Succesvol gebruik van WtP, voortdurend het enthousiasme van klanten weten te winnen voor nieuwe producten, services en features!

INTERVIEW Unitedprint.com SE is een van de belangrijkste Europese maatschappijen en met haar merken Print24, Easyprint, Unitedprint, Firstprint, Getprint, Printwhat, DDK PRINT BIG, Infowerk en Unitedprint Shop Services (USS) is ze al meer dan tien jaar één van de toonaangevende Europese online drukkerijen die hun stempel drukken op de markt. In dit exclusieve interview schetst Ali Jason Bazooband, directielid verantwoordelijk voor innovatie en marketing, een beeld van de toekomstverwachtingen voor Web-to-Print en vertelt daarnaast ook over het succesverhaal van Unitedprint.

Succesvol gebruik van WtP, voortdurend het enthousiasme van klanten weten te winnen voor nieuwe prod

© .

Mijnheer Bazooband, sinds meer dan een jaar maakt u deel uit van de directie van Unitedprint.com SE, een van de grootste Europese spelers op het gebied van onlineprint. Wat zijn uw opgaven en welke missie moet u met Unitedprint uitvoeren?

Ali Jason Bazooband:Alles draait om de permanente uitbreiding van ons aanbod met nieuwe en aantrekkelijke producten, services en features en onze, haast obsesieve, doelstelling om de laagste prijzen, de hoogste productkwaliteit en de kortste levertijden te realiseren. Dat betreft mijn persoonlijke opgave even goed als de missie van Unitedprint en zijn portalen. En dat is ook de reden dat wij week na week zo veel vernieuwingen, nieuwe producten, services en features op de markt brengen. En dat in een hoog tempo en in het voordeel van onze klanten, want zoals wij allemaal weten: "Succes is weggelegd voor degene die de klant van dienst is!"

Wat is het doel: expansie of verdere internationalisatie?

Bazooband:Het is helder. Het gaat ons steeds om winstgevende groei en wel om winstgevendheid en groei met dubbele cijfers. Dit is overigens niet eens zo zeer ons streven, als wel onze opgave, waaraan wij steeds met bravoure voldoen. Internationalisatie is natuurlijk een van de wezenlijke kenmerken van het internet en geen nieuwe trend. Het is ook een van de kerncompetenties van Unitedprint waar wij al jaren zeer professioneel mee omgaan. Veel ondernemingen hebben deze inspanning nog voor zich. In combinatie met aantrekkelijke producten, services en features, waarbij prijs, productkwaliteit en vooral leversnelheid moeten kloppen, is internationalisatie weliswaar een grote uitdaging, maar ze loont vooral op de lange termijn. Ik heb met name geleerd dat wat op nationaal niveau goed is en bij klanten in de smaak valt, des te gevraagder is op internationaal niveau. Daarom moet een bedrijf zijn huiswerk binnen de landsgrenzen consequent, continu en standvastig uitvoeren, voordat het zijn verkoopsysteem internationaal uitbreidt. Daardoor valt groei niet alleen te realiseren door internationalisering, maar vooral door het snel beschikbaar hebben van producten, een grotere serviceverlening en meer features tegen aantrekkelijke prijzen om zo steeds weer in alle disciplines beter te presteren voor onze klanten.

Als u de klanten zoveel nieuwe producten aanbiedt, betekent dit dan ook dat er op de lange termijn nieuwe productielocaties in binnen- en buitenland zullen worden opgezet en ontwikkeld?

Bazooband: Niet noodzakelijkerwijs. In 2015 hebben wij meer dan 100 nieuwe producten en services online beschikbaar gesteld, waaronder hardcover en softcover boeken, etiketten op rol, pakketplakband, plastic kaarten met RFID technologie, etc. Maar wij kunnen niet ieder product zelf produceren en dat is ook niet nodig. Deels zou het jaren in beslag nemen om de knowhow voor ieder nieuw product te verwerven om vervolgens ooit deze producten zelf winstgevend te kunnen produceren. Nee, in plaats daarvan zoeken wij liever deskundigen voor bepaalde producten en betrekken deze specialisten bij onze workflow om zo product en markt snel met elkaar in verbinding brengen.

Dat betekent dat coöperatie en samenwerking met andere producenten van belang is?

Bazooband:Een belangrijk deel van onze klanten en partners zijn drukkerijen, online of fysiek gevestigd, en wij zijn daar trots op. Samenwerking compleet uitsluiten is weinig realistisch en komt niet overeen met onze dagelijkse praktijk. Zelfs concurrenten bestellen bij ons. Het spreekt vanzelf dat wij vertrouwen op coöperatie als dit van voordeel is voor onze klanten, maar niet als dit nadelen oplevert, of zelfs schade zou kunnen aanrichten.

