Informa Exhibition, de organisator van Ipex, heeft een miljoen pond (1,3 miljoen euro) veil voor dat VIP-programma. Bij de keuze van de gelukkigen baseert Informa zich op zijn eigen gegevensbank van de vorige edities, terwijl ook exposanten en internationale federaties namen kunnen voorstellen. De verplaatsing en het verblijf van de gasten wordt betaald en wordt ook volledig voor hen georganiseerd. Ze krijgen een vooraf opgestelde agenda voorgesteld, worden op een VIP-receptie uitgenodigd en hebben toegang tot een gereserveerde lounge.

"Het is geen kwestie van geld; de genodigden hebben uiteraard de middelen om de beurs te bezoeken," antwoordde Trevor Crawford, directeur van Ipex, op een vraag van onze collega's van PrintWeek. "Maar als we hun een reeks van overtuigende argumenten geven om te komen, en we ze tegelijk bevrijden van de logistieke kopzorgen die met de reis gepaard gaan, denk ik dat we hun aanwezigheid kunnen garanderen."

Dat is ongetwijfeld de reden van het initiatief: na de afzeggingen van HP, Agfa en Heidelberg moesten de organisatoren hun exposanten wel een zekere garantie bieden. De gegarandeerde aanwezigheid van alle 'zwaargewichten' bij de klanten uit de sector is een antwoord. Voor Ipex is het zonder twijfel ook een kwestie van prestige en internationale uitstraling. Maar hoe zullen de bezoekers reageren die niet uitgenodigd zijn - en dus geen deel van de 'elite' uitmaken?

Informa Exhibition, de organisator van Ipex, heeft een miljoen pond (1,3 miljoen euro) veil voor dat VIP-programma. Bij de keuze van de gelukkigen baseert Informa zich op zijn eigen gegevensbank van de vorige edities, terwijl ook exposanten en internationale federaties namen kunnen voorstellen. De verplaatsing en het verblijf van de gasten wordt betaald en wordt ook volledig voor hen georganiseerd. Ze krijgen een vooraf opgestelde agenda voorgesteld, worden op een VIP-receptie uitgenodigd en hebben toegang tot een gereserveerde lounge. "Het is geen kwestie van geld; de genodigden hebben uiteraard de middelen om de beurs te bezoeken," antwoordde Trevor Crawford, directeur van Ipex, op een vraag van onze collega's van PrintWeek. "Maar als we hun een reeks van overtuigende argumenten geven om te komen, en we ze tegelijk bevrijden van de logistieke kopzorgen die met de reis gepaard gaan, denk ik dat we hun aanwezigheid kunnen garanderen." Dat is ongetwijfeld de reden van het initiatief: na de afzeggingen van HP, Agfa en Heidelberg moesten de organisatoren hun exposanten wel een zekere garantie bieden. De gegarandeerde aanwezigheid van alle 'zwaargewichten' bij de klanten uit de sector is een antwoord. Voor Ipex is het zonder twijfel ook een kwestie van prestige en internationale uitstraling. Maar hoe zullen de bezoekers reageren die niet uitgenodigd zijn - en dus geen deel van de 'elite' uitmaken?