Drukkerij Intaglio is de miljoenste Franse KMO op Facebook

15/02/16 om 00:30 - Bijgewerkt om 00:30

Het miljoenste bedrijf dat in Frankrijk een Facebook-pagina aangemaakt heeft, is een drukkerij.

Drukkerij Intaglio is de miljoenste Franse KMO op Facebook

In Frankijk hebben een miljoen KMO's en andere bedrijven (wellicht zijn het er nu al meer) dus een Facebook-pagina. En het was drukkerij Intaglio uit Parijs die deze symbolische kaap rondde. Toevallig gaat het om een bedrijf dat zich in oude druk- en afwerktechnieken gespecialiseerd heeft en als dusdanig symboliseert het de kruisbestuiving tussen twee revoluties: die van Gutenberg en die van Zuckerberg.

Op de Franse website Graphiline lezen we dat drukkerij Intaglio zes medewerkers telt en een omzet van ongeveer 500.000 euro boekt. Het bedrijf heeft een winkel in Parijs en een atelier van 600 m² in Bourgogne.

Drukkerij Intaglio werd 30 jaar geleden opgericht door Stéphane Le Sauter en dankt haar naam aan de term 'intaglio printing' waarmee in de Verenigde Staten naar diepdruktechnieken verwezen wordt.

Stéphane Le Sauter die in de VS gedurende drie jaar een opleiding tot graveur gevolgd had, specialiseerde zich in oude druktechnieken zoals de gravure, de blindpreging, het aanbrengen van goudfolie, de boekdruk, enz.

In januari nam de marketingdienst van Facebook die in Dublin gevestigd is, contact op met de drukker om hem mee te delen dat Intaglio het miljoenste bedrijf was dat een Facebook-pagina aangemaakt had. Stéphane Le Sauter dacht eerst dat het om een grap ging, maar antwoordde uiteindelijk toch via de boodschappendienst van Facebook.

Dat contact tussen Facebook en de drukkerij leidde tot een promotievideo voor het sociale netwerk die in het atelier van Intaglio opgenomen is. Over zijn positie op het snijpunt tussen de drukkerswereld en de digitale wereld zei Stéphane Le Sauter aan Graphiline: "Professioneel heb ik altijd een tegengewicht willen zijn. Ik ben altijd van mening geweest dat hoe verder het digitale een bepaalde richting uitging, hoe groter de vraag naar authentieke en zintuiglijke technieken, zoals de diepdruk et de boekdruk, zou worden. Dat is een beetje zoals yin en yang."

Lees meer over:

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info