U hebt het over zeer veel klanten, welke klantengroepen zijn belangrijk voor Unitedprint?

Bazooband:Als ik het losjes mag formuleren, dan zou ik zeggen hoe meer klanten bij ons bestellen, hoe liever het ons is. En de belangrijkste klanten zijn de klanten die heel graag en regelmatig bij ons bestellen! Dat heeft veel te maken met wederzijdse loyaliteit en vertrouwen. Zoals u ziet, lukt dat ook bij e-commerce waar de concurrentie nooit verder weg is dan één klik met de muis. Wij hebben zakelijke klanten, bijvoorbeeld inkoop- en reclameafdelingen van grotere en kleinere bedrijven die rechtstreeks bij ons kopen, maar ook drukkerijen die zichzelf en hun productie consequent op het core-assortiment richten en de rest bij ons inkopen. Of agentschappen die andere bedrijven gespecialiseerde dienstverlening aanbieden. Maar er zijn ook klanten uit het segment van consumenten en gezinnen. Voor iedere klantengroep bestaan er eigen merken, portalen en processen. Wij proberen vooral een verstrengeling van merken en klantengroepen te voorkomen, wat steeds weer een hele uitdaging is. Met Print24 (www.print24.com) bedienen wij de grote groep van wederverkopers, professionele inkopers van printproducten, drukkerijen en dienstverleners. Met DDK PRINT BIG (www.ddkprintbig.com) richten wij ons op de zakelijke klanten die behoefte hebben aan reclametechniek en met Easyprint (www.easyprint.com) benaderen wij kleine bedrijven, gezinnen en particulieren die met behulp van onze Online-Editor hun producten zelf vorm kunnen geven en daarmee professionele resultaten bereiken.

Met welke argumenten kunt u nieuwe klanten over de streep trekken om voor u te kiezen als drukkerij-partner?

Bazooband:De garantie dat zij een maximaal voordeel zullen halen uit de samenwerking met ons! Wij zullen voor onze klanten consequent kwalitatief uitstekende producten tegen de scherpste prijzen en met de snelste levertijden blijven aanbieden. Ook dit jaar gaan wij verder met het productoffensief, dat begin 2015 van start is gegaan en wij zullen steeds nieuwe producten toevoegen aan onze productlijnen voor print-, textiel-, foto- en horecaproducten, verpakkingen en reclametechniek. Bovendien breiden wij ons assortiment uit met volledig nieuwe producten uit de categorieën kantoorartikelen en promotieproducten. Daardoor kunnen wij onze klanten het ruimste assortiment aan producten van de hele branche aanbieden. Daar konden we tien jaar geleden niet eens van dromen en zeker niet in deze omvang. WtP staat ook in 2016 nog maar helemaal aan het begin van een eigen succesverhaal!

Naast het productoffensief, heeft u het ook over meer services en features. Wat moeten we daar precies onder verstaan?

Bazooband:Naast steeds nieuwe en aanvullende producten, bieden wij onze klanten ook continu de geweldige services en features die alleen het internet kan bieden. Het is om het even of je schoenen of individuele printproducten verkoopt, e-commerce biedt oneindig veel voordelen: je winkel is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar geopend en de bestellingen worden vaak al binnen een paar uur in iedere Europese plaats afgeleverd. Je kunt ook door optimale efficiëntie, productiviteit en vergaand geautomatiseerde workflows bodemprijzen calculeren en toch voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen. En daarbij ook nog winstgevend zijn. Bovendien is er ook nog een professionele en gratis advisering via servicecall of chat beschikbaar die je niet zo snel zult aantreffen bij de detailhandel op de grote industrieterreinen buiten de stad. De aantrekkelijkste selectie van producten, hoogste kwaliteit, kortste levertijden tot bij de deur en dat alles tegen de scherpste prijzen. En dat ook nog met een vriendelijke en professionele klantenservice, dat is e-commerce zoals wij dat zien.

Werkt u ook met een call center?

