Komori stapt samen met Konica Minolta in de digitale druk

05/03/12 om 18:00 - Bijgewerkt om 17:59

Bron: Grafisch Nieuws

Komori gaat onder licentie de reeksen bizhub Press van Konica Minolta distribueren. Op drupa zal Komori tevens twee prototypes van inkjetpersen voorstellen.

De alliantie tussen de twee Japanse bedrijven werd vorige week in Düsseldorf aangekondigd, naar aanleiding van de drupa Media Conference, waaraan een vijftiental exposanten deelnam.

Volgens de overeenkomst zal Komori onder licentie - via zijn eigen kanalen en onder zijn eigen merk - de tonersystemen bizhub Press van Konica Minolta in Japan, de Verenigde Staten, Europa en China distribueren. Het akkoord is echter niet exclusief, zodat het waarschijnlijk is dat Igepa Benelux de volumesystemen van bizhub Press op de Belgische markt blijft distribueren.

De twee Japanse fabrikanten beperken zich overigens niet tot een samenwerking op het vlak van de distributie: Komori zal op drupa twee prototypes van inkjetpersen voorstellen - een rotatiemodel en een vellenmodel - die met drukkoppen van Konica Minolta uitgerust zijn. Die drukkoppen zijn van een nieuw en snel type op basis van de MEMS-technologie (MEMS: elektromechanische microsystemen). Komori preciseert echter niet welk type van inkt gebruikt wordt.

De vellenversie van de inkjetpers heeft een breedte van 29 inch (73,6 cm) en kan in de portretmodus op het B1-formaat drukken. De pers zou een capaciteit van 3.300 vellen per uur hebben. De rollenversie heeft een breedte van 20 inch (508 mm) en zou een snelheid van 150 m/min halen. Er zijn nog geen data vrijgegeven waarop de persen op de markt zouden komen.

Komori heeft daarnaast ook nog twee nieuwigheden voor zijn gamma offsetpersen Lithrone aangekondigd. De eerste, de Lithrone GW 40 Carton, is een pers van 70 x 100 cm die speciaal voor zware en dikke dragers ontwikkeld is en die met een verniseenheid en een H-UV-droger uitgerust is. De tweede nieuwigheid is een pers van het A1-formaat (62 x 93 cm, tussen B2 en B1 in), de Lithrone A37.

De aanwezigheid van Komori op drupa staat in het teken van de integratie van offset en digitale druk - een strategie die de slogan 'Komori OnDemand' duidelijk moet maken.