Voor het onderzoek 'duurzame verpakkingsbarometer', dat zich richt tot retailers, beleidsmakers en merken, bevroegen Femke Loose en Els Versele duizend Vlaamse consumenten tussen 18 en 80 jaar online. 72 procent van hen wil overschakelen naar herbruikbare en recycleerbare verpakkingen van voeding, schoonmaak- en verzorgingsproducten - denk bijvoorbeeld aan de navulverpakking van flessen zeep. "Dat is een opvallend hoog aantal", duidt onderzoeker Femke Loose. "Maar ze willen dat enkel doen zonder meerprijs. De financiële incentive is dus heel belangrijk."

De onderzoekers zien ook een duidelijk verschil tussen generaties enerzijds en mannen en vrouwen anderzijds. Zo blijken vrouwen veel meer betrokken bij de duurzame switch. "En als we kijken naar de generaties, merken we dat 78 procent van de 60- tot 80-jarigen - de zogenaamde boomers - bereid is om herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Bij de 18- tot 27-jarigen, Gen Z, daalt dat cijfer tot 60 procent", klinkt het.

Gebrek aan kennis

Tegenover die grote bereidheid staat een gebrek aan kennis over recycleren en duurzame verpakkingen. "Driekwart van de Vlamingen is gebuisd op algemene kennisvragen en weet bijvoorbeeld niet dat karton niet altijd de meest duurzame keuze is boven plastic", stelt Femke Loose vast.

Nochtans: over het algemeen stellen Vlamingen wel degelijk duurzaam gedrag, door bijvoorbeeld navulverpakkingen te gebruiken en sorteerinstructies toe te passen. "En we zien dat daar echt wel een duurzame motivatie achter zit", zegt Loose. "Zo heeft 60 procent het over een gevoel van milieubewustzijn. Tegelijk is financiële winst een belangrijke trigger voor duurzaam gedrag: lagere prijzen, klantenacties en statiegeldsystemen motiveren consumenten om duurzaam te handelen, net als een groter aanbod en de gebruiksvriendelijkheid van bijvoorbeeld een navulsysteem."

Bron: Arteveldehogeschool

QR-code versus tekst

Het onderzoek fungeert ook als leidraad voor hoe consumenten in de toekomst geïnformeerd en gestimuleerd willen worden door retailers, merken en beleidsmakers. "Zij staan aan het roer om duurzame verpakkingen te ontwerpen en aan de man te brengen", zegt Femke Loose. "Ruim 70 procent van de Vlamingen wil meer weten over sorteerregels en de recycleerbaarheid van verpakkingen. De verpakking zelf blijkt het beste communicatiekanaal, maar waar jongeren QR-codes verkiezen, geven ouderen de voorkeur aan tekst. Uit ons onderzoek is ten slotte duidelijk gebleken dat sensibiliseringscampagnes zich best richten tot mannen en jongeren."

Voor het onderzoek 'duurzame verpakkingsbarometer', dat zich richt tot retailers, beleidsmakers en merken, bevroegen Femke Loose en Els Versele duizend Vlaamse consumenten tussen 18 en 80 jaar online. 72 procent van hen wil overschakelen naar herbruikbare en recycleerbare verpakkingen van voeding, schoonmaak- en verzorgingsproducten - denk bijvoorbeeld aan de navulverpakking van flessen zeep. "Dat is een opvallend hoog aantal", duidt onderzoeker Femke Loose. "Maar ze willen dat enkel doen zonder meerprijs. De financiële incentive is dus heel belangrijk."De onderzoekers zien ook een duidelijk verschil tussen generaties enerzijds en mannen en vrouwen anderzijds. Zo blijken vrouwen veel meer betrokken bij de duurzame switch. "En als we kijken naar de generaties, merken we dat 78 procent van de 60- tot 80-jarigen - de zogenaamde boomers - bereid is om herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Bij de 18- tot 27-jarigen, Gen Z, daalt dat cijfer tot 60 procent", klinkt het.Tegenover die grote bereidheid staat een gebrek aan kennis over recycleren en duurzame verpakkingen. "Driekwart van de Vlamingen is gebuisd op algemene kennisvragen en weet bijvoorbeeld niet dat karton niet altijd de meest duurzame keuze is boven plastic", stelt Femke Loose vast.Nochtans: over het algemeen stellen Vlamingen wel degelijk duurzaam gedrag, door bijvoorbeeld navulverpakkingen te gebruiken en sorteerinstructies toe te passen. "En we zien dat daar echt wel een duurzame motivatie achter zit", zegt Loose. "Zo heeft 60 procent het over een gevoel van milieubewustzijn. Tegelijk is financiële winst een belangrijke trigger voor duurzaam gedrag: lagere prijzen, klantenacties en statiegeldsystemen motiveren consumenten om duurzaam te handelen, net als een groter aanbod en de gebruiksvriendelijkheid van bijvoorbeeld een navulsysteem."