Canon zet in op groei grafische markt

22/09/17 om 11:12 - Bijgewerkt om 11:11

Nu de integratie van Océ en Canon achter de rug is, heeft het bedrijf de mensen, de organisatie en het portfolio op orde om verder te kunnen groeien op de grafische markt. Tijdens de jaarlijkse 'Production Printing Business Days', vorige week in het Duitse Poing, lichtte Canon haar strategie en technologische ontwikkelingen toe.

Canon zet in op groei grafische markt

Peter Wolff, bij Canon Europe verantwoordelijk voor Commercial Printing & Production, presenteerde imposante cijfers, die de basis moeten vormen voor de verdere expansie. In het marktsegment van hoogvolume inkjet-rotatiepersen werd in september het 1.000ste exemplaar van de Océ ColorSream geplaatst en bovendien gaat in oktober de eerste installatie van de nieuwe ProStream van start - al met al zegt Canon hier een marktaandeel van 51 procent te kunnen claimen. Van de i300 Varioprint inkjetvellenpers zijn er in twee jaar tijd nu wereldwijd 100 geïnstalleerd (waarvan de helft in Europa). En van de tonergebaseerde vellenprinter ImagePress C10000VP staan er meer dan 500 in de EMEA-regio.

Bovendien zitten er nieuwe ontwikkelingen aan te komen, zoals de 'Voyager': een inkjetvellenpers met een fotografische afdrukkwaliteit (2.400 x 1200 dpi) op B2-formaat bij 3.000 vellen per uur, waarvan vorig jaar op Drupa een prototype was te zien. Die technologie zou halverwege 2018 op de markt moeten komen, stelt Wolff: "We zien voor deze techniek op de langere termijn ook mogelijkheden in labels en vouwkarton." Tegelijkertijd blijft Canon investeren in bestaande markten, zoals het zwart-wit segment: "Minstens 50 procent van het totale printvolume is nu nog altijd monochroom. Dat zal gaan afnemen, maar zelfs dan zien wij daar nog goede groeikansen - voor onszelf maar ook voor onze klanten."