Black Friday (letterlijk zwarte vrijdag) is een nationale traditie in de Verenigde Staten en valt op de dag na Thanksgiving - een feest dat de vierde donderdag van november gevierd wordt. Black Friday is het startschot voor de kerstaankopen. Gedurende 24 uur of gedurende het hele weekend herinneren de reclameborden aan de enorme kortingen om de klanten ertoe aan te zetten zoveel mogelijk uit te geven. Sinds enkele jaren wordt dat intense koopweekend gevolgd door 'Cyber Monday'. Dan is het de beurt aan de online handelaars om na Black Friday een prijzenoorlog te ontketenen.

Die promotiedagen zijn nu ook tot in Europa doorgedrongen. Volgens het studiebureau Gfk onderscheidt Black Friday zich dit jaar doordat het event in alle deelsectoren van de handel, tot en met de winkel om de hoek, doorgedrongen is. Fysieke verkooppunten pakken net zo goed uit met promoties als de sites op het internet. Vrijdag laatstleden jongleerden bekende merken zoals Amazon, Zalando, Mediamarkt, Vanden Borre of Carrefour zowel online als in de winkels met speciale kortingen.

Bij de online drukkerijen lijkt Black Friday nog niet echt doorgedrongen te zijn. Toch zijn er enkele pioniers, zoals Flyer.be en Pixartprinting, die op de trein gesprongen zijn en grote kortingen bieden op bepaalde producten. Flyer.be geeft bijv. 60% korting op naamkaartjes. Pixartprinting hanteert een korting van 70% op drukwerk in klein formaat (naamkaartjes, flyers, folders, ...) en geeft daarnaast nog promoties op de rest van de catalogus. Volgens Federico Gonzalez, directeur marketing en verkoop bij Pixartprinting, is Black Friday "met een veel grotere verkoop dan in gelijk welk andere periode" de belangrijkste dag van het jaar voor de online drukker. Federico Gonzalez: "Voor een Europese leider op het vlak van de online print is het niet meer dan normaal om marketinginstrumenten te hanteren die in andere sectoren doeltreffend zijn gebleken. Drie jaar geleden boden we voor het eerst kortingen ter gelegenheid van Black Friday aan en vandaag is het fenomeen zo ingeburgerd dat de klant kortingen verwacht op de producten die hij gewoonlijk koopt."

Gfk is van mening dat de Belgische online handel dit jaar een omzet van 10 miljard kan halen, meer bepaald dankzij Black Friday en de verlenging ervan met Cyber Monday. In vergelijking met dezelfde periode in 2016 is het aantal zoekopdrachten met de term 'Black Friday' in dit jaar in België verdrievoudigd.

Black Friday (letterlijk zwarte vrijdag) is een nationale traditie in de Verenigde Staten en valt op de dag na Thanksgiving - een feest dat de vierde donderdag van november gevierd wordt. Black Friday is het startschot voor de kerstaankopen. Gedurende 24 uur of gedurende het hele weekend herinneren de reclameborden aan de enorme kortingen om de klanten ertoe aan te zetten zoveel mogelijk uit te geven. Sinds enkele jaren wordt dat intense koopweekend gevolgd door 'Cyber Monday'. Dan is het de beurt aan de online handelaars om na Black Friday een prijzenoorlog te ontketenen.Die promotiedagen zijn nu ook tot in Europa doorgedrongen. Volgens het studiebureau Gfk onderscheidt Black Friday zich dit jaar doordat het event in alle deelsectoren van de handel, tot en met de winkel om de hoek, doorgedrongen is. Fysieke verkooppunten pakken net zo goed uit met promoties als de sites op het internet. Vrijdag laatstleden jongleerden bekende merken zoals Amazon, Zalando, Mediamarkt, Vanden Borre of Carrefour zowel online als in de winkels met speciale kortingen.Bij de online drukkerijen lijkt Black Friday nog niet echt doorgedrongen te zijn. Toch zijn er enkele pioniers, zoals Flyer.be en Pixartprinting, die op de trein gesprongen zijn en grote kortingen bieden op bepaalde producten. Flyer.be geeft bijv. 60% korting op naamkaartjes. Pixartprinting hanteert een korting van 70% op drukwerk in klein formaat (naamkaartjes, flyers, folders, ...) en geeft daarnaast nog promoties op de rest van de catalogus. Volgens Federico Gonzalez, directeur marketing en verkoop bij Pixartprinting, is Black Friday "met een veel grotere verkoop dan in gelijk welk andere periode" de belangrijkste dag van het jaar voor de online drukker. Federico Gonzalez: "Voor een Europese leider op het vlak van de online print is het niet meer dan normaal om marketinginstrumenten te hanteren die in andere sectoren doeltreffend zijn gebleken. Drie jaar geleden boden we voor het eerst kortingen ter gelegenheid van Black Friday aan en vandaag is het fenomeen zo ingeburgerd dat de klant kortingen verwacht op de producten die hij gewoonlijk koopt."Gfk is van mening dat de Belgische online handel dit jaar een omzet van 10 miljard kan halen, meer bepaald dankzij Black Friday en de verlenging ervan met Cyber Monday. In vergelijking met dezelfde periode in 2016 is het aantal zoekopdrachten met de term 'Black Friday' in dit jaar in België verdrievoudigd.