De drupa in 'AR'

30/01/12 om 00:00 - Bijgewerkt op 29/01/12 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

De organisatoren van drupa 2012 doen in een nieuwe communicatiecampagne om het evenement te promoten, een beroep op AR (augmented reality, ook wel eens 'toegevoegde realiteit' genoemd).

Die campagne, 'Your link to print', roept functionele links in het leven tussen het drukwerk, het internet en de mobiele toepassingen.

De advertenties van de campagne, die in meer dan 60 landen en in bijna 500 gespecialiseerde publicaties zullen verschijnen, bevatten een logo dat gescand moet worden en dat direct toegang geeft tot de website van drupa. Daarvoor moet je echter ook wel een smartphone, een tablet-pc of een op een computer aangesloten fototoestel bij de hand hebben, alsook het (gratis) programma Junaio. Wanneer je het logo scant, gaat er automatisch een 3D-animatie van start.

"Die logische link tussen het drukwerk, het internet en de mobiele toestellen is het centrale thema van alle onderdelen van onze marketingcampagne voor drupa 2012," legt Petra Köhler uit, communicatiedirecteur van de beurs. Haast alle gedrukte dragers van de campagne bevatten AR-elementen die naar bijkomende informatie op de website leiden. Dat gaat met behulp van een 'marker' en een smartphone of fototoestel. De virtuele informatie zelf kan heel uiteenlopende vormen aannemen, webpagina's net zo goed als audio- of videobestanden.

De crossmedia campagne 'Your link to print' is gedeeltelijk ontworpen door studenten communicatiedesign van de Ruhrakademie Schwerte. Vorig jaar al werd de nieuwe 'drupa song' op dezelfde manier gelanceerd, en kon die op smartphones gedownload worden.