De Europese milieukeur (of het ecolabel) die al meer dan vijftien jaar voor grafische papieren bestaat, kan sinds augustus laatstleden ook aan drukwerk toegekend worden. Drie Deense bedrijven uit de distributiesector - Dansk Supermarked, Coop Denmark en Bauhaus - wilden de milieukeur op hun brochures die ze bij Roto Smeets in Nederland lieten drukken.

Opdat het drukwerk het logo zou mogen dragen, moeten het drukproces, de afwerking en de gebruikte verbruiksgoederen aan strenge criteria voldoen die de Europese Unie vastgelegd heeft. Daarbij gaat er veel aandacht naar de mogelijkheid om de producten te ontinkten en te recyclen, naar de daling van de uitstoot van vluchtige organische componenten (COV's), en het voorkomen en verminderen van milieurisico's.

De Europese milieukeur kan alleen aan een specifiek gedrukt product toegekend worden en nooit aan een grafische dienst of onderneming. Die bepaling maakte dat Intergraf, de Europese grafische federatie, zich sceptisch over de milieukeur uitliet. De federatie was immers van mening dat de milieukeur moeilijk haalbaar zou zijn voor een KMO. Het voorbeeld van Roto Smeets - een groep met 1.600 werknemers - is niet van aard om de visie van Intergraf te ontkrachten.

Roto Smeets van zijn kant is van mening dat de Europese milieukeur in zijn beleid op het vlak van duurzaamheid past. Daarmee wil het bedrijf de impact van de grafische activiteit op het milieu tot een minimum beperken. Alle vestigingen van Roto Smeets beschikken in dat verband over het label Nordic Swan en de certificaten ISO 14001, FSC en PEFC.

De Europese milieukeur (of het ecolabel) die al meer dan vijftien jaar voor grafische papieren bestaat, kan sinds augustus laatstleden ook aan drukwerk toegekend worden. Drie Deense bedrijven uit de distributiesector - Dansk Supermarked, Coop Denmark en Bauhaus - wilden de milieukeur op hun brochures die ze bij Roto Smeets in Nederland lieten drukken.Opdat het drukwerk het logo zou mogen dragen, moeten het drukproces, de afwerking en de gebruikte verbruiksgoederen aan strenge criteria voldoen die de Europese Unie vastgelegd heeft. Daarbij gaat er veel aandacht naar de mogelijkheid om de producten te ontinkten en te recyclen, naar de daling van de uitstoot van vluchtige organische componenten (COV's), en het voorkomen en verminderen van milieurisico's. De Europese milieukeur kan alleen aan een specifiek gedrukt product toegekend worden en nooit aan een grafische dienst of onderneming. Die bepaling maakte dat Intergraf, de Europese grafische federatie, zich sceptisch over de milieukeur uitliet. De federatie was immers van mening dat de milieukeur moeilijk haalbaar zou zijn voor een KMO. Het voorbeeld van Roto Smeets - een groep met 1.600 werknemers - is niet van aard om de visie van Intergraf te ontkrachten. Roto Smeets van zijn kant is van mening dat de Europese milieukeur in zijn beleid op het vlak van duurzaamheid past. Daarmee wil het bedrijf de impact van de grafische activiteit op het milieu tot een minimum beperken. Alle vestigingen van Roto Smeets beschikken in dat verband over het label Nordic Swan en de certificaten ISO 14001, FSC en PEFC.