Cewe Color, oorspronkelijk opgericht om filmpjes te ontwikkelen (een activiteit die nu nog maar een miniem deel van de omzet vertegenwoordigt), viert dit jaar zijn 50e verjaardag. Het bedrijf dat nu in de online druk gespecialiseerd is, heeft in 2011 zo'n 2,5 miljard stuks drukwerk vervaardigd - fotoalbums, gepersonaliseerde kalenders, wenskaarten en andere fotocadeaus. Het bedrijf telt 13 vestigingen en meer dan 3.000 werknemers in 24 landen. Via zijn dochterondernemingen Viaprinto en Saxoprint blijft het zijn online drukdiensten uitbreiden.

"Het Cewe Photobook is onze blikvanger," stelt Michael Fries, directielid van Cewe Color. "Vorig jaar hebben we meer dan vijf miljoen gepersonaliseerde boeken vervaardigd en de vraag blijft stijgen." Om aan die vraag tegemoet te komen, heeft het bedrijf onlangs een nieuwe digitale pers HP Indigo W7250 geïnstalleerd in zijn vestiging in Oldenburg, in Duitsland. Een tweede HP Indigo W7250 wordt het volgende jaar geïnstalleerd. En in Dresden werd een HP Indigo 7600 geïnstalleerd, die eveneens de productiviteit van Cewe moet doen stijgen. De drie persen werden in mei tijdens de drupa gekocht.

Het product dat aan de basis van dat succes ligt, is het fotoalbum op aanvraag. Het voorbeeld bij uitstek van een nieuw gedrukt product dat er zonder de samenvloeiing van de digitale foto, de digitale druk en de web-to-print-kanalen nooit gekomen zou zijn. Door die samenvloeiing is het nu de klant die de productiestromen dicteert. Een van de eerste bedrijven die de mogelijkheden van zulk een toepassing zag, was de Nederlandse drukker TED Gigaprint met zijn dochteronderneming Albumprinter. Dat bedrijf was in 2004 een van de laureaten van de POD Awards die ons tijdschrift georganiseerd had. Vandaag maakt Albumprinter deel uit van de groep Vistaprint en is het digitale fotoalbum niet meer weg te denken uit de meeste gezinnen.

Cewe Color, oorspronkelijk opgericht om filmpjes te ontwikkelen (een activiteit die nu nog maar een miniem deel van de omzet vertegenwoordigt), viert dit jaar zijn 50e verjaardag. Het bedrijf dat nu in de online druk gespecialiseerd is, heeft in 2011 zo'n 2,5 miljard stuks drukwerk vervaardigd - fotoalbums, gepersonaliseerde kalenders, wenskaarten en andere fotocadeaus. Het bedrijf telt 13 vestigingen en meer dan 3.000 werknemers in 24 landen. Via zijn dochterondernemingen Viaprinto en Saxoprint blijft het zijn online drukdiensten uitbreiden. "Het Cewe Photobook is onze blikvanger," stelt Michael Fries, directielid van Cewe Color. "Vorig jaar hebben we meer dan vijf miljoen gepersonaliseerde boeken vervaardigd en de vraag blijft stijgen." Om aan die vraag tegemoet te komen, heeft het bedrijf onlangs een nieuwe digitale pers HP Indigo W7250 geïnstalleerd in zijn vestiging in Oldenburg, in Duitsland. Een tweede HP Indigo W7250 wordt het volgende jaar geïnstalleerd. En in Dresden werd een HP Indigo 7600 geïnstalleerd, die eveneens de productiviteit van Cewe moet doen stijgen. De drie persen werden in mei tijdens de drupa gekocht.Het product dat aan de basis van dat succes ligt, is het fotoalbum op aanvraag. Het voorbeeld bij uitstek van een nieuw gedrukt product dat er zonder de samenvloeiing van de digitale foto, de digitale druk en de web-to-print-kanalen nooit gekomen zou zijn. Door die samenvloeiing is het nu de klant die de productiestromen dicteert. Een van de eerste bedrijven die de mogelijkheden van zulk een toepassing zag, was de Nederlandse drukker TED Gigaprint met zijn dochteronderneming Albumprinter. Dat bedrijf was in 2004 een van de laureaten van de POD Awards die ons tijdschrift georganiseerd had. Vandaag maakt Albumprinter deel uit van de groep Vistaprint en is het digitale fotoalbum niet meer weg te denken uit de meeste gezinnen.