Van Telegraaf.nl:

Amsterdammers die nog wel reclame op hun deurmat willen vinden, moeten zelf de sticker op hun brievenbus plakken. De PvdD wil met de maatregel de afvalberg tegengaan. De partijen D66, PvdA, SP en GroenLinks steunden het voorstel. Ook elders in het land, bijvoorbeeld in Den Haag en Den Bosch, wordt gedacht over het invoeren van de sticker.

De Nederlandse grafische federatie KVGO reageert en zegt dat de keuze van Amsterdam voor de Ja/Ja sticker gebaseerd is op emotie en niet op ratio:

"De Amsterdamse gemeenteraad heeft het initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren voor het invoeren van een Ja/Ja sticker voor reclamedrukwerk in 2017 aangenomen. Het KVGO betreurt dit en kijkt samen met andere brancheorganisaties naar mogelijkheden voor juridische stappen tegen dit besluit. Ook zet de hoofdstad een goed werkend recycling systeem (Papiervezelconvenant) overboord. Verder stuurt Amsterdam aan op aantoonbare economische en maatschappelijke schade. Het besluit is gebaseerd op (onderbuik) gevoel en niet op verstand.

De voorstellen zullen flinke negatieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in de detailhandel, de distributie en de grafische industrie. Alternatieven voor de detailhandel in de vorm van digitale communicatie zijn lang niet altijd voor iedereen toegankelijk en bewezen minder effectief. Ze zijn bovendien, anders dan wel wordt aangenomen, zeker niet vrij van CO2-uitstoot.

De effecten van het Ja/Ja-sticker-plan zijn niet te overzien, terwijl zowel de folder als de bestaande brievenbusstickers bewezen effectief zijn."

Bron: KVGO, Telegraaf, Graficus

Van Telegraaf.nl:Amsterdammers die nog wel reclame op hun deurmat willen vinden, moeten zelf de sticker op hun brievenbus plakken. De PvdD wil met de maatregel de afvalberg tegengaan. De partijen D66, PvdA, SP en GroenLinks steunden het voorstel. Ook elders in het land, bijvoorbeeld in Den Haag en Den Bosch, wordt gedacht over het invoeren van de sticker.De Nederlandse grafische federatie KVGO reageert en zegt dat de keuze van Amsterdam voor de Ja/Ja sticker gebaseerd is op emotie en niet op ratio: "De Amsterdamse gemeenteraad heeft het initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren voor het invoeren van een Ja/Ja sticker voor reclamedrukwerk in 2017 aangenomen. Het KVGO betreurt dit en kijkt samen met andere brancheorganisaties naar mogelijkheden voor juridische stappen tegen dit besluit. Ook zet de hoofdstad een goed werkend recycling systeem (Papiervezelconvenant) overboord. Verder stuurt Amsterdam aan op aantoonbare economische en maatschappelijke schade. Het besluit is gebaseerd op (onderbuik) gevoel en niet op verstand.De voorstellen zullen flinke negatieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in de detailhandel, de distributie en de grafische industrie. Alternatieven voor de detailhandel in de vorm van digitale communicatie zijn lang niet altijd voor iedereen toegankelijk en bewezen minder effectief. Ze zijn bovendien, anders dan wel wordt aangenomen, zeker niet vrij van CO2-uitstoot.De effecten van het Ja/Ja-sticker-plan zijn niet te overzien, terwijl zowel de folder als de bestaande brievenbusstickers bewezen effectief zijn."Bron: KVGO, Telegraaf, Graficus