Heidelberg is terug van weggeweest met zijn plannen om een belangrijke leverancier van digitale printtechnologie te worden. Na vroegere geruchten over de ontwikkeling van een eigen digitale pers met vloeibare toner en de aankondiging op drupa van een samenwerking met Landa Corporation, lijkt de Duitse persenfabrikant nu zijn zinnen op inkjet te zetten.

Technologie moet in de ogen van Heidelberg voortaan niet allemaal zelf meer uitgevonden te worden. Het kan ook via goede samenwerkingsovereenkomsten met technologiepartners worden verworven.

CEO Gerold Linzbach ziet inkjet als aandrijver voor nieuwe inkomstenstromen. Er is namelijk de vaststelling dat de markt van de offsetpersen stagneert. Daardoor heeft het bedrijf trouwens zijn organisatiestructuur moeten aanpassen waardoor het aantal werknemers van 20.000 naar 13.000 is gedaald.

Via inkjet komt Heidelberg in nieuwe sectoren terecht. Met de Jetmaster productfamilie kan worden geprint op 3D-objecten. De Duitse internetdrukkerij FlyerAlarm heeft een dergelijk UV-printsysteem besteld om voetballen te personaliseren en zal Heidelberg betalen per beprinte voetbal.

De plaatsing van UV-printkoppen van Fujifilm op een Gallus ECS340 UV flexopers staat ook in de steigers. De eerste installatie van een dergelijke smalbaanpers is voor deze herfst gepland met commerciële leveringen vanaf begin volgend jaar.

Op het belangrijkste product is het langer wachten. Dat wordt een B1-pers met Fujifilm Samba-koppen, die ook al gebruikt worden op de JetPress 720 van Fujifilm. De Heidelberg machine zal in zes kleuren kunnen spuiten en zal daarvoor watergebaseerde inkten gebruiken. De pers is bedoeld voor handelsdrukkerijen en verpakkingsdrukkerijen met oplagen tussen 250 en 2500 vel. Ze moet goedkoper zijn dan andere technologieën voor de productie van 1000 vel. Als lanceringsdatum wordt 'binnen de vijf jaar' vooropgesteld. Drupa 2016 misschien?

Heidelberg is terug van weggeweest met zijn plannen om een belangrijke leverancier van digitale printtechnologie te worden. Na vroegere geruchten over de ontwikkeling van een eigen digitale pers met vloeibare toner en de aankondiging op drupa van een samenwerking met Landa Corporation, lijkt de Duitse persenfabrikant nu zijn zinnen op inkjet te zetten.Technologie moet in de ogen van Heidelberg voortaan niet allemaal zelf meer uitgevonden te worden. Het kan ook via goede samenwerkingsovereenkomsten met technologiepartners worden verworven.CEO Gerold Linzbach ziet inkjet als aandrijver voor nieuwe inkomstenstromen. Er is namelijk de vaststelling dat de markt van de offsetpersen stagneert. Daardoor heeft het bedrijf trouwens zijn organisatiestructuur moeten aanpassen waardoor het aantal werknemers van 20.000 naar 13.000 is gedaald.Via inkjet komt Heidelberg in nieuwe sectoren terecht. Met de Jetmaster productfamilie kan worden geprint op 3D-objecten. De Duitse internetdrukkerij FlyerAlarm heeft een dergelijk UV-printsysteem besteld om voetballen te personaliseren en zal Heidelberg betalen per beprinte voetbal.De plaatsing van UV-printkoppen van Fujifilm op een Gallus ECS340 UV flexopers staat ook in de steigers. De eerste installatie van een dergelijke smalbaanpers is voor deze herfst gepland met commerciële leveringen vanaf begin volgend jaar.Op het belangrijkste product is het langer wachten. Dat wordt een B1-pers met Fujifilm Samba-koppen, die ook al gebruikt worden op de JetPress 720 van Fujifilm. De Heidelberg machine zal in zes kleuren kunnen spuiten en zal daarvoor watergebaseerde inkten gebruiken. De pers is bedoeld voor handelsdrukkerijen en verpakkingsdrukkerijen met oplagen tussen 250 en 2500 vel. Ze moet goedkoper zijn dan andere technologieën voor de productie van 1000 vel. Als lanceringsdatum wordt 'binnen de vijf jaar' vooropgesteld. Drupa 2016 misschien?