360 graden communicatie

Verpakkingen spelen een steeds prominentere rol. Een verpakking moet aansprekend, vernieuwend en spannend zijn, zodat het merk opvalt en in het oog springt. Blik biedt de mogelijkheid om 360 graden te communiceren. Zelfs het deksel kan bedrukt worden. Grote sportevenementen, zoals een WK of de Olympische Spelen, bieden merken alle mogelijkheden voor promoties op blik. Maar ook limited editions en gepersonaliseerde campagnes inspireren ontwerpers tot opvallende designs, aldus BCME. Beverage Can Makers Europe is een organisatie zonder winstoogmerk, met het doel om drankblikken in Europa te promoten en (markt)informatie te leveren.

Dat wordt beaamd door Roland ten Klooster, hoogleraar Packaging Design en Management: "Grote verandering was de overgang van een driedelig naar een tweedelig blik in de jaren '60. En natuurlijk de komst van de stay-on tab, zodat het lipje aan het blik vast blijft zitten. Feitelijk innoveren metalen verpakkingen continu. Zo worden wanddiktes dunner, coatings worden verbeterd en materiaalsamenstelling wordt aangepast aan vormmogelijkheden." Ook is er veel mogelijk op designgebied, van mat tot hoogglans, met reliëf, kleur en vorm; dit biedt veel kansen."

Voor de eerste drankblikjes had je toen in ieder geval behoorlijke spieren nodig: het was zeven keer zwaarder dan het huidige blikje en er werd een vlijmscherpe priem bijgeleverd om het te kunnen openen. Pas in de jaren '60 kwam daar verandering in: een Fransman bedacht het bekende lipje. Inmiddels is het drankblikje populairder dan ooit. Vorig jaar was een recordjaar en rolden er in Europa meer dan 63 miljard blikjes van de band. Het blikje is in 80 jaar ruim 7 keer lichter geworden, van 100 gram in 1935 naar 13 gram voor een 33cl blikje vandaag. Ook zijn de druktechnieken sterk verbeterd.

84 blikjes per persoon per jaar

In Europa drinken we gemiddeld 84 blikjes per jaar. Er is nauwelijks een drankje te vinden dat niet beschikbaar is in een blikverpakking. Alleen al in Europa werden in 2014 63 miljard blikjes geproduceerd, met een groei van 4% een recordproductie. Een keuze voor blik is een groene keuze. Ieder blikje is namelijk 100% recycleerbaar. In België worden inmiddels 92% van alle blikjes gerecycleerd.

360 graden communicatieVerpakkingen spelen een steeds prominentere rol. Een verpakking moet aansprekend, vernieuwend en spannend zijn, zodat het merk opvalt en in het oog springt. Blik biedt de mogelijkheid om 360 graden te communiceren. Zelfs het deksel kan bedrukt worden. Grote sportevenementen, zoals een WK of de Olympische Spelen, bieden merken alle mogelijkheden voor promoties op blik. Maar ook limited editions en gepersonaliseerde campagnes inspireren ontwerpers tot opvallende designs, aldus BCME. Beverage Can Makers Europe is een organisatie zonder winstoogmerk, met het doel om drankblikken in Europa te promoten en (markt)informatie te leveren.Dat wordt beaamd door Roland ten Klooster, hoogleraar Packaging Design en Management: "Grote verandering was de overgang van een driedelig naar een tweedelig blik in de jaren '60. En natuurlijk de komst van de stay-on tab, zodat het lipje aan het blik vast blijft zitten. Feitelijk innoveren metalen verpakkingen continu. Zo worden wanddiktes dunner, coatings worden verbeterd en materiaalsamenstelling wordt aangepast aan vormmogelijkheden." Ook is er veel mogelijk op designgebied, van mat tot hoogglans, met reliëf, kleur en vorm; dit biedt veel kansen."Voor de eerste drankblikjes had je toen in ieder geval behoorlijke spieren nodig: het was zeven keer zwaarder dan het huidige blikje en er werd een vlijmscherpe priem bijgeleverd om het te kunnen openen. Pas in de jaren '60 kwam daar verandering in: een Fransman bedacht het bekende lipje. Inmiddels is het drankblikje populairder dan ooit. Vorig jaar was een recordjaar en rolden er in Europa meer dan 63 miljard blikjes van de band. Het blikje is in 80 jaar ruim 7 keer lichter geworden, van 100 gram in 1935 naar 13 gram voor een 33cl blikje vandaag. Ook zijn de druktechnieken sterk verbeterd.84 blikjes per persoon per jaarIn Europa drinken we gemiddeld 84 blikjes per jaar. Er is nauwelijks een drankje te vinden dat niet beschikbaar is in een blikverpakking. Alleen al in Europa werden in 2014 63 miljard blikjes geproduceerd, met een groei van 4% een recordproductie. Een keuze voor blik is een groene keuze. Ieder blikje is namelijk 100% recycleerbaar. In België worden inmiddels 92% van alle blikjes gerecycleerd.