QR-codes : alles komt terug, maar dan beter

03/05/10 om 17:00 - Bijgewerkt om 16:59

Bron: Grafisch Nieuws

De Quick Response (QR) codes - een soort tweedimensionale barcodes - zijn goed op weg om in ons land door te breken. Ze slaan de brug tussen de analoge en de online wereld, ondermeer door hun aanwezigheid op affiches en POS-materiaal.

Kristof Van der Stadt (Data News)

Iedereen die al een tijdje meedraait in de ict-sector, zal het volmondig met ons eens zijn als we stellen dat alles vroeg of laat terugkomt - misschien in een licht gewijzigde vorm, in een ander businessmodel gegoten, of met technologie die ondertussen al wat verder geëvolueerd is. QR-codes zijn daar een mooi voorbeeld van.

Een QR-code - waarbij QR staat voor Quick Response - is een tweedimensionale streepjescode die al in 1994 (!) ontwikkeld werd door het Japanse bedrijf Denso-Wave dat specifiek de autosector voor ogen had. Logisch, want Denso-Wave is een dochterbedrijf van Denso wat op zijn beurt een toeleverancier is van Toyota. Via de QR-code moesten de onderdelen van wagens sneller geïdentificeerd kunnen worden.

De technologie werd er echter meteen omarmd in heel wat andere sectoren en is er ook nu nog steeds populair. Vandaag zie je de codes in het alledaagse straatbeeld (bijvoorbeeld op bushaltes, in de metro, op affiches van huizen die te koop staan), maar ook op de verpakkingen van voedingsmiddelen of in tijdschriften. Of als een soort 'bumpersticker' op de wagen: bij een ongeval hoef je de code maar te fotograferen, om een vooraf ingevuld formulier naar de verzekeringsmaatschappij door te sturen.

Het was vooral de opkomst van gsm's met ingebouwde camera's en internettoegang - Japan was met i-mode een voortrekker in mobiel internet - die voor een grootschalige aanvaarding van de QR-technologie zorgde. De bedoeling is immers dat je met een camera-gsm een foto neemt van zo'n QR-code, waarna de code meteen omgezet wordt in de eigenlijke boodschap. Dat kan een eenvoudige tekst zijn, maar evengoed een link naar een website; niemand tikt immers graag een url in op zijn mobiele telefoon.

Interesse van mobile marketeers

In Europa is van een grootschalige doorbraak vooralsnog geen sprake, maar het tij lijkt wel te keren. In 2007 pakte de Engelse tabloid The Sun op zijn cover uit met een foto van een bikinimodel dat een grote QR-code vast had. Met de vraag 'What's in Keeley's hand?' werd de lezer uitgedaagd om de technologie uit te proberen. In Polen wordt QR dan weer vrij intensief gebruikt in de toeristische sector. Dichter bij huis wordt de code afgedrukt op de e-tickets van de Nederlandse spoorwegen en wordt ze ook al op etiketten van voeding geplakt. Wie ze inscant, krijgt meteen een overzicht van de voedingswaardes en calorieën gepresenteerd.

Om QR-codes te kunnen inlezen, heb je natuurlijk wel een reader op je gsm nodig. Een van de meest populaire lezers is i-nigma van 3GVision. "Operatoren als Telstra en Orange en fabrikanten als LG, Sharp, Sagem en Sony Ericsson installeren onze reader al op sommige toestellen. We proberen om de reader 'pre-installed' op elke gsm te krijgen. Dat moet de doorbraak versnellen", zei Corald Jelgerhuis van 3GVision onlangs voor een verzameld publiek van mobiele guru's (Mobile Monday). Via allerlei metering tools en dashboards, probeert 3GVision de effectiviteit van campagnes te meten en er op die manier geld aan te verdienen.

Google springt op de kar

Dat een oude technologie plotseling weer op de radar verschijnt, loopt samen met de opkomst van geavanceerde gsm's en smartphones. Bovendien is de technologie van de ingebouwde camera's ondertussen sterk verbeterd: het gemiddelde aantal megapixels is flink toegenomen en functies als auto-focus zorgen ervoor dat de QR-codes sneller en makkelijker herkend worden. Precies die herkenning zorgde in de beginjaren van de camera-gsm nog voor problemen. Ondertussen is een degelijke ingebouwde camera duidelijk meer regel dan uitzondering, en dat brengt marketeers natuurlijk op ideeën. In Nederland liep vorig jaar bijvoorbeeld nog een campagne waarbij flesjes wokolie van Go-Tan voorzien werden van een QR-code die de koper naar de mobiele site moest lokken. De technologie kan met andere woorden een mooie brug vormen tussen 'print' en 'online'.

Erg interessant in het QR-verhaal is overigens dat niemand minder dan Google ondertussen ook op de technologie gesprongen is. Via de service 'Favorite Places' die gekoppeld is aan Google Maps, kan een tweedimensionale QR-code 'geplakt' worden op een bepaalde locatie. Momenteel werkt de dienst wel alleen nog maar in de Verenigde Staten. Iets meer dan 100.000 bedrijven zitten in de database, elk met een QR-code die de lezer naar reviews, beoordelingen en dergelijke meer stuurt. Zeker iets om in het oog te houden, want als Google zijn tanden in iets zet...

Belgacom PingPing heeft trial met QR-codes

Het Belgische Moovade (Visé, Luik) dat gespecialiseerd is in mobiele software en technologie, heeft samen met Belgacom een trial opgezet rond QR-codes. Het gaat om een integratie met 'digital signage oplossingen' in de winkel. De bedoeling is dat iemand die gaat winkelen de codes scant van de producten die hij wil kopen, waarna op een scherm aan de winkelrekken aanvullende informatie getoond wordt, zoals recepten of informatie over de voedingswaarde. Ook kortingsbonnen kunnen binnen die oplossing passen, en het is precies in dat betaalgedeelte dat PingPing van Belgacom inhaakt.