Patrick Grosjean was een opgemerkte verschijning in de grafische industrie. Met zijn distributiebedrijf Sodimag hebben we hem 25 à 30 jaar geleden gekend. De exacte periode herinner ik mij niet meer. De persoon des te meer.

Patrick Grosjean was een flamboyante zakenman die me indertijd deed denken aan Bernard Tapie. In de gangen van de beurs Fugrama in Antwerpen, sprak de Franstalige Grosjean zonder schroom zelf de bezoekers aan om ze te overtuigen van zijn producten en machines. Na een zakelijk conflict met een toen bekende maar nu verdwenen fabrikant van grafische film, bracht hij zijn eigen Sodimag-film in witte dozen op de markt: "Beter en goedkoper," naar eigen zeggen. Patrick Grosjean was moeilijk definitief te verslaan en kwam wanneer hij in het nauw werd gedreven, verrassend uit de hoek. Later werd zijn bedrijf ook verdeler van ondermeer de scanners van Itek en van een snijplotterfabrikant. De vertegenwoordiging van die snijplotters leidde zo weer tot de oprichting van Créaset, dat in 2014 een omzet van 9.640.107 euro realiseerde. Grosjean droomde in 1980 al over de vertegenwoordiging van een Amerikaanse fabrikant van reuzenschermen voor reclame. "Op die reuzenschermen konden de snelheid van het aantal reclameboodschappen sneller worden aangepast aan de behoeften en omstandigheden."

Patrick Grosjean was een liefhebber van snelle wagens en nodigde zijn klanten bij Sodimag op de racecircuits uit. We zullen hem blijvend herinneren als een voorbeeld van de snelle zakenman.

A.V.

Patrick Grosjean was een opgemerkte verschijning in de grafische industrie. Met zijn distributiebedrijf Sodimag hebben we hem 25 à 30 jaar geleden gekend. De exacte periode herinner ik mij niet meer. De persoon des te meer. Patrick Grosjean was een flamboyante zakenman die me indertijd deed denken aan Bernard Tapie. In de gangen van de beurs Fugrama in Antwerpen, sprak de Franstalige Grosjean zonder schroom zelf de bezoekers aan om ze te overtuigen van zijn producten en machines. Na een zakelijk conflict met een toen bekende maar nu verdwenen fabrikant van grafische film, bracht hij zijn eigen Sodimag-film in witte dozen op de markt: "Beter en goedkoper," naar eigen zeggen. Patrick Grosjean was moeilijk definitief te verslaan en kwam wanneer hij in het nauw werd gedreven, verrassend uit de hoek. Later werd zijn bedrijf ook verdeler van ondermeer de scanners van Itek en van een snijplotterfabrikant. De vertegenwoordiging van die snijplotters leidde zo weer tot de oprichting van Créaset, dat in 2014 een omzet van 9.640.107 euro realiseerde. Grosjean droomde in 1980 al over de vertegenwoordiging van een Amerikaanse fabrikant van reuzenschermen voor reclame. "Op die reuzenschermen konden de snelheid van het aantal reclameboodschappen sneller worden aangepast aan de behoeften en omstandigheden." Patrick Grosjean was een liefhebber van snelle wagens en nodigde zijn klanten bij Sodimag op de racecircuits uit. We zullen hem blijvend herinneren als een voorbeeld van de snelle zakenman.A.V.