Met ongeveer 800.000 klanten in 30 Europese landen en een jaarlijkse omzet van meer dan 200 miljoen euro, is Onlineprinters vandaag zonder meer één van de grootste online drukkers in Europa. Maar zoals vaak, begon het ooit anders. Daarover zegt Christian Würst het volgende: "Initieel waren wij een familiebedrijf dat floreerde in de jaren '90. Om de toekomst van de drukkerij veilig te stellen, besloot oprichter Walter Meyer in 2004 om een online verkoopkanaal te creëren voor de drukkerij. Wat als een extraatje begon, groeide echter zo snel, dat de online tak op een bepaald moment groter werd dan het moederbedrijf. " Een groei die nog steeds verder gaat, want in 2017 nam Onlineprinters het in de UK gebaseerde Solopress over en begin 2018 kwam ook het Scandinavische LaserTryk bij de Onlineprinters groep.

Vooral B2B en doorverkopers

De klantenportefeuille van Onlineprinters bestaat voor meer dan 90% uit B2B klanten, waaronder veel marketeers en grafische ontwerpers die drukwerk voor grote klanten bestellen. Christian Würst: "Wij focussen echt op de marketing behoeften van bedrijven en dat gaat veel verder dan de typische flyer. Dat uit zich vooral in de vele afwerkings- en veredelingsmogelijkheden en ons bestelplatform is hier dan ook specifiek voor ingericht. Concreet betekent dit dat degene die de bestelling plaatst, toch over de nodige grafische kennis moet beschikken om drukklare bestanden aan te leveren. Een strategie die prima werkt en in de toekomst niet echt zal veranderen."

Leveren in neutrale witte dozen

Daardoor neemt het aantal doorverkopers jaar na jaar toe. Zij gebruiken Onlineprinters als hun drukwerkleverancier waarbij ze drukwerk aan een goede prijs kunnen inkopen, om dit vervolgens met marge door te verkopen aan hun klanten. Een ander belangrijk aspect van die groei is de 'White Label' filosofie van Onlineprinters. Christian Würst legt uit: "Als de bestelling via een dealer loopt, bezorgen we het drukwerk gratis op het gewenste adres in neutrale witte dozen zonder onze bedrijfsnaam. Zo blijft de vertrouwensrelatie met de klant intact én is hij sneller bediend. Een mooie win-win voor iedereen."

Mooi groeipotentieel voor online drukwerk

Volgens Christian Würst zal de markt van online drukwerk nog fors toenemen. "Ik denk dat momenteel slechts 20% van het publicitair drukwerk online besteld wordt. Er is dus nog een enorm groeipotentieel. Betekent dit het einde van de traditionele drukkerij? Ik denk het niet, maar we kunnen natuurlijk niet ontkennen dat veel drukkerijen de afgelopen jaren hun deuren moesten sluiten. In Duitsland, onze thuismarkt, is het aantal drukkerijen over de afgelopen tien jaar gedaald van 12.000 naar 8.000. Stellen dat de online drukkerijen de 'schuldigen' zijn voor deze daling, is zeker niet correct. Hevige concurrentie is er altijd al geweest in de grafische industrie en dat weten wij als geen ander, want we komen immers zelf uit de traditionele grafische sector."

"Sinds de economische crisis is de markt gewoon veranderd. Ook het aankoopgedrag van klanten is gewijzigd. Ze bestellen steeds kleinere oplages en vaak op het laatste moment, waardoor ook de levertijden onder druk komen te staan. Om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden, hebben we recent meer dan vijf miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe productietechnologieën. We zijn ook een van de eerste bedrijven in Europa met een ISO afwerkingscertificaat. Dit betekent concreet dat wanneer een klant hetzelfde product opnieuw bestelt, het er exact hetzelfde zal uitzien als bij een vorige bestelling. Vandaag verwachten én eisen klanten die kwaliteit en wij maken dit ook waar."

De Online drukkerij is een toekomstgericht bedrijfsmodel, besluit Christian Würst. "Het combineert de voordelen van e-commerce met de productie van op maat gemaakt drukwerk op een industriëleschaal. Conventionele drukkerijen hebben nog steeds hun bestaansrecht, maar zullen in de toekomst eerder nichebedrijven zijn, terwijl online drukwerk bestellen mainstream wordt."

