GRAFOC installeert nieuwe pers bij Stedelijk Lyceum Cadix

07/04/14 om 00:00 - Bijgewerkt op 06/04/14 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

GRAFOC installeert nieuwe pers bij Stedelijk Lyceum Cadix

In aanwezigheid van ruim 60 gasten werd woensdag 2 april de nieuwe Heidelberg drukpers SM52-2 en een CTP plaatbelichter door de Antwerps schepen Claude Marinower officieel in werking gesteld bij het Stedelijk Lyceum Cadix.

"Goed opgeleide werknemers, nu en in de toekomst" blijft de corebusiness van GRAFOC. Als enige sectorfonds voor de printmedia industrie investeerde GRAFOC de voorbije 20 jaar reeds meer dan 6 miljoen euro in apparatuur in opleidingscentra in Vlaanderen. Hierdoor kunnen leerlingen, leerkrachten, werkzoekenden en werknemers van kwalitatieve opleidingen genieten.

Met het Stedelijk Lyceum Cadix (het voormalige SISA) in Antwerpen is er reeds jaren een goede samenwerking. In het verleden plaatste GRAFOC er een 2-kleurenpers en een vouwmachine. Het Stedelijk Lyceum Cadix is ook sinds 2002 de eerste gebruiker van de Sinapse Print Simulator, simulatiesoftware voor drukkers. Ondertussen stelt GRAFOC 12 licenties ter beschikking in Vlaanderen.

'Enige tijd terug klopte Stedelijk Lyceum Cadix aan bij GRAFOC om een vervangingsinvestering voor een verouderde drukpers aan te kaarten' aldus Herman Staes, Coördinator bij GRAFOC.

Na een intense overlegperiode tussen Herman Staes voor GRAFOC en Ronny Du Jardin (Divisiedirecteur Stedelijk secundair Onderwijs), leerkrachten en de technisch adviseur, resulteerde dit in de plaatsing van een 2-kleuren pers én een samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen. Daarnaast investeerde Stedelijk Lyceum Cadix ook in de aankoop van een Suprasetter CTP-plaatbelichter via Plantin.

Op 2 april werden beide machines plechtig in gebruik genomen. De sprekers Claude Marinower (Schepen Onderwijs Stad Antwerpen), Ronny Du Jardin, Vik Lauwerier (Waarnemend coördinerend directeur Stedelijk Lyceum) en Piet Daneels (Ondervoorzitter GRAFOC) onderstreepten allen het belang van goede partnerships en samenwerking, het inrichten van goede basisopleidingen gekoppeld aan stages en de blijvende inzet op attitudes en technische competenties. 'Jongeren opleiden werkt!' was dan ook de slogan die was te zien op reclamebanners.

Claude Marinower en Piet Daneels stelden met de hulp van een leerling de drukpers in werking. Speciaal voor de gelegenheid werd een memoryspel gedrukt dat werd verpakt in een mooi doosje. De realisatie werd volledig door de leerlingen bedacht.

.

Lees meer over: