Als je naar de cijfers kijkt die de verschillende leveranciers geven, is het echter moeilijk om te beoordelen welke bedrijven de meeste installaties op hun naam hebben staan. En vervolgens weet je ook nooit zeker welke installaties 'echt' zijn. Zoals iedereen wel weet, worden heel wat persen geïnstalleerd op basis van een financieel aantrekkelijke deal die de leveranciers die hun producten maar wat graag willen slijten, voorstellen. Dat is meer bepaald zo in het marktsegment van het transactionele drukwerk.

Binnen de markt voor handelsdrukwerk - ondanks het feit dat veel direct mail drukkers nu ook inkjetpersen aan het installeren zijn - was het vooral toch het segment van de boekproductie dat de technologie echt geadopteerd heeft. Daarbij ging de voorkeur vooral uit naar de HP T300 persen, hoewel Kodak toch ook drie Prosper 1000 monochrome persen voor dat marktsegment geïnstalleerd heeft. Tegen die achtergrond kreeg ik onlangs een persbericht van HP waarin het bedrijf meedeelde dat een van zijn eerste Amerikaanse klanten in het segment van de boekproductie, Courier Corporation, een tweede T300 pers geïnstalleerd had. Op de eerste pers, die 24 uur per dag gedurende 5 dagen per week draait, worden hoofdzakelijk onderwijspublicaties gedrukt. Zoals andere boekproducenten - bijv. het Europese CPI dat meerdere HP T300 persen heeft - installeerde Courier die persen om het zakenmodel van de boekuitgevers fundamenteel te veranderen. Die worden nu bewerkt om gebruik te maken van de digitale druk en zo de voorraden klein te houden en hun winstgevendheid te verbeteren.

De digitale inkjetpersen bedrukken zowel ongestreken papieren als enkele van de nieuwe gespecialiseerde inkjetdragers van bedrijven zoals Appleton en NewPage. De drukkwaliteit van de boeken die ik onder ogen gekregen heb, is volgens mij vergelijkbaar met die van offsetdruk en in sommige gevallen - meer bepaald bij lichtgewicht dragers - is de kwaliteit zelfs beter.

We merken dat een aantal boekdrukkers op de digitale boekproductie overstapt. In Italië gebruikt Rotolitho Lombardi zijn T300 grotendeels voor de productie van boeken. Rotomail, een dochter van Rotolitho en een van de grootste klanten van de Versamark van Kodak, heeft een T300 geïnstalleerd in plaats van de geplande Kodak Prosper 5000XL. Het bedrijf wil er vooral boeken op vervaardigen. In de VS heeft King Printing Company een T300 geïnstalleerd, naast de Dainippon Screen Truepress Jet 520 waarover het bedrijf al beschikte. Ook die pers wordt gebruikt voor de productie van boeken. En volgens plan gaat King Printing Company volgend jaar ook een Kodak Prosper 1000 installeren. De laatste aankondiging komt van de belangrijke Canadese boekdrukker Webcom die ook een T300 geïnstalleerd heeft om nieuwe activiteiten te creëren. We stellen vast dat boekdrukkers echt wel mogelijkheden zien om hun bedrijfsprocessen aan te passen door de inkjettechnologie in te voeren. En het is HP dat met zijn T300 het meeste succes in die markt boekt. De geïnstalleerde T300 persen draaien overigens allemaal tegen hun maximale capaciteit aan.

Kort geleden bezocht ik opnieuw de eerste T300 die HP geïnstalleerd had, bij O'Neil Data Systems in Los Angeles. De aanleiding voor mijn bezoek was de eerste installatie van de T200 - de nieuwe, kleinere pers van HP - en de upgrade van de bestaande T300 naar de nieuwe T350 persconfiguratie. Een stap die aangekondigd werd tijdens de recente GraphExpo in Chicago. Beide persen zijn net geïnstalleerd en O'Neil fungeert als betatester voor de twee modellen. James Lucanish, algemeen directeur van het bedrijf, legde me precies uit wat het bedrijf voor ogen staat.

