25/05/11 om 00:00 - Bijgewerkt op 24/05/11 om 23:59

Web-to-print is de toekomst van print

Onlangs sprak ik op het Xerox Forum, een door Xerox Europe in Berlijn georganiseerd evenement. Daar werd mij gevraagd wat ik drukkers zou adviseren om in te investeren in het komende jaar. Mijn antwoord was dat ik ze zou aanraden om hun expertise op het gebied van web-to-print te ontwikkelen, om het klanten makkelijker te maken met ze te werken, om het nieuwe klanten makkelijker te maken om ze te vinden en om hun bedrijven efficiënter te maken door processen te automatiseren.

Die boodschap werd vorige week bevestigd, toen ik luisterde naar een webinar van HP Indigo. Voor wie niet weet wat dat is: een webinar is een presentatie via internet, waarbij iemand tegelijkertijd naar een of meerdere sprekers kan luisteren en presentatieslides bekijken. Webinars zijn een soort miniconferenties terwijl je op kantoor blijft, op die manier tijd en kosten sparend. Een van de sprekers op het HP Indigo-webinar was Gary Peeling, directeur van de Britse drukker Precision Printing. Precision is, of eigenlijk was, een typische middelgrote handelsdrukker, opgericht in 1966. Tot 2005 was het een puur offsetbedrijf met B2 Heidelberg-persen. Destijds had het met 85 mensen een omzet van 5,5 miljoen pond. Er werden zo'n 45 orders per dag gedraaid, ter waarde van gemiddeld 496 pond per stuk. Toen investeerden zij in een HP Indigo 5000-printer om de service aan hun klanten te verhogen. Ik bezocht het bedrijf begin 2008, toen Precision een betatester was van de HP Indigo 7000. In die tijd complementeerde het printen het offsetdrukken en werd het voornamelijk ingezet voor kleine oplages in kleur. Het bedrijf had geen web-to-print-systeem en deed nauwelijks aan variabel dataprinten. Ook was er nog geen geloof in inline afwerking en werd dezelfde afwerkapparatuur gebruikt voor zowel digitaal als offsetwerk.

Tegenwoordig, maar drie jaar later, is Precision Printing een totaal ander bedrijf, voornamelijk als gevolg van een behoorlijke investering in web-to-print, een digitale workflow en integratie. Het bedrijf ontwikkelde haar eigen workflow - OneFlow - , sloot een partnerschap met de Italiaanse web-to-print-specialist Pixartprinting en verhoogde haar aantal HP Indigo-printers tot vier. In 2010 had Precision twaalf miljoen pond omzet - een stijging van meer dan honderd procent in vijf jaar tijd - en 120 mensen in dienst. De omzet in offset was constant gebleven op zes miljoen pond, ondanks een enorme toename in capaciteit dankzij een tienkleuren Heidelberg Speedmaster 74. Voor diezelfde omzet worden nu 55 offsetorders per dag gedraaid, met een gemiddelde waarde van 432 pond per stuk. De digitale omzet van eveneens zo'n zes miljoen pond komt uit meer dan 10.000 orders per dag met een gemiddelde waarde van 2,3 pond ieder. In 2009 steeg de digitale omzet met tachtig procent met een piek van om en nabij de 25.000 orders per dag in de aanloop naar Kerst.

Gary Peeling schrijft deze enorme ommezwaai en toename toe aan de investering in web-to-print om orders binnen te halen en aan de OneFlow-workflow voor het automatiseren van vrijwel alle processen en het elimineren van handwerk. De deal met Pixart maakte het mogelijk om online fotoboeken, wenskaarten en allerlei soorten algemeen drukwerk voor zowel offsetpers als printer te bestellen. Ook verzorgt de software de samenwerking met de online systemen van drukwerkinkopers.

Precision Printing laat zien dat kleine, vooruitstrevende drukkers op het gebied van automatisering en het binnenhalen van orders via internet hetzelfde kunnen doen als grote spelers als Vistaprint. De systemen die Precision gebruikt, maken het makkelijk voor klanten om bij hen te kopen tegen redelijke prijzen. Daarbij kunnen ze gebruik maken van hun eigen inkoopbenadering, inclusief het direct koppelen van hun inkoopsystemen aan die van Precision Printing.

Precision Printing is niet het enige bedrijf dat deze transitie gemaakt heeft en hele nieuwe markten opende dankzij web-to-print-technologie. Vistaprint was wellicht het eerste bedrijf dat de mogelijkheden liet zien en dat jaarlijks fors uitbreidde, voornamelijk dankzij e-mailmarketing op grote schaal. Precision groeide en groeit enorm door de inzet van web-to-print bij het creëren van partnerschappen met andere bedrijven. Maar ook dat is niet nieuw. Een van de beste voorbeelden van groeien door het sluiten van partnerschappen is Colorcentric in de VS, dat het bedrijf op business-to-business-basis heeft opgebouwd door een serie partnerovereenkomsten met andere online-bedrijven, zoals Lulu, Snapfish, Blurb en Fujifilm.

Net als Precision bouwde Colorcentric haar eigen workflow - Printernet - die ze nu gebruiken om een wereldwijd franchisenetwerk op te zetten. Daarbij kunnen andere bedrijven zichzelf aan het Colorcentric-netwerk koppelen en zo hun eigen online drukkerij opzetten. Pecision gebruikte de overeenkomst met Pixartprinting om haar eigen web-to-print-activiteiten te verbeteren. Het is interessant om te speculeren of ook Precision haar online diensten zal aanbieden aan partners buiten het Verenigd Koninkrijk. Met die gedachte in het achterhoofd deed Colorcentric's CEO John Laacagnina een interessante uitspraak: 'Als iets digitaal gaat, gaat het ook wereldwijd.'