Volgens het onderzoek leest meer dan de helft van de volwassen wereldbevolking een krant: meer dan 2,5 miljard mensen lezen een gedrukte versie, en meer dan 600 miljoen een digitale versie. De verspreiding van gedrukte kranten blijft sterk toenemen in Azië en het Midden-Oosten, wat de achteruitgang van de gedrukte krant in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika compenseert. Wereldwijd werden er in 2011 3,5% meer kranten verkocht dan in 2010.

"Het publiek is niet het probleem. Het publiek is er. Het probleem bestaat er hoofdzakelijk in om economische modellen te vinden die aan het digitale tijdperk aangepast zijn," onderstreept Larry Kilman, onderdirecteur van WAN-IFRA.

De reclame-inkomsten van de kranten gaan immers achteruit en dat inkomensverlies wordt nog niet gecompenseerd door de reclame-inkomsten van de digitale producten. Volgens het onderzoek houdt die achteruitgang verband met het feit dat internetgebruikers minder lang in de digitale krant lezen dan klassieke lezers in de gedrukte versie. Heel wat uitgevers proberen daar een oplossing voor te vinden. Daarbij zoeken ze meer bepaald naar manieren om het online verbruik te verhogen.

Volgens het onderzoek leest meer dan de helft van de volwassen wereldbevolking een krant: meer dan 2,5 miljard mensen lezen een gedrukte versie, en meer dan 600 miljoen een digitale versie. De verspreiding van gedrukte kranten blijft sterk toenemen in Azië en het Midden-Oosten, wat de achteruitgang van de gedrukte krant in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika compenseert. Wereldwijd werden er in 2011 3,5% meer kranten verkocht dan in 2010. "Het publiek is niet het probleem. Het publiek is er. Het probleem bestaat er hoofdzakelijk in om economische modellen te vinden die aan het digitale tijdperk aangepast zijn," onderstreept Larry Kilman, onderdirecteur van WAN-IFRA. De reclame-inkomsten van de kranten gaan immers achteruit en dat inkomensverlies wordt nog niet gecompenseerd door de reclame-inkomsten van de digitale producten. Volgens het onderzoek houdt die achteruitgang verband met het feit dat internetgebruikers minder lang in de digitale krant lezen dan klassieke lezers in de gedrukte versie. Heel wat uitgevers proberen daar een oplossing voor te vinden. Daarbij zoeken ze meer bepaald naar manieren om het online verbruik te verhogen.