Op de MAX-conferentie in Los Angeles heeft Adobe aangekondigd dat het zijn softwarepakketten Photoshop, Dreamweaver en Illustrator niet meer afzonderlijk gaat verkopen, en dat de programma's enkel nog gehuurd kunnen worden via het web.

Ook de bundel Creative Suite zal niet langer als licentie verkocht worden. De huidige versie krijgt nog wel enkele bugfixes in de komende jaren, maar een nieuwe versie komt er niet meer.

Alle programma's worden ondergebracht in de 'Creative Cloud' van Adobe, en zullen in een abonnementsformule aan de man gebracht worden.

In plaats van 1 keer te betalen voor een licentie, moeten klanten met andere woorden overschakelen naar een model waarbij er maandelijks moet worden betaald voor de incrementele updates van de pakketten.

Op het petitieplatform Change.org neemt een Amerikaanse student die nieuwe strategie flink op de korrel. Derek Schoffstall schrijft dat het op de lange termijn enkel Adobe is dat beter wordt van de switch naar de cloud. "Voor de klanten is het model waarbij er één keer betaald wordt voor ongelimiteerde toegang veel beter."

Overigens is de Creative Cloud van Adobe geen 'echte' cloud. Wel is het een marketingterm voor het abonnement gebaseerde betaalmodel waarin het softwarebedrijf meer dan ooit gelooft. Want de applicaties worden nog steeds lokaal gestockeerd, en draaien niet in de browser.

Aan het aanbod worden wel enkele online services toegevoegd (zoals 20 GB storage), maar de softwareprogramma's zijn ook offline beschikbaar.

In elk geval zijn heel wat klanten ontevreden. Intussen hebben bijna tienduizend afnemers, fans en andere misnoegden de fameuze petitie ondertekend. "Maandelijks voor Abobe-software producten betalen is absurd", zegt de ene, "Ik stap alvast over naar een andere leverancier", klinkt het bij een andere.

Freelancers

Volledigheidshalve moeten we wel vermelden dat het vooral de afnemers zijn die één versie kopen en het daar jaren mee uitzingen, die in eerste instantie dieper in de buidel zullen moeten tasten. Dat zijn vaak freelancers, fans en kleine zelfstandigen.

Grote bedrijven, die in het verleden sowieso alle upgrades en nieuwe versies van de Adobe-programma's in huis haalden, lijken op het eerste zicht wél hun voordeel te kunnen doen met de nieuwe abonnementsformules.

Adobe zou dus vooral de kleine gebruikers treffen met zijn abonnementen, de personen die het zo lang mogelijk met één licentie proberen te doen en die zelf willen kunnen beslissen wanneer ze upgraden.

Microsoft

De commentaren bij de petitie doen denken aan de reacties die Microsoft kreeg toen het Office 365 aankondigde. Ook Office wordt dezer dagen in een abonnementsmodel aangeboden, maar de troepen van Ballmer handhaven voorlopig wel de traditionele Office 2013-licenties.

Microsoft Office-directeur Clint Patterson schreef vorige week nog in een blogpost dat hij Adobe kan volgen en dat abonnementsformules de toekomst zijn, maar dat zijn bedrijf de 'packaged'-softwarepakketen sowieso niet snel zal schrappen.

"De overstap van licentiemodel naar abonnementsmodel zal tijd vergen", schreef de man. "De shift is nog maar net begonnen."

Frederik Tibau, Datanews (Roularta Media Groep)

Op de MAX-conferentie in Los Angeles heeft Adobe aangekondigd dat het zijn softwarepakketten Photoshop, Dreamweaver en Illustrator niet meer afzonderlijk gaat verkopen, en dat de programma's enkel nog gehuurd kunnen worden via het web. Ook de bundel Creative Suite zal niet langer als licentie verkocht worden. De huidige versie krijgt nog wel enkele bugfixes in de komende jaren, maar een nieuwe versie komt er niet meer. Alle programma's worden ondergebracht in de 'Creative Cloud' van Adobe, en zullen in een abonnementsformule aan de man gebracht worden. In plaats van 1 keer te betalen voor een licentie, moeten klanten met andere woorden overschakelen naar een model waarbij er maandelijks moet worden betaald voor de incrementele updates van de pakketten. Op het petitieplatform Change.org neemt een Amerikaanse student die nieuwe strategie flink op de korrel. Derek Schoffstall schrijft dat het op de lange termijn enkel Adobe is dat beter wordt van de switch naar de cloud. "Voor de klanten is het model waarbij er één keer betaald wordt voor ongelimiteerde toegang veel beter." Overigens is de Creative Cloud van Adobe geen 'echte' cloud. Wel is het een marketingterm voor het abonnement gebaseerde betaalmodel waarin het softwarebedrijf meer dan ooit gelooft. Want de applicaties worden nog steeds lokaal gestockeerd, en draaien niet in de browser. Aan het aanbod worden wel enkele online services toegevoegd (zoals 20 GB storage), maar de softwareprogramma's zijn ook offline beschikbaar. In elk geval zijn heel wat klanten ontevreden. Intussen hebben bijna tienduizend afnemers, fans en andere misnoegden de fameuze petitie ondertekend. "Maandelijks voor Abobe-software producten betalen is absurd", zegt de ene, "Ik stap alvast over naar een andere leverancier", klinkt het bij een andere. Freelancers Volledigheidshalve moeten we wel vermelden dat het vooral de afnemers zijn die één versie kopen en het daar jaren mee uitzingen, die in eerste instantie dieper in de buidel zullen moeten tasten. Dat zijn vaak freelancers, fans en kleine zelfstandigen. Grote bedrijven, die in het verleden sowieso alle upgrades en nieuwe versies van de Adobe-programma's in huis haalden, lijken op het eerste zicht wél hun voordeel te kunnen doen met de nieuwe abonnementsformules. Adobe zou dus vooral de kleine gebruikers treffen met zijn abonnementen, de personen die het zo lang mogelijk met één licentie proberen te doen en die zelf willen kunnen beslissen wanneer ze upgraden. Microsoft De commentaren bij de petitie doen denken aan de reacties die Microsoft kreeg toen het Office 365 aankondigde. Ook Office wordt dezer dagen in een abonnementsmodel aangeboden, maar de troepen van Ballmer handhaven voorlopig wel de traditionele Office 2013-licenties. Microsoft Office-directeur Clint Patterson schreef vorige week nog in een blogpost dat hij Adobe kan volgen en dat abonnementsformules de toekomst zijn, maar dat zijn bedrijf de 'packaged'-softwarepakketen sowieso niet snel zal schrappen. "De overstap van licentiemodel naar abonnementsmodel zal tijd vergen", schreef de man. "De shift is nog maar net begonnen." Frederik Tibau, Datanews (Roularta Media Groep)