KBA en Heidelberg praten over samenwerking

10/06/13 om 00:00 - Bijgewerkt op 09/06/13 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

Heidelberg en KBA staan niet weigerachtig tegen een of andere vorm van samenwerking. Een fusie is dan weer een brug te ver.

KBA en Heidelberg praten over samenwerking

Dr. Gerold Linzbach die sinds 1 september 2012 de nieuwe CEO van Heidelberg is, verklaarde aan de 'Frankfurter Allgemeinen Zeitung' open te staan voor samenwerking. Claus Bolza-Schünemann, de voorzitter van de raad van bestuur van KBA, zei de week daarop in de 'Börsen-Zeitung ' dat er gesproken werd over samenwerking met Heidelberg.

De marksituatie dwingt ondernemingen ertoe de platgetreden paden te verlaten, maar het samengaan van de twee bedrijven is geen thema. Bolza-Schünemann: "Een fusie is te ver gegrepen." Heidelberg heeft daarvoor immers het geld niet en KBA lijkt van zijn kant geen zin te hebben om Heidelberg te kopen. Er wordt eerder gedacht aan samenwerking op het vlak van de inkooppolitiek om de kosten te verlagen.

Op het internationale persevenement van eind vorig jaar, mijmerde Linzbach nog dat drukpersfabrikanten productiefaciliteiten en kennis zouden kunnen delen. En hij stipte aan dat deze vorm van samenwerking al in de autoindustrie bestaat.

Ook de persenbouwers Ryobi en Mitsubishi werken aan een alliantie. Die zou de vorm van een doorgedreven samenwerking kunnen aannemen, bijvoorbeeld bij de gemeenschappelijke ontwikkeling en productie van nieuwe machines.

Linzbach houdt in ieder geval van het idee van gemeenschappelijke componenten (hetzelfde inktsysteemdesign, dezelfde inleg, drogers, ...), maar we kunnen ons nog niet voorstellen dat KBA daarmee akkoord zou gaan. "Misschien denkt Linzbach wel aan een beter gebruik van de gieterij in Amstetten," oppert Eurographic Press-collega Gareth Ward.