O'Neil Data Systems pakt de markt op een unieke manier aan en is met zijn 'we-kunnen-het-methode' wellicht de meest vooruitstrevende onderneming die ik in de digitale druksector ken. Het bedrijf produceert grote hoeveelheden gepersonaliseerd drukwerk en staat ook in voor de afwerking. Ik ben altijd onder de indruk van de jobs die O'Neil Data Systems geautomatiseerd heeft. De onderneming werkt bijvoorbeeld nauw samen met producenten van afwerkapparatuur, meer bepaald CMC, om nieuwe manieren uit te werken om opdrachten af te werken. Interessant in dat verband is het nieuwe Tecnau microperforatiesysteem dat in de invoeglijn van CMC geïntegreerd is en waardoor O'Neil nu ook de boekenmarkt kan bewerken. Het bedrijf is overigens al met zulke producties van start gegaan.

Een ander voorbeeld van de manier waarop O'Neil innovaties voor zijn klanten invoert, was te zien bij een opdracht voor 8 miljoen gepersonaliseerde stukken waarbij de gedrukte papierbaan opgesplitst werd, met het oog op de volgende manipulaties opnieuw bevochtigd werd en vervolgens in pagina's gesneden werd die met voorgedrukte beveiligde kaarten gebundeld werden. In dit geval waren zowel de gedrukte pagina's als de kaarten gepersonaliseerd en moesten de juiste pagina's met de juiste kaarten gecombineerd worden. Voor die opdracht werkte O'Neil nauw samen met zijn leveranciers van afwerksystemen om de juiste oplossing te vinden.

O'Neil is een mooi voorbeeld van hoe het gebruik van snelle inkjet-rotatiepersen de bedrijfsactiviteiten kan veranderen. Het bedrijf kent een snelle groei en opent weldra in Dallas een nieuwe vestiging die een spiegelbeeld van die in LA moet worden. Die nieuwe vestiging wordt uitgerust met de inkjetpersen van de T-serie van HP en zal zowel monochrome als kleurenopdrachten verwerken. Op het ogenblik wordt het meeste monochrome werk in LA op xerografische rotatiepersen uitgevoerd. James Lucanish heeft bovendien een interessante visie op de mogelijkheden van de nieuwe T200 en de plaats ervan in het bedrijf. De T200 is niet alleen een aanvulling op de T300, die zich vooral leent voor opdrachten met een baanbreedte van 20 inch, maar zal ook voor kleinere oplagen ingezet worden - door de kleinere breedte is de pers bovendien sneller klaar te maken voor een nieuwe opdracht op een andere drager.

Ik bezocht O'Neil Data Systems de eerste week nadat de T200 geïnstalleerd was en toen al draaide die pers bijzonder goed met een bijzonder hoge kleurenkwaliteit. Ondanks het feit dat de T200 een beta-installatie is, moest de drukkwaliteit niet onderdoen voor die van de T300. Normaal hebben leveranciers niet graag dat mensen zoals ik - journalisten hebben nu eenmaal de naam kritisch te zijn - een beta-installatie bezoeken, zeker niet als die nog maar kort opgestart is. Ze wachten liever tot de pers al een tijd gedraaid heeft voor ze iemand uitnodigen om de machine aan het werk te zien. De T200 leverde echter al een in mijn ogen verkoopbare drukkwaliteit en dat op volle snelheid. Ook de T350 is zonder enig probleem in productie genomen.

HP laat weten dat de T200 in de tweede helft van 2011 op de markt komt. Ik verwacht ook snel te horen hoe HP's partner, Pitney Bowes, die nieuwe pers onder zijn eigen merk IntelliJet zal introduceren. Pitney Bowes zal de pers hoofdzakelijk voor transactionele toepassingen verkopen.

Ik zie enorme mogelijkheden voor de HP T200, zowel in de sector van het handelsdrukwerk als in die van het transactionele drukwerk. Tot nu toe was de markt van inkjetpersen voor de transactionele druk hoofdzakelijk in handen van Ricoh Infoprint, Kodak en Océ. Dat laatste bedrijf maakte pas nog bekend dat het zijn honderdste bestelling voor de Jetstream pers genoteerd had. Ricoh Infoprint van zijn kant kondigde samen met Dainippon Screen, zijn uitrustingspartner, een uitbreiding van zijn persenaanbod aan.

Die berichten brengen me echter niet van mijn mening af dat voor de nieuwe HP T200 een mooie toekomst weggelegd is, niet alleen op het domein van het handelsdrukwerk, maar ook op dat van de transactionele druk.

