VIGC lanceert test service voor QR-codes

29/08/11 om 00:00 - Bijgewerkt op 28/08/11 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

QR-codes zijn een perfecte manier om een extra element aan drukwerk toe te voegen, al was het maar een link naar een webpagina.

Maar uit een recente studie van het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie blijkt dat minder dan een kwart van de QR-codes die het VIGC recent in advertenties, magazines, folders gezien heeft, leesbaar zijn met een gemiddelde smart phone. Dat kwam aan het licht bij een aantal tests met QR-codes tijdens de voorbereiding van het VIGC ExpertenNetwerk 'Paper-to-X' - een nieuw, door de Vlaamse overheid gesteund project. Om ontwerpers, reclamebureaus, marketeers, grafische bedrijven te ondersteunen bij het implementeren van succesvolle QR-codes, lanceert het VIGC daarom een QR-code test service.

Klanten krijgen een rapport met de bevindingen van het VIGC over de leesbaarheidresultaten. Indien gewenst en van toepassing, formuleert het VIGC ook suggesties over hoe de QR-codes en de uiteindelijke resultaten kunnen worden verbeterd.

De doelstelling van het Paper-to-X project is de grafische industrie te ondersteunen bij twee belangrijke vernieuwingen in deze sector. Enerzijds bij de overgang van papieren uitgaven naar elektronische uitgaven zoals e-books en apps. Anderzijds bij de implementatie van tools die de papieren communicatie een meerwaarde kunnen geven door deze bv. te linken naar nieuwe media, zoals bv. QR-codes. De projectkosten worden voor 80% gesteund door de Vlaamse Overheid, de overige 20% van de financiering moet door de bedrijven zelf worden aangeleverd. Het VIGC-project was een van de elf goedgekeurde projecten uit meer dan veertig aanvragen uit verschillende industriesectoren."