Het Xeikon Café (20 tot en met 23 maart) in Lier dat gewijd was aan innovaties op het gebied van etiketten en verpakkingen, was een mix van uiteenzettingen van merkeneigenaars, technische sessies en een expositieruimte voor partners.

Door merkeneigenaars aan het woord te laten, kregen printpoductiebedrijven inzicht in de behoeften van deze doelgroep. Door hun aanwezigheid komen merkeneigenaars op hun beurt meer te weten over de mogelijkheden met digitaal printen. Het was één van de doelstellingen van Xeikon Café. Johan Van de Velde van AB-Inbev lichtte een case toe waarbij 10.000 Budweiser-bierblikjes voor promotiedoeleinden op Tomorrowland, rechtstreeks met een Tonejet-machine in Engeland werden beprint met verschillende nationale vlaggen als motief. Het was een klein experiment maar het zorgde voor extra promotie voor Budweiser op de sociale media. Conclusie van Van de Velde: Kleinschalig, promotioneel geslaagd maar direct-to-shape printing is traag en dus lang nog niet geschikt om in industriële verpakkingsomgevingen te worden ingeschakeld. Het printen op sleeves of het gebruik van de beproefde techniek met cut-sheet etiketten als alternatief voor direct-to-shape, was voor deze promotionele actie geen optie voor AB-Inbev. Het is duidelijk dat 's werelds grootste bierbrouwer de mogelijkheden van de digitale printtechnieken verkent, maar er nog geen grootschalig gebruik van maakt.

Niko Dhondt van St-Luc Labels & Packaging zei de laatste 5 jaar vijf nieuwe machines, waarvan vier digitale, te hebben aangeschaft. Een grote Franse labeldrukker kocht de laatste 2 jaar zes nieuwe drukmachines waarvan drie digitale en drie conventionele. Het duidt erop dat het belang van digitaal printen fors is toegenomen, maar beide bedrijfsleiders benadrukken dat conventionele druktechnieken voor volumeproductie onontbeerlijk blijven. St-Luc heeft in zijn Nederlandse bedrijf Altrif Label een 500 mm brede Xeikon CX500 als beta-machine voor labelproductie staan.

Een beloftvolle markt is het digitaal bedrukken van kartonnen bekers voor promotionele doeleinden. Ketens als Starbucks Coffee en McDonald's experimenteren met de mogelijkheden ervan, maar ook de talrijke verschillende koffiehuizen in steden en gemeenten kunnen met digitaal beprinte cups hun merkidentiteit versterken of de ruimte erop als reclame verkopen. Xeikon hield een geslaagd technisch seminarie rond dit thema. De afwerkings-, software- en materiaalpartners voor dit soort van toepassingen, waren aanwezig op de expovloer. Op de beursvloer kon je uit een digitaal beprinte papieren beker genieten van een lekker kopje koffie bereid door een echte barista, of van een ijsje: "The proof of the pudding is the eating."

Het Xeikon Café (20 tot en met 23 maart) in Lier dat gewijd was aan innovaties op het gebied van etiketten en verpakkingen, was een mix van uiteenzettingen van merkeneigenaars, technische sessies en een expositieruimte voor partners.Door merkeneigenaars aan het woord te laten, kregen printpoductiebedrijven inzicht in de behoeften van deze doelgroep. Door hun aanwezigheid komen merkeneigenaars op hun beurt meer te weten over de mogelijkheden met digitaal printen. Het was één van de doelstellingen van Xeikon Café. Johan Van de Velde van AB-Inbev lichtte een case toe waarbij 10.000 Budweiser-bierblikjes voor promotiedoeleinden op Tomorrowland, rechtstreeks met een Tonejet-machine in Engeland werden beprint met verschillende nationale vlaggen als motief. Het was een klein experiment maar het zorgde voor extra promotie voor Budweiser op de sociale media. Conclusie van Van de Velde: Kleinschalig, promotioneel geslaagd maar direct-to-shape printing is traag en dus lang nog niet geschikt om in industriële verpakkingsomgevingen te worden ingeschakeld. Het printen op sleeves of het gebruik van de beproefde techniek met cut-sheet etiketten als alternatief voor direct-to-shape, was voor deze promotionele actie geen optie voor AB-Inbev. Het is duidelijk dat 's werelds grootste bierbrouwer de mogelijkheden van de digitale printtechnieken verkent, maar er nog geen grootschalig gebruik van maakt.Niko Dhondt van St-Luc Labels & Packaging zei de laatste 5 jaar vijf nieuwe machines, waarvan vier digitale, te hebben aangeschaft. Een grote Franse labeldrukker kocht de laatste 2 jaar zes nieuwe drukmachines waarvan drie digitale en drie conventionele. Het duidt erop dat het belang van digitaal printen fors is toegenomen, maar beide bedrijfsleiders benadrukken dat conventionele druktechnieken voor volumeproductie onontbeerlijk blijven. St-Luc heeft in zijn Nederlandse bedrijf Altrif Label een 500 mm brede Xeikon CX500 als beta-machine voor labelproductie staan.Een beloftvolle markt is het digitaal bedrukken van kartonnen bekers voor promotionele doeleinden. Ketens als Starbucks Coffee en McDonald's experimenteren met de mogelijkheden ervan, maar ook de talrijke verschillende koffiehuizen in steden en gemeenten kunnen met digitaal beprinte cups hun merkidentiteit versterken of de ruimte erop als reclame verkopen. Xeikon hield een geslaagd technisch seminarie rond dit thema. De afwerkings-, software- en materiaalpartners voor dit soort van toepassingen, waren aanwezig op de expovloer. Op de beursvloer kon je uit een digitaal beprinte papieren beker genieten van een lekker kopje koffie bereid door een echte barista, of van een ijsje: "The proof of the pudding is the eating."