Donderdag laatstleden huldigde het Belgische kledingbedrijf JBC officieel zijn nieuwe Innovation Lab in. Samen met klanten, startups, bedrijven en studiecentra experimenteert JBC daar met nieuwe technologieën om de belevenis in de winkels voor de klanten prettiger en persoonlijker te maken.

Een techniek die op het moment in het Innovation Lab uitgetest wordt, is een pop-up printshop waar de klant een gepersonaliseerd kledingstuk kan creëren - met tekst of beeld - en dat meteen ter plaatse kan laten drukken. Andere mogelijkheden die onderzocht worden, zijn gepersonaliseerde berichten in de verkooppunten, een feedbacktotem en bewegingssensors die gegevens moeten opleveren om de indeling van de winkel aan het koopgedrag van de klanten aan te passen.

De innovaties worden gedurende twee à vier maanden in het lab getest, beoordeeld en verbeterd. Niet alle experimenten komen per definitie in de winkels. Opdat een technologie haar weg naar de Belgische vestigingen van JBC zou vinden, moet ze in de eerste plaats aan een behoefte van de klanten tegemoet komen, maar moet ze daarnaast ook haalbaar en rendabel zijn. Een aantal Belgische JBC-vestigingen kan al met een innovatie uitpakken: de intelligente pascabine. Het concept is eenvoudig: in de cabines staan interactieve schermen opgesteld waarmee de klant een andere maat kan vragen of kledingideeën op basis van zijn profiel kan krijgen.

Donderdag laatstleden huldigde het Belgische kledingbedrijf JBC officieel zijn nieuwe Innovation Lab in. Samen met klanten, startups, bedrijven en studiecentra experimenteert JBC daar met nieuwe technologieën om de belevenis in de winkels voor de klanten prettiger en persoonlijker te maken. Een techniek die op het moment in het Innovation Lab uitgetest wordt, is een pop-up printshop waar de klant een gepersonaliseerd kledingstuk kan creëren - met tekst of beeld - en dat meteen ter plaatse kan laten drukken. Andere mogelijkheden die onderzocht worden, zijn gepersonaliseerde berichten in de verkooppunten, een feedbacktotem en bewegingssensors die gegevens moeten opleveren om de indeling van de winkel aan het koopgedrag van de klanten aan te passen.De innovaties worden gedurende twee à vier maanden in het lab getest, beoordeeld en verbeterd. Niet alle experimenten komen per definitie in de winkels. Opdat een technologie haar weg naar de Belgische vestigingen van JBC zou vinden, moet ze in de eerste plaats aan een behoefte van de klanten tegemoet komen, maar moet ze daarnaast ook haalbaar en rendabel zijn. Een aantal Belgische JBC-vestigingen kan al met een innovatie uitpakken: de intelligente pascabine. Het concept is eenvoudig: in de cabines staan interactieve schermen opgesteld waarmee de klant een andere maat kan vragen of kledingideeën op basis van zijn profiel kan krijgen.