Ryobi en Mitsubishi werken aan een alliantie op het gebied van de vellenoffset

04/02/13 om 00:00 - Bijgewerkt op 03/02/13 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

De Japanse constructeurs Ryobi en Mitsubishi hebben een intentie ondertekend om een alliantie op het vlak van de vellenoffset te vormen. Een definitief akkoord zou voor 30 juni gesloten moeten worden.

Ryobi en Mitsubishi werken aan een alliantie op het gebied van de vellenoffset

De alliantie tussen de twee persenbouwers zou de vorm van een doorgedreven samenwerking kunnen aannemen, bijvoorbeeld bij de gemeenschappelijke ontwikkeling en productie van nieuwe machines. Een andere mogelijkheid is een joint venture waarin de twee bedrijven hun activiteiten op het vlak van de vellenoffset zouden samenbrengen.

Volgens Ryobi en Mitsubishi wordt die stap ingegeven door de daling van de vraag in de ontwikkelde landen en door de noodzaak om concurrerend te blijven. Het aanbod vellenpersen van de twee bedrijven lijkt bovendien sterk complementair: Ryobi heeft een stevige positie in de formaten A3 en B2, terwijl Mitsubishi vooral sterk staat in het formaat B1. Daarnaast heeft Ryobi al heel wat ervaring opgedaan met verschillende samenwerkingsvormen, o.a. met Presstek, Miyakoshi of nog Fujifilm. Voor dat laatste bedrijf bouwt Ryobi perschassis en zelfs volledige persen.

Ryobi en Mitsubishi zijn twee gediversifieerde industriële groepen met activiteiten in verschillende industrietakken, onder andere de grafische sector. De afdeling Paper & Packaging Machinery van Mitsubishi boekte tijdens het voorbije boekjaar (dat in maart 2012 afgesloten werd) een omzet van 350 miljoen euro en een winst van 15 miljoen euro. Die cijfers omvatten echter ook de rotatiepersen en de afwerkmachines, die buiten de afspraken met Ryobi blijven.

Over dezelfde periode realiseerde de groep Ryobi een omzet van 1,34 miljard euro en een exploitatiewinst van 62 miljoen. Daarbinnen waren de drukpersen goed voor een omzet van 142 miljoen euro. Tijdens het eerste semester van het boekjaar 2012-2013 zag Ryobi wel de verkoop van zijn persen met 20% achteruitgaan, wat met een verlies van 6 miljoen euro gepaard ging.

Lees meer over: