Veel belangstelling voor After Adobe Max

21/11/16 om 00:40 - Bijgewerkt om 08:30

Zo'n 150 ontwerpers, marketeers en communicatiespecialisten waren afgelopen woensdag aanwezig bij de VIGC-bijeenkomst Adobe After Max. In de presentaties van industrie- en softwarespecialisten kwamen de hoogtepunten van het designers-evenement in de VS ruimschoots aan bod.

Veel belangstelling voor After Adobe Max

Adobe Max is een jaarlijks terugkerend evenement van de softwarereus achter Photoshop, Illustrator, InDesign en vele andere pakketten. Het evenement dat eind oktober werd gehouden in San Diego in de VS trok dit jaar het recordaantal van 10.000 bezoekers. Het VIGC organiseerde een congres in samenwerking met de Adobe User Group en Lab9 waarbij er uitgebreid op het Adobe-spektakel werd teruggekeken. Ook zij boekten een record met 150 bezoekers in het Antwerpse ALM-gebouw.

Adobe Max-veteraan en journalist Alex Kunst ging in op de groeiende populariteit van Adobe Max en de ontwikkelingen bij de software-ontwikkelaar. Nu Adobe de software via de "cloud" aanbiedt ontstaan er talloze nieuwe mogelijkheden om samen te werken in teamverband, innovatieve zoekfuncties om de juiste stockbeelden te vinden en te publiceren naar meerdere kanalen, zowel digitaal als in print.

Noordpoolreis

Dimitri Stevens van onder andere trainingsinstituut Lab9 had als enige spreker ook de "pre-conference"-sessies bijgewoond en kreeg daarmee inzage in de werkwijze van Photoshop-goeroe Russell Brown. Om zijn reis naar de Noordpool vast te leggen nam Brown slechts een iPhone - met enkele Adobe-apps - een GoPro-videocameraatje en piepkleine drone mee. Met het consumentenspul toverde hij adembenemende beelden tevoorschijn, waarmee hij de andere reizigers, voorzien van peperdure camerasystemen, aftroefde.

Stevens lichtte ook de 3D-functionaliteit van Photoshop en de nieuwe 3D-app Felix toe. Met de laatste toepassing is het mogelijk om in een handomdraai een professionele presentatie van bijvoorbeeld een verpakking te creëren.

Werken in teams

Illustrator en art director Bram Verhaeren maakte duidelijk wat het belang is van de nieuwe ontwikkelingen in de dagelijkse praktijk. Als creatief directeur voor digitale toepassingen bij bank KBC was hij gecharmeerd van de nieuwe software om prototypes in teamverband te ontwikkelen. Tegelijkertijd verbaasde hij zich over de geringe aandacht voor een pakket als Illustrator.

Bart Van de Wiele van Adobe demonstreerde de nieuwe software die in San Diego werden aangekondigd en deed daarnaast een boekje open over de vernieuwingen in de pakketten die Adobe beroemd maaktent: Photoshop, Illustrator en InDesign.

Lees meer over: