"Als de sector niet verandert en beweegt, zal die er in de toekomst niet meer zijn", concludeerde Cees Verweij, voorzitter van Intergraf en moderator van het initiatief Print Matters for he Future: Print 4.0. Deze samenvatting van de conferentie onderstreepte de heersende conclusie van die dag.

Enrico Barboglio, CEO van de 4IT-groep en de STRATEGO-groep en coördinator van het wetenschappelijk comité van Assografici, analyseerde de industrie 4.0-strategieën van drukkerijen, waarbij de meest geschikte wegen naar verbetering werden uitgestippeld om bedrijven te helpen de uitdaging van industrie 4.0 aan te gaan. "Als je geen data en nieuwe technologie hebt", aldus Enrico Barboglio, "kan je geen deel uitmaken van Industry 4.0".

Later op de dag benadrukten zowel Antony Paul, Marketing Manager van Neopost, en de Nederlandse student Arnold Martowidjo het belang van personalisatie - bijvoorbeeld in design, zoals woonhuisdecoratie, en direct mail, zoals gerichte reclame onder eigen naam. Volgens Antony Paul is personalisatie "de toekomst van onze sector" omdat ze de klanten "op hun eigen voorwaarden" betrekt. Alberto Luppi van Sacchital werkte dit idee verder uit in zijn presentatie over verpakkingen en het internet der dingen, door te benadrukken dat "printen de poort kan zijn naar aanvullende digitale informatie". Print 4.0 bevatte ook een presentatie van Intergrafs Student Award Winner 2018, Theresa Muecke, die haar onderzoek naar digitale transformatie voor industrieel digitaal printen presenteerde.

Digitalisering en industrie 4.0 zijn van groot belang voor de grafische industrie, maar ook voor het aantrekken van jongeren. Andrea Gerosa, oprichter van de Europese denktank over jongeren ThinkYoung presenteerde hoe de jongere generatie naar werk en leven kijkt. Hij verduidelijkte het belang van mobiliteit en het aanbieden van ervaringen in verschillende landen, alsook het belang van het faciliteren van leermogelijkheden en het betrekken van jongeren op de werkplek in horizontale - niet verticale - werkomgevingen. Hij legde uit dat jongeren willen dat wat ze doen doel en impact heeft, maar dat ze ook buiten het werk hun eigen interesses moeten kunnen behartigen. "Of je omarmt dit, of je verliest ze", stelde Andrea Gerosa.

Wie over de bijeenkomst in Milaan nog meer informatie wil, kan hiervoor contact opnemen met Alison Grace: agrace@intergraf.eu.

"Als de sector niet verandert en beweegt, zal die er in de toekomst niet meer zijn", concludeerde Cees Verweij, voorzitter van Intergraf en moderator van het initiatief Print Matters for he Future: Print 4.0. Deze samenvatting van de conferentie onderstreepte de heersende conclusie van die dag.Enrico Barboglio, CEO van de 4IT-groep en de STRATEGO-groep en coördinator van het wetenschappelijk comité van Assografici, analyseerde de industrie 4.0-strategieën van drukkerijen, waarbij de meest geschikte wegen naar verbetering werden uitgestippeld om bedrijven te helpen de uitdaging van industrie 4.0 aan te gaan. "Als je geen data en nieuwe technologie hebt", aldus Enrico Barboglio, "kan je geen deel uitmaken van Industry 4.0".Later op de dag benadrukten zowel Antony Paul, Marketing Manager van Neopost, en de Nederlandse student Arnold Martowidjo het belang van personalisatie - bijvoorbeeld in design, zoals woonhuisdecoratie, en direct mail, zoals gerichte reclame onder eigen naam. Volgens Antony Paul is personalisatie "de toekomst van onze sector" omdat ze de klanten "op hun eigen voorwaarden" betrekt. Alberto Luppi van Sacchital werkte dit idee verder uit in zijn presentatie over verpakkingen en het internet der dingen, door te benadrukken dat "printen de poort kan zijn naar aanvullende digitale informatie". Print 4.0 bevatte ook een presentatie van Intergrafs Student Award Winner 2018, Theresa Muecke, die haar onderzoek naar digitale transformatie voor industrieel digitaal printen presenteerde.Digitalisering en industrie 4.0 zijn van groot belang voor de grafische industrie, maar ook voor het aantrekken van jongeren. Andrea Gerosa, oprichter van de Europese denktank over jongeren ThinkYoung presenteerde hoe de jongere generatie naar werk en leven kijkt. Hij verduidelijkte het belang van mobiliteit en het aanbieden van ervaringen in verschillende landen, alsook het belang van het faciliteren van leermogelijkheden en het betrekken van jongeren op de werkplek in horizontale - niet verticale - werkomgevingen. Hij legde uit dat jongeren willen dat wat ze doen doel en impact heeft, maar dat ze ook buiten het werk hun eigen interesses moeten kunnen behartigen. "Of je omarmt dit, of je verliest ze", stelde Andrea Gerosa.Wie over de bijeenkomst in Milaan nog meer informatie wil, kan hiervoor contact opnemen met Alison Grace: agrace@intergraf.eu.