Facelift voor Drukkerij Dirix

06/07/15 om 00:00 - Bijgewerkt op 05/07/15 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

De voormalige grote boekdrukkerij Dirix-Van Hoof wordt drukkerij Dirix. Om die gedaantewisseling kracht bij te zetten, pakt het bedrijf uit met een fonkelnieuw logo en een nieuwe huisstijl die de missie en toekomstvisie van het bedrijf moeten onderstrepen.

Facelift voor Drukkerij Dirix

Na 137 jaar neemt drukkerij Dirix uit Ekeren een nieuwe start. Onder de ingekorte naam wil het bedrijf tijdens het volgende decennium inzetten op de 'magie van meesterlijk drukwerk' en tegelijk heel kort op actuele behoeften en tendensen inspelen.

"Na 10 generaties was het familiebedrijf aan een krachtige vernieuwingsoperatie toe. Die hebben we grondig aangepakt. De oorspronkelijke naam Drukkerij Dirix-Van Hoof werd gehalveerd. Naast een nieuw logo en bijpassende huisstijl werkten we met het ganse team aan de optimalisering van de levertermijnen, de orderopvolging, de workflow en nog veel meer. Onze kernwaarden voor de toekomst zijn meesterlijk vakmanschap, durf meer met papier, buitengewoon creatief en respectvol", vertelt zaakvoerder Raf De Laet.

Drukkerij Dirix is niet alleen gespecialiseerd in offset, maar vooral ook in letterpress en hotfoil. Op het vlak van letterpress is de drukkerij zelfs een van de grootste in ons land. Bij deze druktechniek op authentieke, ambachtelijke persen komt heel wat intensieve handenarbeid kijken. Letterpress leent zich zowel voor grote als kleine oplagen op veeleer uitzonderlijke en exclusieve papiersoorten en -dikten. Zo kreeg Dirix onlangs de opdracht om liefst 600.000 coasters te drukken.

Inspiratiekaarten

Op allerlei nieuwe papiersoorten probeert drukkerij Dirix regelmatig uiteenlopende technieken uit. Deze tests verlopen heel vaak in overleg met vormgevers. Dat mondt uit in een reeks inspiratiekaarten die Drukkerij Dirix tot 8 maal per jaar via mailings aan grafische vormgevers, reclamebureaus, architecten, modespecialisten enz. toestuurt.

In samenwerking met papierleverancier Igepa realiseerde de Ekerse drukkerij zopas ook een uitzonderlijk boekje ('Beastly Inspiring Print & Paper Collection'), bedoeld voor reclamebureaus en grafische vormgevers. Het bundelt allerlei druktechnieken én de effecten ervan op verschillende soorten papier. Het toont aan dat er druktechnisch heel veel kan en dat het absoluut mogelijk is om buiten de platgetreden paden te werken. Het boekje omvat liefst 26 papiersoorten, waarvan enkele heel speciale die niet altijd via gewone offset bedrukt kunnen worden. Maar letterpress of hotfoil blijkt in die gevallen wel perfect te kunnen.

Raf De Laet: "Ons team bestaat uit 15 bekwame medewerkers. Ook wat de veredeling van het drukwerk betreft, kunnen wij heel veel intern uitvoeren. Onder meer lamineren, inbinden, afgeronde hoeken aanbrengen, boorgaatjes voorzien, dat gebeurt allemaal binnen het bedrijf zelf. Dat is zeker ook een pluspunt naar onze klanten toe. We adviseren met kennis van zaken. We staan vervolgens garant voor meesterlijk drukwerk en we werken het ook op professionele wijze af."

Lees meer over: