Get Smart 2017 overtreft succes eerste editie

12/06/17 om 10:18 - Bijgewerkt om 10:17

Met een ruime belangstelling, een uitverkochte beursvloer, 14 topsprekers en een spetterende Award-uitreiking was de tweede editie van Get Smart in Printmedia Business een onbetwist succes. Zowel bezoekers als standhouders reageerden positief op het evenement dat op 8 juni plaatsvond in congrescentrum De Montil te Affligem.

Get Smart 2017 overtreft succes eerste editie

Net als tijdens de eerste editie was het sprekersprogramma gericht op het verkrijgen van nieuwe inzichten en noodzakelijke updates voor grafici. De kwaliteit van de presentaties staat daarbij voorop en dat werd door het publiek gewaardeerd. Parallelsessies over PDF-standaarden, de invloed van licht op drukwerk en trends en ontwikkelingen in de grafische industrie waren tot de laatste stoel gevuld.

Nieuwe verdienmodellen

Veel belangstelling was er ook voor de keynote-sprekers. Paul Peeters, lead expert bij Agoria trapte af met een boeiende presentatie over de maakindustrie in België. Deze is springlevend, maar staat ook voor enorme uitdagingen. Veel zekerheden van vroeger zijn verdwenen en daarvoor in de plaats komen allerlei nieuwe vragen over kortere levertijden, grote volumes in combinatie met kleine oplagen en duurzaam ondernemen. Maar nieuwe uitdagingen bieden nieuwe kansen en Peeters presenteerde een aantal voorbeelden van bedrijven die van de nieuwe ontwikkelingen hun verdienmodel maken.

Minstens zo interessant was de presentatie van Lode Uytterschaut, mede-oprichter van Start it@kbc. Zijn uitleg over het ontstaan van startups leidde tot een helder inzicht in de problematiek van grote en minder grote bedrijven. Bestaande bedrijven kunnen veel leren van de kracht en snelheid van startups.

Neil Felton, CEO van Fespa, leidde de presentatie van Christian Duyckaerts, de eerste Belgische president van Fespa in. Met een bombardement aan cijfers toonde Duyckaerts aan dat de sign-industrie nog steeds groeit en dat de komende jaren ook blijft doen.

De spectaculaire ontwerper Rizon Parein sloot het seminarprogramma af. Deze 3D designer werkt in opdracht van de allerbekendste merken ter wereld en creëert onvoorstelbaar gedetailleerde illustraties die er uitzien als echte objecten. Parein gaf een interessant inkijkje in de dagelijkse praktijk van de ontwerper en de soms lastige verhouding met de opdrachtgevers.

Knipperlichten

Tussen de keynotes was het een komen en gaan naar de parallelsessies met onder meer de eerder genoemde presentaties. Ook de sessie van Burt Riské, general manager Roularta Business Information over "Faillissementsknipperlichten" werd door de bezoekers gewaardeerd. Riské vertelde welke de signalen zijn die aangeven dat een bedrijf in moeilijkheden verkeert. Deze informatie is voor leveranciers uiterst belangrijk om buiten de gevarenzone te blijven.

Zo kwam in de zalen, die toepasselijk vernoemt waren naar de standaarddrukkleuren, een veelheid aan onderwerpen aan de orde. Toch was voor veel bezoekers het netwerken op de beursvloer een al even aantrekkelijk onderdeel van het evenement. Bij de stands was het een drukte van belang en 's avonds, na afloop van de Awardsuitreiking, bleven de bezoekers nog lang napraten.

In de eerstvolgende editie van Grafisch Nieuws leest u meer over Get Smart in Printmedia Business.