Symeta kondigt intentie tot stopzetting activiteiten offsetdrukwerk aan

17/02/14 om 00:00 - Bijgewerkt op 16/02/14 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

Symeta kondigt intentie tot stopzetting activiteiten offsetdrukwerk aan

Symeta, de print en document management specialist van Colruyt Group, heeft op 13 februari de intentie tot stopzetting aangekondigd van alle activiteiten van haar afdeling offsetdrukwerk in de Beertsestraat te Halle.

De intentie is een gevolg van de opkomst van gepersonaliseerde digitale media, de besparingen op bestedingen in massacommunicatie en de structurele overcapaciteit in de markt van het offsetdrukwerk. Een eventuele stopzetting zou impact hebben op 108 medewerkers. De directie van Symeta benadrukt dat ze maximaal wil inzetten op hertewerkstelling binnen Colruyt Group van de mogelijk betrokken medewerkers. Verder bevestigt ze ook dat Symeta in de toekomst verder wil inzetten op de ontwikkeling van haar activiteiten rond gepersonaliseerde klantencommunicatie en document management.

Door de globale economische crisis besparen de klanten van Symeta de laatste jaren op hun budgetten op het vlak van massacommunicatie. Daarnaast is er in de sector van het offsetdrukwerk een structurele overcapaciteit, waardoor de prijzen erg onder druk staan. De opkomst van digitale media zorgt voor een bijkomende druk op traditioneel drukwerk. Deze factoren hebben er samen toe geleid dat de offsetactiviteiten binnen Symeta de laatste drie jaar structureel aanzienlijke verliezen maakten, en er elk jaar meer en meer moest worden overgegaan tot economische werkloosheid. De directie van Symeta is de raadpleging over deze intentie opgestart met de werknemersafgevaardigden in de ondernemingsraad in het kader van de geldende wetgeving.

Symeta wil in de toekomst verder actief blijven in gepersonaliseerde klantencommunicatie en document management. In die markt ziet Symeta een belangrijk groeipotentieel, zowel voor Colruyt Group als voor andere klanten.

Symeta is de print & document management specialist binnen Colruyt Group. Het bedrijf biedt een brede service op dat vlak, en is daarmee uniek binnen de markt van de bedrijfscommunicatie. Er werken op dit moment 271 mensen. Symeta won vorig jaar in november nog twee Grafisch Nieuws Awards for Excellence in de categorieën direct mail en bedrijfs- en klantenmagazines. Het betreft in beide gevallen sterk gepersonaliseerd drukwerk dat op de inkjetrotatieprinters van Symeta werd geproduceerd.

Symeta zet vol in op digitaal printen

Symeta werd op 1 januari 2011 geboren vanuit de fusie van drukkerij Druco (de drukkerij van Colruyt), one-to-one specialist Mitto en Colruyt Group Services (afdelingen reprografie en dematerialisatie). Een nieuwe naam voor een vernieuwende kijk op bedrijfscommunicatie.

Colruyt had de bedoeling printtechnologie aan boord te halen waarmee doelgericht en gepersonaliseerd direct mail drukwerk kon worden geproduceerd. Dat resulteerde in het huidige print- en mailingcentrum van Symeta in Sint-Pieters-Leeuw met Colruyt als grootste klant. Daar werden twee snelle inkjetprintsystemen van HP geïnstalleerd waarmee gepersonaliseerd drukwerk wordt geproduceerd. Daardoor rolt er minder conventioneel drukwerk van de persen.

Symeta ging in het printcentrum in Sint-Pieters-Leeuw in de herfst van 2011 aan de slag met (en dat was toen een Europese première) de 1066,8 mm brede T400 Color Inkjet Web Press van HP. De T400 print recto/verso in vierkleuren aan een snelheid van 183 m/min. Eind 2011 werd ook nog een smallere HP T200 in bedrijf genomen. De T200 print eveneens recto/verso in vierkleuren, maar op een max. breedte van 521 mm en aan een snelheid van 122 m/min.

Eerder, in 2009, startte Symeta's voorloper Druco reeds in Halle met Océ's 2200 inkjetrotatieprinter voor de on-demand oplagedruk van buitenlandse kranten voor het internationale publiek in de Brusselse regio. Het project maakte deel uit van het Océ Digital Newspaper Network. Symeta leerde onder andere uit deze ervaring.

Colruyt slaagt er dankzij de inkjettechnologie in een tweewekelijkse 4-paginafolder met persoonlijk assortiment aan te bieden. Dit gebeurt op basis van het koopgedrag van de klant dat aan de kassa via de klantenpas wordt geregistreerd. Er wordt dan een selectie van de producten gemaakt die in de folder zullen worden gepusht.

Met de miljoeneninvestering in inkjetpersen is Symeta erin geslaagd Colruyt's vroegere algemene 24-paginafolder met heel veel uitknipbonnetjes, terug te brengen tot een individuele klantgerichte 4-pagina folder met zes keer minder bonnetjes. Door de selectie van het aanbod op maat van de klant, is het bonnetjesgebruik toegenomen (en werd het gebruik van de Colruyt-klantenpas versterkt). Colruyt verbruikt nu jaarlijks heel wat minder papier en dat betekent een grote besparing op het vlak van drukken en verzenden.

"Symeta's omvangrijke inkjetprintplatform heeft de potentie in zich om voor direct mail de switch te forceren van in bulkaantallen gedrukte pagina's naar kleinere aantallen pagina's met een zorgvuldig geselecteerde inhoud. Aan het kannibaliserend effect op de traditionele grafische industrie is niet meer onderuit te komen", schreef Jan Vroegop nog in april 2012 in een artikel in Grafisch Nieuws.

Lees meer over: