Burger King toont hoe krachtig visuele communicatie kan zijn

12/01/15 om 00:00 - Bijgewerkt op 11/01/15 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

Dit verhaal is een mooi voorbeeld van de manier waarop online en offline communicatie elkaar aanvullen. Burger King maakte gebruik van een plagerige tweet van een jonge vrouw uit Rijsel om een vindingrijke marketingoperatie te voeren. De tweet in kwestie werd eerst in het groot op een spandoek in Rijsel gedrukt en vervolgens op het net losgelaten.

Burger King toont hoe krachtig visuele communicatie kan zijn

@vanoukia, de jonge twittergebruikster uit Rijsel, zou nooit haar gloriemoment op de sociale media beleefd hebben als Burger King haar geen grote media-aandacht geschonken had. En zonder de provocerende tweet van @vanoukia zou de opening van de Rijselse vestiging van die reus van de fast food nooit even veel aandacht gekregen hebben. De jonge vrouw uit Rijsel had immers een gedurfde belofte op Twitter geplaatst. Op 30 oktober laatstleden beloofde ze iedereen een menu aan te bieden als het restaurant zich in Rijsel zou vestigen.

Quand il y aura un burger king a Lille jvous payerai tous un menu,retenez bien

-- TO?? (@vanoukia) 30 Octobre 2014

Eind december plaatste Burger King haar tweet en haar foto in het groot op het zeildoek waarachter de toekomstige vestiging van Burger King in het winkelcentrum Euralille schuil gaat. En met enige ironie stond erbij: "Beste @vanoukia, gelukkig maar dat niemand je tweet in het groot afgedrukt heeft".

Et heureusement que personne ne retweetera cette photo @vanoukia . pic.twitter.com/3NpGLH9Kkq

-- Burger King France (@BurgerKingFR) 31 Décembre 2014

Alle voorbijgangers werden op die manier van het berichtje op de hoogte gesteld en heel wat van hen namen het meisje op haar woord. Sinds 1 januari stromen de bestellingen op de account van de arme twitteraarster toe en voorlopig stijgt hun aantal nog altijd. @vanoukia reageert op die nieuwe situatie door op Twitter te antwoorden: "In het vervolg twitter ik geen dommigheden meer". Haar bewuste tweet had ze overigens verspreid na de officiële aankondiging van de opening van de vestiging van Burger King in de hoofdstad van Frans-Vlaanderen.

De foto van de banner is meer dan 7600 keer overgenomen van op de officiële account van Burger King. In een interview met de krant 'La Voix du Nord' preciseert het meisje dat er helemaal niets betaald is om die foto te verspreiden. Volgens de krant heeft Burger King beslist om met het meisje contact op te nemen en kondigt het bedrijf aan "om op de avond voor de opening van het restaurant al onze fans gratis menu's aan te bieden". De datum wordt weldra op de Facebook-account van het bedrijf aangekondigd.

Lees meer over:

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info