Manuel Mataré die overigens bevestigd heeft dat hij over enkele maanden de fakkel aan Sabine Geldermann doorgeeft, steunt op de conclusies van een enquête bij exposanten en bezoekers om de volgende edities van drupa sneller op elkaar te laten volgen.

"We onderzoeken drie punten," verklaarde hij aan onze collega's van PrintWeek. "Het eerste en belangrijkste punt is de inhoud van de volgende drupa. Die moet de veranderingen in de sector weerspiegelen en erop vooruitlopen. Het tweede punt is de duur van de beurs. We zijn tot de conclusie gekomen dat we de wens van de sector moeten volgen en de drupa inkorten - de beurs moet minstens 10 dagen duren, maar ook niet langer dan 13. De meest voor de hand liggende oplossing is een compromis van 11 dagen, met één weekend. Het derde punt is wanneer?" In dat verband wijst Manuel Mataré erop dat twee andere beroepsbeurzen die in Düsseldorf georganiseerd worden en qua omvang met drupa te vergelijken zijn - namelijk Interpack en K Trade Fair, de beurs over kunststoffen - om de drie jaar georganiseerd worden. Als drupa daartussen geplaatst wordt, staat er elk jaar een groot evenement op de agenda. De volgende drupa zou dan in 2015 georganiseerd kunnen worden in plaats van in 2016.

De periodiciteit van drupa is al verscheidene keren gewijzigd. Tussen de twee eerste edities, 1951 en 1954, lag drie jaar. Nadien werd de beurs om de vier jaar georganiseerd en vervolgens om de vijf jaar. In 2000 werd opnieuw voor een tussenperiode van 4 jaar gekozen.

Volgens ons is er nog een andere reden dan degene die Manuel Mataré naar voren heeft geschoven: met een periodiciteit van drie jaar zou drupa de agenda overheersen ten koste van de andere grote grafische beurzen, waaronder Ipex en de Aziatische beurzen. De Londense organisatoren hebben al negatief gereageerd.

Manuel Mataré die overigens bevestigd heeft dat hij over enkele maanden de fakkel aan Sabine Geldermann doorgeeft, steunt op de conclusies van een enquête bij exposanten en bezoekers om de volgende edities van drupa sneller op elkaar te laten volgen. "We onderzoeken drie punten," verklaarde hij aan onze collega's van PrintWeek. "Het eerste en belangrijkste punt is de inhoud van de volgende drupa. Die moet de veranderingen in de sector weerspiegelen en erop vooruitlopen. Het tweede punt is de duur van de beurs. We zijn tot de conclusie gekomen dat we de wens van de sector moeten volgen en de drupa inkorten - de beurs moet minstens 10 dagen duren, maar ook niet langer dan 13. De meest voor de hand liggende oplossing is een compromis van 11 dagen, met één weekend. Het derde punt is wanneer?" In dat verband wijst Manuel Mataré erop dat twee andere beroepsbeurzen die in Düsseldorf georganiseerd worden en qua omvang met drupa te vergelijken zijn - namelijk Interpack en K Trade Fair, de beurs over kunststoffen - om de drie jaar georganiseerd worden. Als drupa daartussen geplaatst wordt, staat er elk jaar een groot evenement op de agenda. De volgende drupa zou dan in 2015 georganiseerd kunnen worden in plaats van in 2016.De periodiciteit van drupa is al verscheidene keren gewijzigd. Tussen de twee eerste edities, 1951 en 1954, lag drie jaar. Nadien werd de beurs om de vier jaar georganiseerd en vervolgens om de vijf jaar. In 2000 werd opnieuw voor een tussenperiode van 4 jaar gekozen. Volgens ons is er nog een andere reden dan degene die Manuel Mataré naar voren heeft geschoven: met een periodiciteit van drie jaar zou drupa de agenda overheersen ten koste van de andere grote grafische beurzen, waaronder Ipex en de Aziatische beurzen. De Londense organisatoren hebben al negatief gereageerd.