Bazooband:Natuurlijk, en wel met onze eigen, uitstekend opgeleide specialisten die op serviceverlening zijn gericht. Zij herkennen doorgaans een vraag al voordat ze goed en wel is gesteld en kunnen deze vriendelijk, professioneel en snel tot volle tevredenheid van onze klanten beantwoorden. Overigens in 20 talen door uiterst gemotiveerde vakmensen, die ook van dienst zijn bij de vormgeving of de selectie van het product. Maar daarnaast moet je ook e-commerce services kunnen aanbieden waarmee je de klanten kunt begeleiden en die features bieden die voor, tijdens en na de bestelling van nut zijn voor de klanten. Bijvoorbeeld, met "Laterpay", daarmee bieden wij onze klanten een verlengde betalingstermijn aan waarbij zij kunnen kiezen of zij na 30, 60 of 90 dagen willen betalen. Vooral klanten die voor hun eigen opdrachtgever over een langere periode geld moeten voorschieten, weten deze service te waarderen en maken er veel gebruik van. Als bijzonderheid bieden wij sinds kort de mogelijkheid de meeste van onze producten al vanaf 1 exemplaar te bestellen. Stelt u zich eens voor, dat u dienstverlener bent en u kunt uw klant de inrichting van zijn bedrijf gelijk in de originele uitvoering presenteren. Dat alleen al is een argument dat indruk maakt bij het point of sale van onze klanten!

Vast en zeker! Hebt u nog meer spannende services in petto?

Bazooband:Blijven we nog even bij het agentschap dat een adviserend gesprek voert met een klant. Omdat wij onze Web-to-Print shops met alle functies ook op een mobiele website ter beschikking stellen, heeft de agent niet alleen altijd en overal zicht op de lopende bestellingen en actuele aanbiedingen, maar hij kan zelfs via zijn smartphone en/of tablet calculaties uitvoeren en de klant ter plekke een perfect advies bieden, uitvoerings- en oplageversies bespreken en ter plekke bestellingen opnemen.

Voor een online drukkerij is verzending een speciale uitdaging omdat u aanzienlijke volumes van zeer veel bestellingen gelijktijdig door heel Europa moet versturen.

Bazooband:Omdat wij, zoals u volkomen terecht opmerkt, eerder optreden als verzendhandelaar dan als drukker, besteden wij natuurlijk veel aandacht aan het verzenden en moeten ook bij deze discipline voldoen aan de verwachtingen van onze klanten. Natuurlijk willen alle klanten hun producten zo voordelig mogelijk ontvangen en daarvoor hebben wij zelfs meerdere keuzemogelijkheden ter beschikking. Bij leveringen waarbij tijd een ondergeschikte rol speelt (dat komt inderdaad ook voor), bieden wij de voordelige Economy verzending aan. Daarnaast hebben wij nog drie andere opties voor verzending: Standard, Express en voor alle producten zonder uitzondering de Priority verzending, waarbij wij de afzonderlijk geproduceerde producten door heel Europa inderdaad de volgende dag afleveren. Ook door het samenvoegen van meerdere bestellingen met onze groupage-optie kan echt geld worden bespaard. Deze optie bespaart ook verpakkingsmateriaal en is milieuvriendelijk. Veel van onze klanten zijn actief in heel Europa wat ons ertoe bewogen heeft ook internationale verzending aan te bieden. Met een druk op de knop kunnen onze klanten printproducten door heel Europa versturen, wij bieden transparantie en zij hebben steeds een duidelijk overzicht over de kosten die ermee zijn gemoeid.

Tijdens ons bezoek hebben we een indrukwekkende drukkerij 4.0 in de waarste zin van het woord gezien. Hoe ziet Unitedprint de productie in de toekomst?

Bazooband:Nog meer automatisering voor nog meer productiviteit en efficiëntie, steeds met het doel op kosten te besparen en processen te versnellen en deze verbeteringen in de vorm van lagere prijzen en snellere leveringen aan onze klanten door te geven. "Productiviteit is niet alleenzaligmakend, maar op de lange termijn is er nauwelijks iets dat belangrijker is," heeft Paul Krugman terecht opgemerkt. Eigenlijk moet je een internetdrukkerij zien als een commerciële en logistieke operatie powered by IT. In feite doet het er niet toe of er een blauwe, groene of gele drukmachine meer of minder staat. Maar er moet equipment en workflow voorhanden zijn om duurzame marges te kunnen genereren. Wie een kijkje neemt op onze portalen, komt er bijvoorbeeld prijzen tegen vanaf 5 . Wij bouwen geen machines om een opdracht van 2 miljoen in de wacht te slepen, maar wij halen wel duizenden opdrachten binnen die niet veel kosten. Wat uiteindelijk telt, is winstgevende groei en daarvoor moet je uiterst productief en efficiënt kunnen opereren. Ik weet dat ik in herhalingen val, maar het is nu eenmaal niet vanzelfsprekend. In onze branche zijn er bedrijven, vaak ook overgenomen door ondernemingen die aan de beurs zijn genoteerd, die nog nooit ook maar één cent hebben verdiend, maar die wel jaar in jaar uit door verkeerde investeringen de nodige miljoenen hebben verloren.

Hoe zien eigenlijk uw persoonlijke doelstellingen eruit als directeur voor innovatie en marketing bij Unitedprint?

Bazooband:Persoonlijk stel ik me nooit doelstellingen voor de lange termijn omdat niemand oneindig lang vooruit kan zien, en al helemaal niet in de wereld van de e-commerce. Maar toch wil ik de waarde van Unitedprint in de komende drie jaar naar meer dan 250 miljoen laten toenemen. Deze doelstelling is zeer concreet en zeker niet onrealistisch.Wij zijn als een naamloze vennootschap in handen van de eigenaar en met toch ruim 700 medewerkers, volledig vrij van schulden en hebben geen cent aan leningen uitstaan, met andere woorden wij financieren ons zelf voor 100%. Wij beschikken over de nodige power om onze doelstellingen te verwezenlijken met de steun van de oprichter en voorzitter van de Raad van Bestuur. Hij herinnert ons als directieleden er steeds weer duidelijk aan dat wij over nog heel wat potentieel beschikken en aan de weg die wij consequent moeten blijven volgen.

Een ambitieus doel. Ziet u dan helemaal geen grenzen aan de groei?

Bazooband:Nee, zeker niet. In tegendeel, er ontstaan steeds weer nieuwe markten en er doen zich steeds weer nieuwe mogelijkheden voor! Wij staan inderdaad nog maar aan het begin van onze ontwikkeling en bedienen nu nog maar een klein deel van de markt die nog steeds groeit omdat wij door de razend snelle ontwikkeling van ons aanbod steeds weer nieuwe markten ontsluiten. Tien jaar geleden dacht er toch niemand serieus over na om, afgezien van printproducten, die zich aanvankelijk beperkten tot flyers, posters, briefpapier en visitekaatjes, ook fotoproducten, textielproducten, reclametechniek en promotieproducten onder één dak aan te bieden. En wie weet wat er morgen en overmorgen nog bijkomt. Maar als innovatief hightech bedrijf heb je ook steeds weer buitengewone nieuwe ideeën nodig en ook disruptieve bedrijfsmodellen die verder reiken dan de dagelijkse werkpraktijk. En jaren geleden al hebben we iets heel bijzonders bedacht en na een lange ontwikkelingstijd in februari voltooid.

U maakt het spannend! Waarom gaat het?

Bazooband:Om onze Unitedprint Shop Services (USS), onze gratis WtP partner-shops waarvoor wij vanuit heel Europa al 20.000 geregistreerde vooraanmeldingen hebben ontvangen. Met USS leveren wij een internationaal beproefde, en overigens gratis, WtP software met op maat gemaakte toepassingen voor eisen die worden gesteld door afzonderlijke partner-shops. In een paar tellen leveren wij configureerbare e-commerce shops, die eenvoudig, professioneel en veilig te gebruiken zijn voor 24/7 on-demand bestellingen en services, inclusief Editor en in miljoenen mogelijke uitvoeringen. De partners beslissen zelf welke producten zij zelf willen produceren en voor welke producten zij gebruik willen maken van de productiepower van Unitedprint. Als een partner zijn eigen, buitengewone en speciale producten en mogelijkheden wil aanbieden, die tot dan toe geen bestanddeel van ons online aanbod zijn, dan bestaat er voor hem en voor ons de geweldige kans deze producten en mogelijkheden ter beschikking te stellen voor het totale USS netwerk en voor de klanten die er deel van uitmaken. Van de ene dag op de andere worden onze lokale of regionale partners opeens global players en wij kunnen ons aanbod permanent met nieuwe of extra producten en mogelijkheden uitbreiden!

Wow, dat klinkt echt spannend! Onze lezers moeten daar beslist meer over lezen in het tweede deel van dit interview.

Bildunterschriften:

Ali Jason Bazooband is de Managing Director voor innovatie en marketing bij

Unitedprint.com SE is een van Europa's grootste online print shops.

Zo ziet "Print 4.0" eruit: een deel van de indrukwekkende drukkerij Unitedprint.

Een kijkje in het data- en communicatiecentrum van Unitedprint

De verwerking is natuurlijk uiterst geïndustrialiseerd.

Sprechblase:

Met USS bieden wij een gratis WtP-software voor specifieke partnershop toepassingen. Ali Jason Bazooband

LEES MEER

Lees meer over: