Vistaprint doet zichzelf Albumprinter cadeau...

31/10/11 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/10/11 om 23:59

Bron: Grafisch Nieuws

Het Amerikaanse Vistaprint, een specialist op het vlak van drukdiensten via het internet, haalde de hoofdvogel van de voorbije week binnen door het Nederlandse Albumprinter voor 60 miljoen euro over te nemen.

Albumprinter is een van de grootste Europese leveranciers van fotoalbums en bewerkt via zijn merken verschillende markten, waaronder Duitsland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië en sinds kort ook Zweden. Albumprinter dat ongeveer 150 werknemers telt, boekte de voorbije twaalf maanden een omzet van 37 miljoen euro. Het bedrijf zou zijn activiteiten onder zijn eigen merk voortzetten.

Vistaprint, de nieuwe eigenaar van Albumprinter, levert KMO's en particulieren drukwerk en marketingproducten (naamkaartjes, folders, posters, zelfklevers, maar ook magneetjes, sleutelhangers, T-shirts, pennen, enz.) die via webportalen besteld kunnen worden. Vistaprint dat internationaal actief is, exploiteert 24 lokale websites en exporteert zijn producten naar meer dan 130 landen. Het bedrijf telt 2.800 medewerkers en boekt een omzet van 817 miljoen dollar. De overname stelt Vistaprint in staat om zijn klantenbestand in Europa uit te breiden en tegelijk zijn productaanbod te verruimen door de deskundigheid van Albumprinter te integreren.

"Albumprinter brengt naast zijn ervaring met de productie van fotoalbums ook nog andere zaken mee die voor ons van belang zijn: een op de klanttevredenheid gerichte bedrijfscultuur, een intuïtieve interface met de gebruiker, een eersteklas merk en een stevig financieel profiel," aldus Robert Keane, de CEO van Vistaprint.

... en wordt veroordeeld voor oneerlijke concurrentie

Tegelijk werd Vistaprint in beroep door een rechtbank in Dresden veroordeeld voor oneerlijke concurrentie en misleidende reclame.

print 24, een Duitse concurrent van Vistaprint, verweet dat laatste bedrijf dat het op het internet gratis drukwerk aanbood, waarvoor de klanten ondanks alles toch kosten aangerekend kregen. Een oneerlijke en bedrieglijke praktijk die Vistaprint een onverdiend concurrentievoordeel had opgeleverd.

De uitspraak bevestigt een eerdere veroordeling in eerste aanleg van november 2010. Vistaprint moet zijn concurrent schadeloos stellen voor de schade die sinds 11 februari 2011 opgelopen is. Daarvoor moet het Amerikaanse bedrijf print24 informatie geven over het aantal bestellingen en de omzet die in het raam van de veroordeelde praktijken geboekt werd. De waarde van het geschil wordt op 250.000 euro geraamd.