De campagne in kwestie, die gevoerd wordt door een groep van Amerikaanse bedrijven die zich onder de naam Paperless Coalition verzameld hebben, dient zich aan als een oproep om het milieu te beschermen, meer bepaald door het papierverbruik te verminderen. De campagne wordt gevoerd met een website en een elektronische nieuwsbrief en is ook op Facebook en Twitter te vinden. De leden van de Paperless Coalition zijn allemaal actief op het vlak van de digitalisering of de online diensten.

Two Sides, de internationale lobby van de grafische keten, heeft gereageerd met een open brief aan de voorzitter van Google, Eric Schmidt: "Dit nieuwe initiatief is eens te meer een voorbeeld van een organisme dat zijn eigen belangen verdedigt via een marketingcampagne waarin het milieu gebruikt wordt om de eigen diensten te promoten, maar waarbij tegelijk de ogen gesloten worden voor de impact die de eigen activiteiten op het milieu hebben".

Two Sides wijst er meer bepaald op dat Google jaarlijks 2,3 miljard kWh elektriciteit verbruikt - evenveel als 270.000 gezinnen; dat de gegevenscentra alleen al goed zijn voor 2% van het Amerikaanse elektriciteitsverbruik; dat het aandeel van de elektronica, volgens Greenpeace, in de afvalstromen het sterkst stijgt; of nog dat informatie lezen op papier, volgens verschillende onderzoeken, in veel gevallen duurzamer kan zijn dan die informatie op een elektronisch toestel lezen. Two Sides citeert ook uit een recent artikel van de New York Times dat de enorme milieu-impact van de gegevenscentra onthult.

In juni 2012 is de Amerikaanse grafische sector erin geslaagd om een einde te maken aan de campagne No Print Day van Toshiba. Voorlopig hebben Google en zijn bondgenoten van de Paperless Coalition nog niet geantwoord op de brief van Two Sides, waarvan u de volledige versie hier kunt lezen.

De campagne in kwestie, die gevoerd wordt door een groep van Amerikaanse bedrijven die zich onder de naam Paperless Coalition verzameld hebben, dient zich aan als een oproep om het milieu te beschermen, meer bepaald door het papierverbruik te verminderen. De campagne wordt gevoerd met een website en een elektronische nieuwsbrief en is ook op Facebook en Twitter te vinden. De leden van de Paperless Coalition zijn allemaal actief op het vlak van de digitalisering of de online diensten. Two Sides, de internationale lobby van de grafische keten, heeft gereageerd met een open brief aan de voorzitter van Google, Eric Schmidt: "Dit nieuwe initiatief is eens te meer een voorbeeld van een organisme dat zijn eigen belangen verdedigt via een marketingcampagne waarin het milieu gebruikt wordt om de eigen diensten te promoten, maar waarbij tegelijk de ogen gesloten worden voor de impact die de eigen activiteiten op het milieu hebben".Two Sides wijst er meer bepaald op dat Google jaarlijks 2,3 miljard kWh elektriciteit verbruikt - evenveel als 270.000 gezinnen; dat de gegevenscentra alleen al goed zijn voor 2% van het Amerikaanse elektriciteitsverbruik; dat het aandeel van de elektronica, volgens Greenpeace, in de afvalstromen het sterkst stijgt; of nog dat informatie lezen op papier, volgens verschillende onderzoeken, in veel gevallen duurzamer kan zijn dan die informatie op een elektronisch toestel lezen. Two Sides citeert ook uit een recent artikel van de New York Times dat de enorme milieu-impact van de gegevenscentra onthult. In juni 2012 is de Amerikaanse grafische sector erin geslaagd om een einde te maken aan de campagne No Print Day van Toshiba. Voorlopig hebben Google en zijn bondgenoten van de Paperless Coalition nog niet geantwoord op de brief van Two Sides, waarvan u de volledige versie hier kunt lezen.