VIGC : groeien met online print

26/06/17 om 08:47 - Bijgewerkt om 08:45

"Online print als motor voor groei" was het thema van het seminarie van het VIGC dat werd georganiseerd in de lokalen van Canon in Diegem. De belangrijkste conclusie? E-business zal niet ophouden met groeien. In geen enkele sector, ook niet in print waar het marktaandeel in 2015 in West-Europa afklokte op 'nog nauwelijks' 17 procent.

VIGC : groeien met online print

Bernd Zipper (foto), een internationale autoriteit op het vlak van e-business voor print, poneerde alvast volgende stelling: "De typische online print provider bestaat niet". En als gevolg daarvan zullen de gebruikersinterface en -ervaring de komende jaren sterk aan belang winnen. Zipper toonde tijdens zijn presentatie een slide waaruit mocht blijken dat B2B-platformen voor print, vooral de gesloten portaalsites dus, het grootste gedeelte van de online verkoop van drukwerk uitmaken. Klinkt als muziek in de oren van conventionele drukkerijen, maar toch opletten en blijven investeren in e-business.

Helloprint is een snel groeiend e-commerce platform. Het heeft geen drukpersen maar werkt met 160 producenten. Stichter en CEO Hans Scheffer (35 jaar, NL), verkocht zijn eerdere online printplatform en doet het met Helloprint nog eens over. Het nieuwe bedrijf ging in augustus 2013 van start en realiseert inmiddels een maandelijkse omzet van 3,5 à 4 miljoen euro. Het bedrijf heeft 150 mensen in dienst, werknemers die hoofdzakelijk zijn gespecialiseerd in sociale marketing, data-analyse en technologie. Het heeft 30 openstaande vacatures.

Er waren nog meer sprekers. In het nummer van september komen we uitvoeriger op het seminarie terug. Het VIGC werpt zich op als een belangrijke partner voor grafimediabedrijven op het vlak van e-business. Nieuw is dat het VIGC zijn web-to-print project geografisch wil gaan uitbreiden met de organisatie van een jaarlijks Benelux Online Print Event.