Als je naar de cijfers kijkt die de verschillende leveranciers geven, is het echter moeilijk om te beoordelen welke bedrijven de meeste installaties op hun naam hebben staan. En vervolgens weet je ook nooit zeker welke installaties 'echt' zijn. Zoals iedereen wel weet, worden heel wat persen geïnstalleerd op basis van een financieel aantrekkelijke deal die de leveranciers die hun producten maar wat graag willen slijten, voorstellen. Dat is meer bepaald zo in het marktsegment van het transactionele drukwerk. Binnen de markt voor handelsdrukwerk - ondanks het feit dat veel direct mail drukkers nu ook inkjetpersen aan het installeren zijn - was het vooral toch het segment van de boekproductie dat de technologie echt geadopteerd heeft. Daarbij ging de voorkeur vooral uit naar de HP T300 persen, hoewel Kodak toch ook drie Prosper 1000 monochrome persen voor dat marktsegment geïnstalleerd heeft. Tegen die achtergrond kreeg ik onlangs een persbericht van HP waarin het bedrijf meedeelde dat een van zijn eerste Amerikaanse klanten in het segment van de boekproductie, Courier Corporation, een tweede T300 pers geïnstalleerd had. Op de eerste pers, die 24 uur per dag gedurende 5 dagen per week draait, worden hoofdzakelijk onderwijspublicaties gedrukt. Zoals andere boekproducenten - bijv. het Europese CPI dat meerdere HP T300 persen heeft - installeerde Courier die persen om het zakenmodel van de boekuitgevers fundamenteel te veranderen. Die worden nu bewerkt om gebruik te maken van de digitale druk en zo de voorraden klein te houden en hun winstgevendheid te verbeteren.De digitale inkjetpersen bedrukken zowel ongestreken papieren als enkele van de nieuwe gespecialiseerde inkjetdragers van bedrijven zoals Appleton en NewPage. De drukkwaliteit van de boeken die ik onder ogen gekregen heb, is volgens mij vergelijkbaar met die van offsetdruk en in sommige gevallen - meer bepaald bij lichtgewicht dragers - is de kwaliteit zelfs beter.We merken dat een aantal boekdrukkers op de digitale boekproductie overstapt. In Italië gebruikt Rotolitho Lombardi zijn T300 grotendeels voor de productie van boeken. Rotomail, een dochter van Rotolitho en een van de grootste klanten van de Versamark van Kodak, heeft een T300 geïnstalleerd in plaats van de geplande Kodak Prosper 5000XL. Het bedrijf wil er vooral boeken op vervaardigen. In de VS heeft King Printing Company een T300 geïnstalleerd, naast de Dainippon Screen Truepress Jet 520 waarover het bedrijf al beschikte. Ook die pers wordt gebruikt voor de productie van boeken. En volgens plan gaat King Printing Company volgend jaar ook een Kodak Prosper 1000 installeren. De laatste aankondiging komt van de belangrijke Canadese boekdrukker Webcom die ook een T300 geïnstalleerd heeft om nieuwe activiteiten te creëren. We stellen vast dat boekdrukkers echt wel mogelijkheden zien om hun bedrijfsprocessen aan te passen door de inkjettechnologie in te voeren. En het is HP dat met zijn T300 het meeste succes in die markt boekt. De geïnstalleerde T300 persen draaien overigens allemaal tegen hun maximale capaciteit aan. Kort geleden bezocht ik opnieuw de eerste T300 die HP geïnstalleerd had, bij O'Neil Data Systems in Los Angeles. De aanleiding voor mijn bezoek was de eerste installatie van de T200 - de nieuwe, kleinere pers van HP - en de upgrade van de bestaande T300 naar de nieuwe T350 persconfiguratie. Een stap die aangekondigd werd tijdens de recente GraphExpo in Chicago. Beide persen zijn net geïnstalleerd en O'Neil fungeert als betatester voor de twee modellen. James Lucanish, algemeen directeur van het bedrijf, legde me precies uit wat het bedrijf voor ogen staat.O'Neil Data Systems pakt de markt op een unieke manier aan en is met zijn 'we-kunnen-het-methode' wellicht de meest vooruitstrevende onderneming die ik in de digitale druksector ken. Het bedrijf produceert