Vlan is een gratis weekkrant (in het Frans) van de groep Rossel die op twee miljoen exemplaren gedrukt wordt en in 52 edities verspreid wordt. De krant die door advertenties betaald wordt, legt zich toe op regionaal nieuws en zoekertjes. Sinds eind november 2016 krijgen de lezers geregeld nieuwe logo's onder ogen met de boodschap "capteo - flashez cette image" (flash dit beeld). Capteo is een app waarmee de lezers een link tussen de inhoud van de krant en hun smartphone of tablet kunnen openen om toegang te krijgen tot interactieve inhoud online. De app Capteo is gebaseerd op de technologie van het Franse bedrijf Onprint om beelden te herkennen. "De persgroep wou een digitale publieksbasis creëren - die nog niet bestond - door lezers toegang te bieden tot specifieke digitale inhoud en tot een bepaald aantal diensten. Bij het begin van dit avontuur werken we in hoofdzaak met redactionele inhoud en met een interactie op basis van spelletjes. Bij latere ontwikkelingen wordt ook de reclame betrokken," vertelt Olivier Gravet, voorzitter van Onprint. Op Google Play, de site waar je Android-apps kunt downloaden, wordt Capteo tussen de 100 en 500 keer gedownload. Hoewel de uitgever geen officiële publiekscijfers vrijgeeft, is de ontwikkelaar van Capteo minder terughoudend: "We zijn in staat om elke week weer een groot publiek aan te trekken. Het aantal gebruikers van Capteo groeit met een tempo dat nodig is om de doelstellingen te halen."

Hoe werkt het?

De gebruiker moet eerst de gratis app Capteo uit de App Store of uit Google Play downloaden. Met de app kan de gebruiker dan een foto nemen van een beeld in de krant waar het logo bij staat. Vervolgens ziet hij op het scherm van zijn smartphone bijkomende informatie verschijnen: aanvullend nieuws, video's, fotogalerijen, artikels of nog publicaties vanuit de sociale netwerken.

Over Onprint

Het bedrijf Onprint werd in 2013 in Parijs opgericht. Onprint is een technologie om beelden te herkennen, met een online platform in de SaaS-modus. Vandaag telt Onprint meer dan 800 professionele gebruikers (die er dagelijks mee werken) en enkele honderdduizenden gebruikers van het online platform. De klanten komen onder andere uit de uitgeverssector (pers en scholen), de verpakkingssector en de postorderbedrijven. "We hadden onszelf voorgenomen om een instrument te bouwen dat in de werkstroom van gelijk welke uitgever geïntegreerd kan worden om zonder extra werk links tussen beelden en digitale inhoud te creëren," aldus Olivier Gravet.

Vlan is een gratis weekkrant (in het Frans) van de groep Rossel die op twee miljoen exemplaren gedrukt wordt en in 52 edities verspreid wordt. De krant die door advertenties betaald wordt, legt zich toe op regionaal nieuws en zoekertjes. Sinds eind november 2016 krijgen de lezers geregeld nieuwe logo's onder ogen met de boodschap "capteo - flashez cette image" (flash dit beeld). Capteo is een app waarmee de lezers een link tussen de inhoud van de krant en hun smartphone of tablet kunnen openen om toegang te krijgen tot interactieve inhoud online. De app Capteo is gebaseerd op de technologie van het Franse bedrijf Onprint om beelden te herkennen. "De persgroep wou een digitale publieksbasis creëren - die nog niet bestond - door lezers toegang te bieden tot specifieke digitale inhoud en tot een bepaald aantal diensten. Bij het begin van dit avontuur werken we in hoofdzaak met redactionele inhoud en met een interactie op basis van spelletjes. Bij latere ontwikkelingen wordt ook de reclame betrokken," vertelt Olivier Gravet, voorzitter van Onprint. Op Google Play, de site waar je Android-apps kunt downloaden, wordt Capteo tussen de 100 en 500 keer gedownload. Hoewel de uitgever geen officiële publiekscijfers vrijgeeft, is de ontwikkelaar van Capteo minder terughoudend: "We zijn in staat om elke week weer een groot publiek aan te trekken. Het aantal gebruikers van Capteo groeit met een tempo dat nodig is om de doelstellingen te halen."De gebruiker moet eerst de gratis app Capteo uit de App Store of uit Google Play downloaden. Met de app kan de gebruiker dan een foto nemen van een beeld in de krant waar het logo bij staat. Vervolgens ziet hij op het scherm van zijn smartphone bijkomende informatie verschijnen: aanvullend nieuws, video's, fotogalerijen, artikels of nog publicaties vanuit de sociale netwerken.Het bedrijf Onprint werd in 2013 in Parijs opgericht. Onprint is een technologie om beelden te herkennen, met een online platform in de SaaS-modus. Vandaag telt Onprint meer dan 800 professionele gebruikers (die er dagelijks mee werken) en enkele honderdduizenden gebruikers van het online platform. De klanten komen onder andere uit de uitgeverssector (pers en scholen), de verpakkingssector en de postorderbedrijven. "We hadden onszelf voorgenomen om een instrument te bouwen dat in de werkstroom van gelijk welke uitgever geïntegreerd kan worden om zonder extra werk links tussen beelden en digitale inhoud te creëren," aldus Olivier Gravet.