Open deur van Scodix bij Drukkerij VD

16/10/17 om 10:40 - Bijgewerkt om 10:38

Op 10 oktober laatstleden organiseerde Scodix een opendeurdag bij Drukkerij VD in Temse. De gelegenheid om een nieuwe drukmogelijkheid met 3D-effect voor te stellen: Cast&Cure.

Open deur van Scodix bij Drukkerij VD

Zes maanden geleden investeerde Drukkerij VD in een Scodix Ultra Pro met de optionele digitale foliemodule. Drukkerij VD gebruikt die digitale veredelingspers vandaag om allerlei soorten van drukwerk af te werken: kartonverpakkingen, wenskaarten, boekomslagen of brochures. De Israëlische constructeur Scodix maakte van de gelegenheid gebruik om een opendeurdag te organiseren, waarin die uitrusting en de nieuwe afwerking Cast&Cure centraal stonden. Die laatste toepassing maakt het mogelijk om holografische films met een 3D-effect aan te brengen. Scodix biedt op het ogenblik negen veredelingstechnieken aan (foliedruk, metaaleffect, spotvernis, 3D-vernis, braille, enz.)

Een zestigtal drukkerijen uit Europa en Noord-Afrika konden aan de hand van presentaties en demonstraties kennis maken met de mogelijkheden en de werking van de Scodix Ultra Pro. Die machine maakt gebruik van de UV-inkjettechnologie om spotvernis met een dikte tot 250 micron aan te brengen. Met de module Scodix Foil is het bovendien mogelijk om het drukwerk in één enkele doorgang met een folie te bekleden. De machine kan gestreken papieren, gelamineerde vellen en digitaal drukwerk met gramgewichten van 135 tot 675 g/m² en met een dikte van 0,7 mm verwerken.

Naast de vertrouwde mogelijkheden zoals spotvernis en foliedruk brengt Scodix nu ook een nieuw type van afwerking op de markt: Cast&Cure waarmee holografische 3D-effecten mogelijk zijn. Met het oog daarop wordt in eerste instantie een fijne polymeerlaag op bepaalde delen van het drukwerk gespoten. Die laag wordt onmiddellijk met UV-stralen uitgehard. Vervolgens gaat de drager in de eenheid Scodix Foil waar op het polymeer een gewafeld micromotief aangebracht wordt. "Dat roept verbluffende holografische effecten in het leven door de breking van het licht," zegt Amit Shvartz, ondervoorzitter van Scodix en bevoegd voor marketing. "Die bijzondere afwerking valt enorm in de smaak bij eigenaars van merken en we verwachten dat ze populair wordt in de sectoren van de verpakkingen en de wenskaarten. Meer specifiek zien we ook toepassingen bij de identificatie van producten omdat namaak hoe langer hoe meer een probleem voor de merken wordt," vertelt Amit Shvartz. Op het ogenblik staan er in de hele wereld 250 exemplaren van de Ultra Pro opgesteld, met of zonder module voor foliedruk. Vanaf de Drupa 2016 kende de verkoop een exponentiële groei. In België staan er twee machines opgesteld. Een, zonder module voor foliedruk, bij Dele Printing, de andere bij Drukkerij VD.

Een volledig artikel over de technologie van Scodix verschijnt in een volgende nummer van Grafisch Nieuws.