Code voor maatschappelijk verantwoord ondernemen voor grafische bedrijven

25/02/13 om 00:00 - Bijgewerkt op 24/02/13 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

De grafische federatie van Denemarken en de vakbond HK/Privat hebben voor de grafische ondernemingen, zowel in Denemarken als in andere landen, een code voor maatschappelijk verantwoord ondernemen opgesteld.

Code voor maatschappelijk verantwoord ondernemen voor grafische bedrijven

© Getty Images/Hemera

Die code is gebaseerd op de 'Global Compact' van de Verenigde Naties en behandelt meer bepaald de mensenrechten, de arbeidsomstandigheden, het klimaat en het milieu in het raam van de grafische productie.

Het is de eerste keer dat een federatie van werkgevers en een vakbond de handen in elkaar slaan om zulk een code op te stellen - die ze overigens graag zouden zien uitgroeien tot een industriële norm voor heel Europa. "We ervaren dat almaar meer bedrijven zich willen informeren over de omstandigheden waarin het drukwerk vervaardigd wordt. We hopen dat de code de waarden waarop een duurzame en verantwoorde grafische productie steunt, een grotere bekendheid zullen geven," aldus Carsten Bög van de Deense grafische federatie.

De code is al naar talrijke grote bedrijven, uitgeverijen, reclamebureaus en andere opdrachtgevers verstuurd. De grafische ondernemingen die zich bij het initiatief willen aansluiten, kunnen een goedkeuringsverklaring ondertekenen, wat impliceert dat ze door een derde partij gecontroleerd kunnen worden. De code is ook in het Engels beschikbaar en kan volledig geraadpleegd worden op www.ga.dk/csr-english.

Lees meer over: