Het Cepegra in Gosselies - het 'Centre de compétence du secteur graphique' van het Forem (de Waalse tegenhanger van de VDAB) - vierde vrijdag laatstleden zijn 25e verjaardag. Naar aanleiding daarvan zette het centrum zich helemaal in het nieuw, met een nieuw grafisch charter, een nieuw logo en een nieuwe website. Het evenement was ook de gelegenheid om het publiek via workshops, tentoonstellingen en demonstraties kennis te laten maken met de verschillende beroepen en technologieën binnen de grafische communicatie. Het aangeboden parcours werd door verschillende spelers uit de grafische sector afgewerkt: drukkers, leveranciers en mensen van het Forem Cepegra hebben er elkaar ontmoet. Ook de politici betuigden hun steun: Paul Magnette, Minister-President van het Waalse Gewest en burgemeester van Charleroi, en Eliane Tillieux, Waals Minister van Werk en Opleiding, waren aanwezig. Beide politici onderstreepten in hun toespraak de kwaliteit van de opleidingen die het Cepegra verstrekt, en de hoogtechnologische uitrusting waar de stagiairs hun voordeel mee doen. De pedagogische uitrusting en het productiemateriaal zijn immers belangrijke troeven om werknemers en werkzoekenden competenties bij te brengen die aan de echte behoeften van de grafische bedrijven tegemoet komen. Roland Delval, oud-voorzitter van het Cefograf, deelde onder andere mee dat in die 25 jaar ongeveer 100 miljoen euro geïnvesteerd is in digitale en offsetpersen, grafische software, werkstroombeheer, verbruiksgoederen, ... Recente aanwinsten bijvoorbeeld waren een 3D-printer van 3D Systemen en een HP Latex 360 printer. In de afdeling digitale druk wordt de HP Latex gebruikt om zelfklevend vinyl voor carwrappings te bedrukken. 'Voertuigbekleding' is overigens sinds bijna 6 maanden een nieuw programma in de opleidingscatalogus van het Cepegra. Het centrum bewijst op die manier dat het zijn opleidingsaanbod permanent aan de evolutie van de markt, meer bepaald de digitalisering, wil aanpassen. Het opleidingsaanbod voor werknemers en werkzoekenden omvat meer dan 80 modules die van één dag tot zes maanden duren. Elk jaar volgen ongeveer 1200 mensen een opleiding in het Cepegra en 75% van de cursisten vindt ook werk.

Voor de bezoekers aan het Cepegra was een parcours langs 15 technische demonstraties uitgestippeld, die nog andere competenties in de schijnwerpers zetten. De productie van verpakkingen, displays en meubels in karton of golfkarton bijvoorbeeld. Producten die de stagiairs met behulp van een vlakbedprinter Anapurna van Agfa en een snijtafel Kongsberg van Esko vervaardigden.

Een weetje: het Cepegra werd in 1991 opgericht en is de vrucht van het partnership tussen het Forem en het 'Fonds sectoriel de l'Industrie graphique' (sectorfonds van de grafische industrie).

Het Cepegra in Gosselies - het 'Centre de compétence du secteur graphique' van het Forem (de Waalse tegenhanger van de VDAB) - vierde vrijdag laatstleden zijn 25e verjaardag. Naar aanleiding daarvan zette het centrum zich helemaal in het nieuw, met een nieuw grafisch charter, een nieuw logo en een nieuwe website. Het evenement was ook de gelegenheid om het publiek via workshops, tentoonstellingen en demonstraties kennis te laten maken met de verschillende beroepen en technologieën binnen de grafische communicatie. Het aangeboden parcours werd door verschillende spelers uit de grafische sector afgewerkt: drukkers, leveranciers en mensen van het Forem Cepegra hebben er elkaar ontmoet. Ook de politici betuigden hun steun: Paul Magnette, Minister-President van het Waalse Gewest en burgemeester van Charleroi, en Eliane Tillieux, Waals Minister van Werk en Opleiding, waren aanwezig. Beide politici onderstreepten in hun toespraak de kwaliteit van de opleidingen die het Cepegra verstrekt, en de hoogtechnologische uitrusting waar de stagiairs hun voordeel mee doen. De pedagogische uitrusting en het productiemateriaal zijn immers belangrijke troeven om werknemers en werkzoekenden competenties bij te brengen die aan de echte behoeften van de grafische bedrijven tegemoet komen. Roland Delval, oud-voorzitter van het Cefograf, deelde onder andere mee dat in die 25 jaar ongeveer 100 miljoen euro geïnvesteerd is in digitale en offsetpersen, grafische software, werkstroombeheer, verbruiksgoederen, ... Recente aanwinsten bijvoorbeeld waren een 3D-printer van 3D Systemen en een HP Latex 360 printer. In de afdeling digitale druk wordt de HP Latex gebruikt om zelfklevend vinyl voor carwrappings te bedrukken. 'Voertuigbekleding' is overigens sinds bijna 6 maanden een nieuw programma in de opleidingscatalogus van het Cepegra. Het centrum bewijst op die manier dat het zijn opleidingsaanbod permanent aan de evolutie van de markt, meer bepaald de digitalisering, wil aanpassen. Het opleidingsaanbod voor werknemers en werkzoekenden omvat meer dan 80 modules die van één dag tot zes maanden duren. Elk jaar volgen ongeveer 1200 mensen een opleiding in het Cepegra en 75% van de cursisten vindt ook werk.Voor de bezoekers aan het Cepegra was een parcours langs 15 technische demonstraties uitgestippeld, die nog andere competenties in de schijnwerpers zetten. De productie van verpakkingen, displays en meubels in karton of golfkarton bijvoorbeeld. Producten die de stagiairs met behulp van een vlakbedprinter Anapurna van Agfa en een snijtafel Kongsberg van Esko vervaardigden. Een weetje: het Cepegra werd in 1991 opgericht en is de vrucht van het partnership tussen het Forem en het 'Fonds sectoriel de l'Industrie graphique' (sectorfonds van de grafische industrie).