Meer info over Onlineprinters vindt u op www.onlineprinters.be

Met ongeveer 800.000 klanten in 30 Europese landen en een jaarlijkse omzet van meer dan 200 miljoen euro, is Onlineprinters vandaag zonder meer één van de grootste online drukkers in Europa. Maar zoals vaak, begon het ooit anders. Daarover zegt Christian Würst het volgende: "Initieel waren wij een familiebedrijf dat floreerde in de jaren '90. Om de toekomst van de drukkerij veilig te stellen, besloot oprichter Walter Meyer in 2004 om een online verkoopkanaal te creëren voor de drukkerij. Wat als een extraatje begon, groeide echter zo snel, dat de online tak op een bepaald moment groter werd dan het moederbedrijf. " Een groei die nog steeds verder gaat, want in 2017 nam Onlineprinters het in de UK gebaseerde Solopress over en begin 2018 kwam ook het Scandinavische LaserTryk bij de Onlineprinters groep.Vooral B2B en doorverkopersDe klantenportefeuille van Onlineprinters bestaat voor meer dan 90% uit B2B klanten, waaronder veel marketeers en grafische ontwerpers die drukwerk voor grote klanten bestellen. Christian Würst: "Wij focussen echt op de marketing behoeften van bedrijven en dat gaat veel verder dan de typische flyer. Dat uit zich vooral in de vele afwerkings- en veredelingsmogelijkheden en ons bestelplatform is hier dan ook specifiek voor ingericht. Concreet betekent dit dat degene die de bestelling plaatst, toch over de nodige grafische kennis moet beschikken om drukklare bestanden aan te leveren. Een strategie die prima werkt en in de toekomst niet echt zal veranderen."Leveren in neutrale witte dozenDaardoor neemt het aantal doorverkopers jaar na jaar toe. Zij gebruiken Onlineprinters als hun drukwerkleverancier waarbij ze drukwerk aan een goede prijs kunnen inkopen, om dit vervolgens met marge door te verkopen aan hun klanten. Een ander belangrijk aspect van die groei is de 'White Label' filosofie van Onlineprinters. Christian Würst legt uit: "Als de bestelling via een dealer loopt, bezorgen we het drukwerk gratis op het gewenste adres in neutrale witte dozen zonder onze bedrijfsnaam. Zo blijft de vertrouwensrelatie met de klant intact én is hij sneller bediend. Een mooie win-win voor iedereen."Mooi groeipotentieel voor online drukwerkVolgens Christian Würst zal de markt van online drukwerk nog fors toenemen. "Ik denk dat momenteel slechts 20% van het publicitair drukwerk online besteld wordt. Er is dus nog een enorm groeipotentieel. Betekent dit het einde van de traditionele drukkerij? Ik denk het niet, maar we kunnen natuurlijk niet ontkennen dat veel drukkerijen de afgelopen jaren hun deuren moesten sluiten. In Duitsland, onze thuismarkt, is het aantal drukkerijen over de afgelopen tien jaar gedaald van 12.000 naar 8.000. Stellen dat de online drukkerijen de 'schuldigen' zijn voor deze daling, is zeker niet correct. Hevige concurrentie is er altijd al geweest in de grafische industrie en dat weten wij als geen ander, want we komen immers zelf uit de traditionele grafische sector." "Sinds de economische crisis is de markt gewoon veranderd. Ook het aankoopgedrag van klanten is gewijzigd. Ze bestellen steeds kleinere oplages en vaak op het laatste moment, waardoor ook de levertijden onder druk komen te staan. Om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden, hebben we recent meer dan vijf miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe productietechnologieën. We zijn ook een van de eerste bedrijven in Europa met een ISO afwerkingscertificaat. Dit betekent concreet dat wanneer een klant hetzelfde product opnieuw bestelt, het er exact hetzelfde zal uitzien als bij een vorige bestelling. Vandaag verwachten én eisen klanten die kwaliteit en wij maken dit ook waar." De Online drukkerij is een toekomstgericht bedrijfsmodel, besluit Christian Würst. "Het combineert de voordelen van e-commerce met de productie van op maat gemaakt drukwerk op een industriëleschaal. Conventionele drukkerijen hebben nog steeds hun bestaansrecht, maar zullen in de toekomst eerder nichebedrijven zijn, terwijl online drukwerk bestellen mainstream wordt."Meer info over Onlineprinters vindt u op www.onlineprinters.be