grote hoeveelheden gepersonaliseerd drukwerk en staat ook in voor de afwerking. Ik ben altijd onder de indruk van de jobs die O'Neil Data Systems geautomatiseerd heeft. De onderneming werkt bijvoorbeeld nauw samen met producenten van afwerkapparatuur, meer bepaald CMC, om nieuwe manieren uit te werken om opdrachten af te werken. Interessant in dat verband is het nieuwe Tecnau microperforatiesysteem dat in de invoeglijn van CMC geïntegreerd is en waardoor O'Neil nu ook de boekenmarkt kan bewerken. Het bedrijf is overigens al met zulke producties van start gegaan.Een ander voorbeeld van de manier waarop O'Neil innovaties voor zijn klanten invoert, was te zien bij een opdracht voor 8 miljoen gepersonaliseerde stukken waarbij de gedrukte papierbaan opgesplitst werd, met het oog op de volgende manipulaties opnieuw bevochtigd werd en vervolgens in pagina's gesneden werd die met voorgedrukte beveiligde kaarten gebundeld werden. In dit geval waren zowel de gedrukte pagina's als de kaarten gepersonaliseerd en moesten de juiste pagina's met de juiste kaarten gecombineerd worden. Voor die opdracht werkte O'Neil nauw samen met zijn leveranciers van afwerksystemen om de juiste oplossing te vinden.O'Neil is een mooi voorbeeld van hoe het gebruik van snelle inkjet-rotatiepersen de bedrijfsactiviteiten kan veranderen. Het bedrijf kent een snelle groei en opent weldra in Dallas een nieuwe vestiging die een spiegelbeeld van die in LA moet worden. Die nieuwe vestiging wordt uitgerust met de inkjetpersen van de T-serie van HP en zal zowel monochrome als kleurenopdrachten verwerken. Op het ogenblik wordt het meeste monochrome werk in LA op xerografische rotatiepersen uitgevoerd. James Lucanish heeft bovendien een interessante visie op de mogelijkheden van de nieuwe T200 en de plaats ervan in het bedrijf. De T200 is niet alleen een aanvulling op de T300, die zich vooral leent voor opdrachten met een baanbreedte van 20 inch, maar zal ook voor kleinere oplagen ingezet worden - door de kleinere breedte is de pers bovendien sneller klaar te maken voor een nieuwe opdracht op een andere drager. Ik bezocht O'Neil Data Systems de eerste week nadat de T200 geïnstalleerd was en toen al draaide die pers bijzonder goed met een bijzonder hoge kleurenkwaliteit. Ondanks het feit dat de T200 een beta-installatie is, moest de drukkwaliteit niet onderdoen voor die van de T300. Normaal hebben leveranciers niet graag dat mensen zoals ik - journalisten hebben nu eenmaal de naam kritisch te zijn - een beta-installatie bezoeken, zeker niet als die nog maar kort opgestart is. Ze wachten liever tot de pers al een tijd gedraaid heeft voor ze iemand uitnodigen om de machine aan het werk te zien. De T200 leverde echter al een in mijn ogen verkoopbare drukkwaliteit en dat op volle snelheid. Ook de T350 is zonder enig probleem in productie genomen. HP laat weten dat de T200 in de tweede helft van 2011 op de markt komt. Ik verwacht ook snel te horen hoe HP's partner, Pitney Bowes, die nieuwe pers onder zijn eigen merk IntelliJet zal introduceren. Pitney Bowes zal de pers hoofdzakelijk voor transactionele toepassingen verkopen.Ik zie enorme mogelijkheden voor de HP T200, zowel in de sector van het handelsdrukwerk als in die van het transactionele drukwerk. Tot nu toe was de markt van inkjetpersen voor de transactionele druk hoofdzakelijk in handen van Ricoh Infoprint, Kodak en Océ. Dat laatste bedrijf maakte pas nog bekend dat het zijn honderdste bestelling voor de Jetstream pers genoteerd had. Ricoh Infoprint van zijn kant kondigde samen met Dainippon Screen, zijn uitrustingspartner, een uitbreiding van zijn persenaanbod aan.Die berichten brengen me echter niet van mijn mening af dat voor de nieuwe HP T200 een mooie toekomst weggelegd is, niet alleen op het domein van het handelsdrukwerk, maar ook op dat van de transactionele druk.