Febelgra-prijzen 2016 uitgereikt

24/10/16 om 00:55 - Bijgewerkt om 10:19

Onderzoek naar het ondernemerschap bij studenten, de complete ontwikkeling van een limited edition box en een volledig nieuwe huisstijl voor een wetenschappelijke organisatie. Stuk voor stuk uitmuntende eindwerken van afstuderende bachelors grafische en digitale media, die beloond werden met de Febelgra-prijs.

Febelgra-prijzen 2016 uitgereikt

Op 19 oktober vond de laatste uitreiking van het jaar plaats in de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. De Arteveldehogeschool en Haute Ecole Ferrer kenden eerder hun laureaat. Met de Febelgra-prijs zet de beroepsvereniging Febelgra aanstormend grafisch talent in de kijker.

Al geruime tijd gaat de ondernemersorganisatie Febelgra ieder jaar op zoek naar de meest verdienstelijke afstuderende studenten grafische en digitale media in de hogescholen die bij hen zijn aangesloten. Arteveldehogeschool, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen en Haute Ecole Ferrer (Brussel) dragen elk een shortlist van eindwerken voor aan een jury van professionals, die de werken nauwgezet beoordelen op basis van creativiteit en professionele meerwaarde.

Limited Edition Summer Box

Mamuna Schuer van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen bedacht een concept voor een limited edition box voor het beauty bedrijf StyleTone. Van onderzoek tot marketingplan en complete grafische uitwerking van onder meer de verpakking en een minimagazine, Mamuna Schuer verzorgde zowel de ontwikkeling als de branding van het nieuwe product. De allesomvattende en zeer professionele aanpak deed de jury niet lang twijfelen.

Ondernemende studenten

Gefascineerd door de combinatie van een start-up oprichten en studeren, legde Sasha Herssens van de Arteveldehogeschool zich toe op een onderzoek naar het ondernemerschap bij de student. Uit zijn bevraging van 150 studenten uit grotendeels grafische richtingen, blijkt wel 47% te overwegen om een eigen bedrijf op te starten. Volgens Sasha Herssens is de toekomst aan de ondernemende student, die creatief de link kan leggen tussen de grafische industrie en de opkomende digitalisering. De huidige young professionals zijn ideaal om de perfecte crossmediale toepassing af te stemmen op de wensen van de hedendaagse klanten. Studenten zijn zeker ondernemend, al weten ze niet goed in welke richting ze stappen moeten ondernemen. Hierin ziet Sasha Herssens een belangrijke rol weggelegd voor het onderwijs en de industrie.

Planetarium Brussel

Angelo Rebong van de Brusselse Haute Ecole Francisco Ferrer had als opdracht een (fictieve) nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Hij koos voor het Planetarium te Laken. Naast een nieuw logo ontwierp hij ook brief- en faxpapier, toegangstickets, naamkaartjes, programmafolders, affiches en commerciële documenten. Hij maakte ook een volledig uitgewerkt handboek met instructies voor gebruik van het logo, typografie en instructies voor kleuren. Tenslotte bevat het handboek ook foto's van het huidige promotiemateriaal van het Planetarium, aangepast aan de nieuwe huisstijl en met het nieuwe logo. Het is ons niet bekend of het Planetarium zijn huidige huisstijl wil aanpassen, maar het zou dan meteen aan de slag kunnen met het werk van Angelo Rebong.

De winnaars van de Febelgra-prijs krijgen een geldbedrag van 750 EUR en een cadeaubon voor een weekend Parijs. Op de proclamaties van de Arteveldehogeschool in Gent en Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen mochten de winnaars deze maand hun prijs in ontvangst nemen uit handen van een vertegenwoordiger van Febelgra. De uitreiking in Haute Ecole Ferrer in Brussel had in de maand mei plaats in het Brusselse stadhuis.

Naast de uitreiking in de hogescholen, zorgt Febelgra ook voor een cadeaubon van 50 EUR voor de beste afstuderende leerlingen uit grafische richtingen van de aangesloten secundaire scholen. Deze uitreikingen vonden plaats voor de zomervakantie.

Op de foto: De Febelgra-leden Andreas Foriers en Guy De Bliek met laureaat Sasha Herssens.

Lees meer over: