold Linzbach hebben we een opvolger met internationale ervaring gevonden. Dr. Linzbach heeft vele jaren ervaring op het vlak van management en de kapitaalmarkten. Dit zal helpen het pad te effenen voor een succesvolle toekomst van Heidelberg," voegt hij eraan toe.

Dr. Gerold Linzbach (geboren in 1956) is een chemicus en werd doctor in chemische engineering aan de Universiteit van Dortmund in 1985. Hij startte zijn loopbaan als hoofd van de research groep aan het DECHEMA Institute in Frankfurt. Hij vervoegde McKinsey in 1988 waar hij verantwoordelijk was voor verschillende projecten, vooral in de process industrie. In 1991 werd Dr. Linzbach lid van het Hoechst AG corporate planning team om vervolgens dit departement te leiden. Gedurende deze periode maakte hij deel uit van het "Aufbruch 94" team dat de fundamenten legde voor de nieuwe bedrijfsstructuur van Hoechst AG. Vier jaar later werd hij de wereldwijde CEO van een business unit die verantwoordelijk was voor de vezelactiviteiten van het concern (Trevira GmbH). In 1999 speelde Dr. Linzbach een belangrijke rol bij de oprichting van Avantis en hij was tot 2003 de wereldwijde CEO en President van de Celanese Acetate Group met zetel in de VS. Van 2003 tot 2005 was Linzbach verantwoordelijk voor de textielvezeldivisie Invista, eveneens in de VS.

Op 1 maart 2005 werd Dr. Linzbach benoemd tot Chairman en CEO van Symrise AG in Holzminden, Duitsland. Hij bracht het bedrijf eind 2006 met succes naar de beurs en in maart 2007 naar de MDAX (een Duitse aandelenindex en een neven-index van de DAX). Dr. Linzbach verliet het bedrijf om persoonlijke redenen eind juni 2009. Hij werd daarop CEO en Member of the Management Board van D+S Europe in Hamburg.

De omzet van Heidelberg kwam voor het eerste kwartaal van het financiële jaar 2012-2013 iets lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar (544 miljoen euro). Dat lagere omzetcijfer is het resultaat van het uitstellen van investeringsbeslissingen door klanten in het zicht van de drupa. In het laatste kwartaal van het voorbije financiële jaar, realiseerde Heidelberg met 785 miljoen euro zijn hoogste kwartaalomzet van de laatste drie jaar.

De opdracht van Gerold Linzbach is duidelijk: het concern terug naar winst leiden. Van april tot juni dit jaar maakte Heidelberg nog een verlies van 58 miljoen euro. Ook het hogere aantal orders naar aanleiding van drupa, bracht daarin weinig verandering zodat de dagen van Schreier geteld waren, zo valt in de Duitse pers te lezen. Nog volgens de Duitse pers was Robert J. Koehler, de voorzitter van de raad van bestuur van Heidelberg, al langer op zoek naar een opvolger voor Schreier. Dat de keuze op Linzbach viel is slechts op het eerste gezicht een verrassing. Net als Koehler was hij destijds bij het chemieconcern Hoechst op strategisch vlak actief.

Branche-experten hebben gemengde gevoelens bij de managementwissel. Ze wijzen erop dat Bernhard Schreier erin geslaagd is Heidelbergs marktleiderschap te behouden in tijden van economische en financiële crisis.

Bernhard Schreier stond bijna 13 jaar aan het hoofd van Heidelberg. De laatste maanden werden belangrijke strategische stappen ondernomen om van Heidelberg weer een winstgevend bedrijf te maken. Bij de persenfabrikant steeg het aantal bestellingen gedurende het eerste kwartaal van het financiële jaar 2012/2013 (1 april 2012 tot 31 maart 2013) volgens voorlopige berekeningen tot 890 miljoen euro tegenover 665 miljoen euro vorig jaar. Het cijfer is het hoogste van de laatste vier jaar. De raad van bestuur en Schreier zelf vinden dat de tijd rijp is voor verandering en nieuwe impulsen aan de absolute top van het bedrijf. Die raad van bestuur heeft unaniem Dr. Gerold Linzbach (56) als CEO van Heidelberg aangesteld. Linzbach neemt de functie op vanaf 1 september 2012. Schreier zal ervoor zorgen dat de transitie rimpelloos verloopt en begeleidt de wissel tot eind van dit jaar."Ik wil Bernhard Schreier bedanken voor wat hij heeft gerealiseerd aan het hoofd van Heidelberg. In zijn carrière van 37 jaar, waarvan 13 als CEO, heeft hij zijn stempel op het bedrijf gedrukt en is hij erin geslaagd de onderneming te gidsen doorheen twee grote globale economische crisissen en een structurele omwenteling van de grafische industrie. Zeer onlangs hielp hij in zeer moeilijke tijden mee aan de transformatie van Heidelberg van een traditionele persenfabrikant naar een oplossingen- en dienstenleverancier aan de print media industrie, " zegt Robert J. Koehler, voorzitter van de raad van bestuur van Heidelberger Druckmaschinen AG. "Met Dr. Gerold Linzbach hebben we een opvolger met internationale ervaring gevonden. Dr. Linzbach heeft vele jaren ervaring op het vlak van management en de kapitaalmarkten. Dit zal helpen het pad te effenen voor een succesvolle toekomst van Heidelberg," voegt hij eraan toe.Dr. Gerold Linzbach (geboren in 1956) is een chemicus en werd doctor in chemische engineering aan de Universiteit van Dortmund in 1985. Hij startte zijn loopbaan als hoofd van de research groep aan het DECHEMA Institute in Frankfurt. Hij vervoegde McKinsey in 1988 waar hij verantwoordelijk was voor verschillende projecten, vooral in de process industrie. In 1991 werd Dr. Linzbach lid van het Hoechst AG corporate planning team om vervolgens dit departement te leiden. Gedurende deze periode maakte hij deel uit van het "Aufbruch 94" team dat de fundamenten legde voor de nieuwe bedrijfsstructuur van Hoechst AG. Vier jaar later werd hij de wereldwijde CEO van een business unit die verantwoordelijk was voor de vezelactiviteiten van het concern (Trevira GmbH). In 1999 speelde Dr. Linzbach een belangrijke rol bij de oprichting van Avantis en hij was tot 2003 de wereldwijde CEO en President van de Celanese Acetate Group met zetel in de VS. Van 2003 tot 2005 was Linzbach verantwoordelijk voor de textielvezeldivisie Invista, eveneens in de VS.Op 1 maart 2005 werd Dr. Linzbach benoemd tot Chairman en CEO van Symrise AG in Holzminden, Duitsland. Hij bracht het bedrijf eind 2006 met succes naar de beurs en in maart 2007 naar de MDAX (een Duitse aandelenindex en een neven-index van de DAX). Dr. Linzbach verliet het bedrijf om persoonlijke redenen eind juni 2009. Hij werd daarop CEO en Member of the Management Board van D+S Europe in Hamburg.De omzet van Heidelberg kwam voor het eerste kwartaal van het financiële jaar 2012-2013 iets lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar (544 miljoen euro). Dat lagere omzetcijfer is het resultaat van het uitstellen van investeringsbeslissingen door klanten in het zicht van de drupa. In het laatste kwartaal van het voorbije financiële jaar, realiseerde Heidelberg met 785 miljoen euro zijn hoogste kwartaalomzet van de laatste drie jaar.De opdracht van Gerold Linzbach is duidelijk: het concern terug naar winst leiden. Van april tot juni dit jaar maakte Heidelberg nog een verlies van 58 miljoen euro. Ook het hogere aantal orders naar aanleiding van drupa, bracht daarin weinig verandering zodat de dagen van Schreier geteld waren, zo valt in de Duitse pers te lezen. Nog volgens de Duitse pers was Robert J. Koehler, de voorzitter van de raad van bestuur van Heidelberg, al langer op zoek naar een opvolger voor Schreier. Dat de keuze op Linzbach viel is slechts op het eerste gezicht een verrassing. Net als Koehler was hij destijds bij het chemieconcern Hoechst op strategisch vlak actief.Branche-experten hebben gemengde gevoelens bij de managementwissel. Ze wijzen erop dat Bernhard Schreier erin geslaagd is Heidelbergs marktleiderschap te behouden in tijden van economische en financiële crisis.